[شهروند] سرپرست سازمان امدادونجات و سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلالاحمر در مورد محورهای همکاری مشترک همفکری و بر ارایه متوازن آموزشهای عملیاتی و تئوریک تأکید کردند.
مهدی ولیپور در این دیدار گفت: «در سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر دو بخش لجستیک و عملیات باید کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم در حوادث پاسخگویی موثری داشته باشیم. از گذشته با تعامل سازمان امدادونجات و دیگر مجموعههای هلالاحمر دستورالعملهایی براساس آییننامه امدادونجات تهیه و به همه استانهاها ابلاغ شده است. این آییننامه در ادامه بهروزرسانی شد تا اینکه بهتصویب شورایعالی رسید و برای اجرا به استانها ابلاغ شد.»او ادامه داد: «در بخش لجستیک اقلام امدادی، ناوگان امدادی حدود ۵هزارخودرویی و ۲۴ بالگرد داریم. حدود ۵۰هزار امدادگر و نجاتگر درجهبندیشده هم درحال فعالیتاند. حوزه عملیات هم به نگهداری و تقویت پایگاههای امدادونجات میپردازد.» سرپرست سازمان امدادونجات افزود: «موضوع دیگر، آموزشهای تخصصی و ضمنخدمت است که در سالهای اخیر دچار نوسان بوده است. درواقع متولی مبحث آموزش در سالهای اخیر جابهجا شده و همین امر باعثشده تا آموزشهای تخصصی در سطح پایگاهها از حالت مهارتی بهسمت آموزشهای تئوریک سوق پیدا کند و بر کیفیت خدمات امدادگران اثر بگذارد.»ولیپور توضیح داد: «متأسفانه براساس اعتبارات محدود، همواره آموزش در ردههای آخر اعتباری قرار میگیرد. امیدواریم در این زمینه به تفاهم مشترکی برسیم تا مشکلات حوزه آموزش برطرف شود و به پیشبرد اهداف هلالاحمر یاری رساند.»
سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلالاحمر نیز در این دیدار گفت: «بر انبارهای هلالاحمر و شیوه ذخیرهسازی اقلام نظم قابل توجهی حاکم است. این موضوع باعث دلگرمی است و نشان میدهد که برای پاسخگویی به حوادث در شرایط مختلف پیشبینیهای لازم صورت گرفته است.»خسرو رحمانی ادامه داد: «اینکه باید ارایه آموزشهای تخصصی تقویت شود، بررسی خواهد شد و هرچهسریعتر به حالت استاندارد نزدیک میشویم. استانداردهای لازم موجود است. باید برای تحقق آن موارد تلاش کنیم.»
او مطرح کرد: «متأسفانه در کشور کمتر به آموزش توجه میشود. بسیاری از مشکلهایی که در حوزه کاری وجود دارد، ناشی از ضعف آموزش است. اگر به آموزشهای لازم بهویژه آموزشهای امدادونجات که با جان مردم سروکار دارد توجه شود، شاهد خروجیهای ارزشمند خواهیم بود. مقوله پژوهش هم در تحلیل اثربخشی آموزشها مهم است. باید از نتایج پژوهشها در فعالیتهای کارشناسی استفاده کرد.»