شماره ۱۹۹۶ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: افزایش دوازده‌و نیم‌درصدی کودک آزاری
[شهروند] در‌سال گذشته 85هزار و 420 مورد همسرآزاری ثبت شده. آماری که دیروز عباس ‏مسجدی‌آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد. آمارهایی که به گفته او به ‏قوه ‌قضائیه گزارش شده و مصادیقی مانند داد زدن، فحش دادن، انداختن بار زندگی ‏روی دوش همسر، حصار کشیدن دور همسر، تحقیر، بداخلاقی و انعطاف‌ناپذیری و علل ‏فرهنگی و فقر فرهنگی را شامل می‌شود. آمارهای بعدی که مسجدی‌آرانی از آنها گفت ‏خودکشی‌ها و نسبت آنها در سال‌های 97 و 98 بود. به گفته او در‌سال 98، 5‌هزار و ‏‏143 نفر خودکشی کرده‌اند؛ آماری که به نسبت‌سال 97 رشد هشت‌دهم‌درصدی ‏داشته است: «از این تعداد خودکشی ثبت‌شده هزارو517 نفر زن و 3هزارو623نفر مرد بوده‌اند. کهگیلویه، ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند و ‏خراسان‌رضوی و جنوبی و سیستان‌وبلوچستان هم در جایگاه کمترین تعداد خودکشی‌ها ‏قرار گرفته‌اند.» او  بیشترین روش خودکشی را حلق‌آویز کردن اعلام ‏کرده و استفاده از سموم 21.8درصد بوده است. او بیشترین سن خودکشی را 30 تا 39 ‏سال اعلام کرده و میزان تحصیلات‌شان راهنمایی، دیپلم و دانشگاه و بعد ابتدایی ‏است. مسجدی‌آرانی معتقد است آمار خودکشی در ایران در مقایسه با سایر کشورها ‏کمتر است هرچند روند صعودی طی ۱۰سال گذشته برای مراکز دانشگاهی و فرهنگی ‏زنگ خطر جدی است و نظام سلامت باید اقدامات عاجلی را انجام دهد. به گفته او، در ‏حوزه کودک آزاری هم 2هزارو488پرونده وجود دارد و این یعنی رشد دوازده‌ونیم‌درصدی ‏نسبت به‌سال 97.   Hvآرانی دیروز اعلام گزارش نهایی مرگ آسیه پناهی را هم به دو روز آینده موکول کرد؛ ‏گزارشی که قرار است به دستگاه قضا ارسال شود. موضوع دیگری که مسجدی آرانی از آن گفت، پرونده‌های مربوط به تغییر جنسیت بود. به گفته او، در حوزه اخلال ‏جنسیتی در‌سال گذشته ۵۸۰ پرونده وجود داشت که  ۴۰۰ پرونده مربوط به  زنان ‏بوده است. به گفته او تغییر جنسیت در زنان افزایش یافته که ۱۰۳مورد آن تأیید و ۱۸۰ ‏پرونده مربوط به مردان که ۵۶ مورد آن تأیید شده است. او این را هم گفت که‌سال ‏گذشته بیش از  ۱۲‌هزار پرونده برای سقط وجود داشته که ۲.۶‌درصد نسبت به‌سال ‏‏97 کاهش داشته است.


وزش باد نسبتا شدید در ۱۳ استان
[شهروند] مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وزش باد نسبتا شدید در 13 استان کشور خبر داد و گفت که دمای هوا از اول تیر تا اواسط هفته در تهران کاهش پیدا می‌کند. صادق ضیائیان به ایسنا گفت: «امروز (یکشنبه) در استان‌های ساحلی خزر و شمال‌شرق کشور، وزش باد شدید جنوبی همراه با افزایش دما پیش‌بینی می‌شود. بیشترین افزایش دما هم در شمال‌شرق کشور و حدود پنج تا هشت درجه خواهد بود.» به گفته او، امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه) در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، قم، مرکزی، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شرق یزد، خراسان‌جنوبی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید رخ می‌دهد و در جنوب‌غرب کشور وقوع گردوخاک دور از انتظار نیست.


رتبه نخست ایران در شاخص اهدای عضو در آسیا
[شهروند] رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از کسب رتبه نخست ایران در شاخص اهدای عضو در آسیا خبر داد. مهدی شادنوش به ایسنا گفت: «درکشور ما شاخص اهدای عضو ۱۴.۳۴ به ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت است. این درحالی است که این میزان در سرزمین‌های اشغالی که مدعی امکانات علمی و فنی بسیار هستند، ۱۰.۸ است.» به گفته او، ایران بالاتر از سرزمین‌های اشغالی و در رتبه نخست اهدای عضو قرار دارد. درعین حال کشور کره‌جنوبی با شاخص اهدای عضو ۸.۶۸ به ازای یک‌میلیون نفر جمعیت در رده سوم آسیا قرار دارد.

 


تعداد بازدید :  404