شماره ۱۹۹۶ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

سوزان رایس: نژادپرستی ننگین محور دولت دونالد ترامپ است
سوزان رایس، مشاور سابق امنیت ملی در دولت باراک اوباما، در مصاحبه‌ای محور دولت دونالد ترامپ را نژادپرستانه خواند. سوزان رایس با انتقاد از برکناری کارکنان رده‌های بالا و سیاهپوست  دولت فدرال آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ گفت که دولت ترامپ «هسته نژادپرستانه» دارد و سناتورهای حامی او نیز ازجمله «زباله‌دان‌های تاریخ» هستند. او که همچنین نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل بود، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «کارکردن برای دولتی که شاکله نژادپرستانه آن طی سه‌سال‌و‌نیم گذشته از واقعه اعتراضات مسالمت‌آمیز «شارلوت ویل» (زدن یک خودرو به رانندگی فردی سفیدپوست به گروهی از معترضان علیه نژادپرستان) تا وقایع اخیر که دولت فدرال به سرکوب جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» اقدام ‌کرد، نشانگر آن است که کشور بیشتر ترجیح می‌دهد به میثاق‌های به جای مانده از گذشتگان پایبند باشد تا به ارزش‌های امروزی آمریکا، این دولتی است که سابقه نژادپرستی ننگین‌باری دارد. انتقاد شدید سوزان رایس در این مصاحبه متوجه استعفای «مری الیزابت تیلور» مسئول امور حقوقی وزارت خارجه آمریکا به عنوان بالاترین مقام یک بانوی سیاهپوست در هیأت حاکمه دولت آمریکا بود. اظهارات سوزان رایس در پی انبوهی از انتقادات به نحوه واکنش دونالد ترامپ به اعتراضات سراسری در آمریکا علیه خشونت و نظام نژادپرستانه پلیس آمریکا صورت می‌گیرد؛ معترضانی که ترامپ آنها را «اراذل و اوباش» خوانده و گفته بود که «سگ‌های وحشی» را به جان آنها خواهد انداخت. سوزان رایس از‌ سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی مشاور امنیت ملی در دولت باراک اوباما و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳میلادی بیست‌وهفتمین سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود.


انتقاد عفو بین‌الملل از حذف ائتلاف عربی از لیست سیاه کشتار کودکان
عفو بین‌الملل از اقدام سازمان ملل در حذف ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان از لیست سیاه کشتار کودکان این سازمان انتقاد کرد. این سازمان تأکید کرد: «اثرات مخرب ناشی از درگیری‌ها در یمن برای نسل‌های بعدی باقی خواهد ماند،» دبیرکل سازمان ملل (آنتونیو گوترش) ائتلاف عربی به رهبری عربستان را از لیست کشتار کودکان حذف کرد در حالی ‌که می‌داند این ائتلاف با حملاتش در ‌سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۲۲ کودک را در یمن به قتل رسانده یا آنها را دچار نقص عضو کرده است. سازمان ملل روز دوشنبه گزارشی از موارد نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه ‌سال ۲۰۱۹ بدون نام ائتلاف عربی که از مارس ۲۰۱۵ عملیات‌ نظامی را در یمن انجام می‌دهد، منتشر کرد. گوترش در توضیح حذف نام ائتلاف عربی ضد یمن و عربستان از این لیست مدعی شد: «ائتلاف در جریان اجرای عملیات‌ خود اقداماتی را با هدف حمایت از کودکان انجام داد»! دیده‌بان حقوق بشر هم روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از ذکرنشدن نام ائتلاف عربی در لیست ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل با اینکه موارد بزرگ و مستمری از نقض حقوق کودکان یمنی به وسیله آن انجام شده، انتقاد کرد.


کره شمالی در فکر تلافی اقدام کره جنوبی
در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان دو کره و تازه‌ترین اقدام تلافی‌جویانه پیونگ‌یانگ نسبت به شب‌نامه‌های ضددولتی ارسال‌شده از سوی کره جنوبی، خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی موسوم به «KCNA» دیروز گزارش داد که کره‌ شمالی آماده می‌شود تا شب‌نامه‌های تبلیغاتی و ضددولتی را به کره ‌جنوبی بفرستد و فراری‌های کره ‌شمالی و سئول را محکوم کند. به گزارش رویترز، خبرگزاری «KCNA» در گزارشی اعلام کرد که مردم خشمگین و عصبانی کره‌ شمالی در سراسر این کشور شدیدا در تلاشند تا آمادگی‌های لازم را برای ارسال حجم وسیعی از شب‌نامه‌های ضددولتی به خاک کره ‌جنوبی داشته باشند. در این گزارش آمده است: «هر اقدامی باید با واکنش مناسبی روبه‌رو شود و تنها زمانی که یکی خودش این مسأله را تجربه کند، می‌تواند حس کند که چقدر این اقدام توهین‌آمیز است. کره‌ شمالی فراری‌های کشورش را مقصر ارسال این شب‌نامه‌ها در سراسر مرز می‌داند و کره ‌جنوبی را با انجام یک اقدام نظامی تهدید کرده است. پیونگ‌یانگ روز سه‌شنبه یکی از دفاتر ارتباط دو کره را منفجر کرد تا نارضایتی و خشم خود را نسبت به فراری‌های کره‌شمالی و همچنین سئول به علت متوقف‌نکردن آنها از ارسال این برگه‌های تبلیغاتی نشان دهد.

 


تعداد بازدید :  387