شماره ۱۹۸۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
صفحه را ببند
مرور همه ابهاماتی که از صحبت‌های مهدی تاج در برنامه فوتبال برتر باقی ماند
یک دنیا تناقض در شفاف‌سازی

[شهروند] وقتی مصاحبه مهدی تاج در بدون تعارف بخش خبری 20:30 پخش شد،‌ بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که این مصاحبه جنجالی و خبرساز نه‌تنها سفارشی بوده بلکه هیچ چالشی نداشته است. به همین ترتیب با مطرح‌شدن برخی ابهامات تازه درباره پرونده قرارداد ویلموتس‌، هماهنگی‌هایی با برنامه فوتبال برتر شبکه سه انجام شد تا مهدی تاج این‌بار مقابل محمدحسین میثاقی بنشیند و درباره تمام ابهامات پرونده ویلموتس پاسخگو باشد. مصاحبه‌ای پر از ضد و نقیض که نه‌تنها شفاف‌‌نبودن قرارداد را نشان می‌دهد بلکه مشخص می‌کند در این مدت صحبت‌های تاج در مصاحبه‌های مختلف یکی نبوده و پر از تناقض است.  بررسی بخشی از این تناقضات مهم‌ قطعا خیلی از ابهامات و شک و شبهات را برطرف می‌کند.
مبلغ قرارداد ویلموتس ناگهان بالا رفت
مهدی تاج در برنامه بدون تعارف 20:30 و فوتبال برتر به صراحت اعلام کرد که مبلغ قرارداد مارک ویلموتس 2‌میلیون و 200‌هزار یورو بوده است. جدا از این مسأله که رقم واقعی و رسمی قرارداد این مربی برای هر‌ سال 2‌میلیون و 250‌هزار یورو بوده، ‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال چند ماه قبل در روزهایی که شایعه شد ویلموتس قراردادی سه‌میلیون یورویی با فدراسیون امضا کرده، در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و به‌صراحت اعلام کرد که «قرارداد ویلموتس زیر ۲میلیون دلار است».
بند جنجالی فسخ قرارداد
بر اساس ماده 5 قرارداد ویلموتس هر کدام از طرفین قرارداد را فسخ کنند،‌ فدراسیون باید پول سه ماه قرارداد یک‌ سال را به ویلموتس پرداخت کند. تاج تأکید دارد که این بند شاهکار قرارداد ویلموتس بوده است. بماند که او در برنامه ورزش و مردم که آرشیو آن هم موجود است، گفته بود: «اگر رقم قرارداد ویلموتس ۲‌میلیون دلار باشد و او فسخ کرده باشد باید به ما غرامت بدهد. دروغ گفتن در رسانه ملی درست نیست».
مگر قرارداد کی‌روش و ویلموتس در حدود هم نبود؟
رقم قرارداد کارلوس کی‌روش در برنامه فوتبال برتر از سوی مهدی تاج 1.4‌میلیون یورو اعلام شد و قراردادی هم که بعد از جام‌ جهانی 2014 برزیل از سوی کفاشیان با کی‌روش به امضا رسید با همین رقم بود که جزئیات آن در رسانه‌ها هم منتشر شد. منتها برخی شایعات حکایت از این مسأله دارد که وقتی تاج به سمت ریاست فدراسیون رسید،‌ متمم مالی جدیدی به قرارداد کی‌روش اضافه کرده که شامل افزایش مرخصی، پاداش نقدی و دستمزد بوده است و به همین ترتیب رقم قراردادش هم 600‌هزار یورو زیاد شده و به 2‌میلیون یورو رسیده بود. ابهام در این زمینه وقتی بالاتر می‌رود که بدانیم مهدی تاج در برنامه ورزش و مردم رسما درباره تفاوت رقم قرارداد ویلموتس و دستیارانش با قرارداد کی‌روش و دستیارانش گفته بود: «قرارداد ویلموتس و دستیارانش با کی‌روش و دستیارانش برابر و در حدود هم است.» حالا باید مشخص شود که اگر قرارداد کی‌روش طبق گفته تاج 1.4‌میلیون یورو بوده و قرارداد ویلموتس 2.2‌میلیون یورو،‌ این برابری چگونه محاسبه شده است؟ آیا غیر از این است که قرارداد کی‌روش را افزایش دادند و این حقیقت را با مردم در میان نمی‌گذارند؟
وقتی دروغ خزانه‌دار لو رفت
مهدی تاج با صحبت‌هایی که در برنامه فوتبال برتر انجام داد‌، به صورت ناخواسته صداقت خزانه‌دار و سایر مدیران فدراسیون فوتبال را با شفاف‌سازی دقیقی که انجام داد، زیر سوال برد. چند هفته رسانه‌ها با انتشار اسناد فیفا اعلام کردند که از پاداش ایران برای صعود به جام ‌جهانی مبلغ 1.6‌میلیون دلار به حساب کی‌روش از سوی فیفا پرداخت شده و این رقم 20‌درصد رقم قرارداد کی‌روش می‌شود و این مربی 10‌درصد پاداش اضافه دریافت کرده است. به‌ هر حال همه می‌دانند که در قرارداد سرمربی اسبق تیم‌ملی قید شده بود که 10‌درصد پاداش جام‌جهانی به او تعلق می‌گیرد. در آن مقطع خزانه‌دار فدراسیون هم در مصاحبه با سایت این مجموعه اخبار منتشرشده در رسانه‌ها را تکذیب و با انتشار اسنادی تأکید کرد که پاداش کی‌روش 800‌هزار دلار بوده و نامه‌ای هم برای حقوق عقب‌‌افتاده‌اش به فیفا فرستادند تا به همراه این پول به او پرداخت شود. مهدی تاج اما در برنامه فوتبال برتر رسما اعلام کرد با کی‌روش به صورت رسمی توافق کردند که 20‌درصد پاداش صعود ایران به جام‌جهانی به این مربی اختصاص داده شود.
کلمه جنجالی قرارداد ویلموتس؛ با or محکوم می‌شویم؟
همان‌طور که اشاره شد در مهم‌ترین و خبرسازترین بخش قرارداد مارک ویلموتس که مربوط به بند فسخ قرارداد بوده، آمده است چه سرمربی قرارداد را فسخ کند چه فدراسیون باید سه ماه مبلغ به ‌عنوان غرامت یا (or) یک مبلغ مشخص به ویلموتس پرداخت شود. تاج در فوتبال برتر در واکنش به اینکه کلمه «or»  گفته بود می‌تواند پاشنه آشیل قرارداد باشد و منجر به محکومیت ایران بشود، ابتدا تفسیر عجیبی از این کلمه دو حرفی داشت و گفت که اگر مثلا ویلموتس فاکتوری را برای هزینه‌هایش در تیم‌ملی ارایه کرد، باید پولش را بدهیم و کلمه  «or» درواقع همین را می‌گوید. او درباره اینکه تفسیر ویلموتس از این کلمه مثل تفسیر ما نیست و همسر و وکلای این سرمربی بلژیکی می‌توانند ادعای دریافت تمام مبلغ قرارداد را به خاطر همین دو کلمه داشته باشند، افشاگری ناخواسته‌ای داشت و گفت: «وقتی ویلموتس و وکلایش دیدند که ما بند «سه ماه» را اضافه کرده‌ایم، این بخش (یا یک مبلغ مشخص) را اضافه کردند. این توضیحات تاج از آنجا عجیب است که هزینه‌های اضافه و فاکتورهای آن در بخش دیگری از قرارداد به صورت کامل مشخص شده است. تاج در پاسخ به این سوال که گنجاندن این بند در قرارداد ایده وزارت ورزش بوده است؟ گفت:     «ایده هر کسی بوده است؛ اصلا ایده من بوده. تفسیر ما این است که کلمه «یا» همان فاکتورها و هزینه‌های اضافه است.»
تناقض در رقم پیشنهادی رنار به فدراسیون
رئیس سابق فدراسیون فوتبال ابتدای صحبت‌های خود در برنامه فوتبال برتر به‌صراحت درباره رقم پیشنهادی مربیان مختلف شفاف‌سازی و تأکید کرد که رقم قرارداد پیشنهادی هروه رنار 3.2 یا 3.3‌میلیون یورو بوده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که کمی بعد وقتی محمدحسین میثاقی دوباره بحث مذاکرات با رنار را پیش کشید و به نقل از عباس ترابیان تأکید کرد که قبول کرده با 2‌میلیون یورو دستمزد سرمربی ایران شود این واکنش را نشان داد و گفت: «ترابیان آمد و گفت رنار باید تا جام ملت‌های آفریقا بماند، اما پرسیدیم او در این تاریخ قرارداد می‌بندد یا نه که قرارداد نبست. رنار هم عددش 2.6 بود و بیشتر از ویلموتس می‌خواست اینکه ترابیان چه گفته را نمی‌دانم».
ابهام 150‌هزار دلاری برای انتقال پول به ترکیه
همه می‌دانند که با مصوبه ستاد مبارزه با تحریم و کمک مسئولان دولت و وزارت ورزش‌، فدراسیون در آستانه بازی با عراق توانست مبلغ 2‌میلیون یورو به حساب مارک ویلموتس در زراعت بانک ترکیه پرداخت کند. این در حالی است که بابت انتقال این پول از دوبی به ترکیه مبلغ 150‌هزار دلار هزینه ترانسفر شده است. تاج این مسأله را با عصبانیت تکذیب کرد و این توضیحات را ارایه داد:    «این پول طبق گفته خزانه‌دار فدراسیون فوتبال یک‌درصد بود و او می‌گوید با تفاوت قیمت فروش درهم در ترکیه ما سود کردیم که درنهایت هزینه ترانسفر صفر بود.» او درباره اینکه امکان ندارد کارمزد ترانسفر پول از کشوری به کشور دیگر صفر شود و اطلاع دقیقی وجود دارد که 150‌ هزار دلار بابت این ترانسفر پرداخت شده هم گفت: «من در این زمینه اطلاعات ندارم و از متخصص آن می‌پرسم.»
مترجم صورتجلسه‌ مذاکرات فسخ را در میلان امضا کرد؟
در روزهای اخیر شایعاتی درباره ارتباط پشت پرده فردی به نام بهروز زنجانی (در خارج کشور او را با نام بروس صدا می‌زنند) با قرارداد ویلموتس در رسانه‌ها منتشر شد. در برنامه فوتبال برتر هم تاج برای نخستین‌بار درباره این فرد شفاف‌سازی کرد و وقتی از او سوال شد که آیا برای مذاکره با ویلموتس تنها راهی کشور بلژیک شده است، گفت: «تنها نرفتم و با فردی رفتم که شرایط سفر و ویزای شینگن داشت که او برای مذاکره و ترجمه با من آمد. در سایت‌ها دیدم که برخی نوشته‌اند، ب.ز. و... اما اینها ربطی نداشت و این فرد همراه من بود و دخالتی در امور قرارداد نداشت.» با وجود این باید مشخص شود اگر این فرد تنها به‌عنوان مترجم رئیس سابق فدراسیون فوتبال را در سفرهای اروپایی همراهی کرده،‌ در سفارت ایران در بروکسل برای مذاکره با مربی که زبانش آلمانی است چه نیازی به بروس زنجانی بود و چرا از مسئولان سفارت کمک گرفته نشد. همچنین باید مشخص شود که در مذاکرات دسامبر 2019 در شهر میلان برای فسخ قرارداد، بهروز زنجانی صورتجلسه‌ای را با وکیل ویلموتس امضا کرده است یا خیر؟


تعداد بازدید :  403