شماره ۱۹۹۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
بولتون در کتاب خاطراتش درباره کاخ سفید:
تمام تصمیمات ترامپ برای برنده‌شدن در انتخابات 2020 است

  [یاسمن طاهریان] جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ با وجود اعتراض‌های کاخ سفید قرار است کتاب خاطرات خود را منتشر کند.
نشر سایمون و شوستر روز جمعه اعلام کرد که کتاب « اتاقی که آن اتفاق در آن افتاد: خاطرات کاخ سفید» نوشته جان بولتون در روز بیست‌وسوم ژوئن منتشر خواهد شد. بولتون در این کتاب اتفاقاتی را روایت می‌کند که در بال غربی یا همان ساختمان دفتر اجرایی کاخ سفید درباره ماجرای اوکراین اتفاق افتاده و در ‌سال گذشته منجر به استیضاح ترامپ شده است.
به گزارش سی‌ان‌ان اوایل همین ماه کاخ سفید اعلام کرد که کتاب بولتون دارای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای است و تهدید علیه امنیت آمریکا به شمار می‌رود. بولتون پیشتر اعلام کرده بود که این کتاب مطابق با نگرانی‌های امنیت ملی نوشته شده و ادعاهای کاخ سفید روشی برای محفوظ نگه‌داشتن این اطلاعات از مردم است. ترامپ بارها به مشاوران خود اعلام کرده است که می‌خواهد جلوی انتشار این کتاب را بگیرد.
به گفته انتشارات سایمون و شوستر، بولتون با شورای امنیت ملی همکاری کرده است تا تغییرات این کتاب را اعمال کند. این انتشارات می‌گوید: «این تغییرات در نسخه نهایی کتاب اعمال شده و نشر سایمون و شوستر از حق بولتون که در متمم اول قانون اساسی ذکر شده است، کاملا حمایت می‌کند تا داستان دوران خدمتش در کاخ سفید ترامپ را تعریف کند.»
بولتون در این کتاب می‌نویسد که به این نتیجه رسیده  است که تصمیمات ترامپ براساس برنده‌شدن او در دوره دوم انتخابات گرفته می‌شدند و به عقیده بولتون، دموکرات‌های مجلس نمایندگان در ماجرای استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا با تمرکز تنها روی مسأله اوکراین و توجه نکردن به تصمیمات گرفته شده در زمینه سیاست خارجی جایی که تخلفاتی مانند اوکراین وجود داشته، کوتاهی کردند.  سال گذشته، فیونا هیل، کارشناس پیشین امور روسیه در کاخ سفید به بازرسان استیضاح مجلس نمایندگان به نقل از بولتون گفت که او نمی‌خواست در تلاش‌های گوردون ساندلند، سفیر وقت آمریکا در اتحادیه اروپا و میک مولوانی، رئیس‌ دفتر وقت در برنامه‌ای که برای اوکراین داشتند، شرکت کند. او این تلاش‌های را «خرید و فروش موادمخدر» خوانده بود.
اما بولتون از شهادت‌دادن در برابر کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امتناع کرد که منجر به راه‌اندازی تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان و در نتیجه استیضاح ترامپ در دو مورد سوء‌استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره شد. ترامپ درنهایت تبرئه شد. بولتون در آن زمان پیشنهاد داد که در جلسه استیضاح مجلس سنا شهادت می‌دهد، اما سناتورهای جمهوری‌خواه با اکثریت آرا به شهادت بولتون رأی منفی دادند.
بولتون در جلسه تحقیقات استیضاح کنگره یا دادگاه استیضاح مجلس سنا شهادت نداد. جان بولتون در زمان مکالمه تلفنی ترامپ در جولای 2019 با ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، مشاور امنیت ملی بود. در آن زمان ترامپ، زلنسکی را تشویق کرد تا درباره جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش در‌ سال 2020  تحقیق کند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم بولتون این احتمال را می‌دادند که دولت تلاش کند تا بخش‌هایی از کتاب را محرمانه طبقه‌بندی کند. این اقدام غیرمعمول است، اما به دلیل روزنه‌های موجود در فرمان اجرایی در زمینه اطلاعات محرمانه، عجیب نیست. رئیس‌جمهوری آمریکا، معاون رئیس‌جمهوری و روسای برخی نهادهایی که به وسیله رئیس‌جمهوری معین می‌شوند، اختیارات گسترده‌ای در برابر محرمانه یا غیرمحرمانه خواندن اطلاعات دارند.
همکاری جان بولتون با کاخ سفید به‌عنوان مشاور امنیت ملی پس از 17 ماه پایان یافت. در آن زمان بولتون در دقیقه 90 کمپینی را راه‌اندازی کرد تا رئیس‌جمهوری را از امضای معاهده صلح در کمپ دیوید با رهبران طالبان متوقف کند. با اینکه بولتون برنده این سیاست‌گذاری شد و ترامپ این معاهده را امضا نکرد، اما وقتی که ترامپ از شیوه عملکرد در رسیدگی به این موضوع عصبانی شد، بولتون جنگ بزرگ‌تری را باخت.ترامپ و بولتون بر سر خروج بولتون از کاخ سفید بحث دارند. ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که مشاور امنیت ملی را اخراج کرده، اما بولتن مصرانه می‌گوید که خودش استعفا داده است.


تعداد بازدید :  371