شماره ۱۹۸۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
بازماندگان سقوط هواپیمایی اوکراین به نام عزیزان‌شان، برای بچه‌های روستایی کلاس می‌سازند
مدرسه‌ای به یاد «دریا و درینا»‏

[شهروند] پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین هرگز به کی‌یف نرسید. هواپیما با ۱۷۶ سرنشین ‏در آسمان و در هجدهم دی ماه‌سال گذشته هدف شلیک اشتباهی پدافند هوایی قرار گرفت، همه سرنشینان آن کشته ‏شدند و 9کودک هم نام‌شان در فهرست کشته‌شدگان قرار گرفت.‌ «دریا و درینا» دختران چهارده و نُه‌ساله ‏پدرام و مژگان هم نام‌شان در این لیست بود و جسم بی‌جان‌شان در کنار مادر و پدرشان در آن زمستان ‏سرد به خاک سپرده شد. بعد از گذشت ماه‌ها  عباس دانشمند و فتح‌الله موسوی و مادربزرگ‌ها که فرزندان و نوه‌هایشان را در این حادثه از ‏دست داده‌اند تصمیم به ساخت مدرسه‌ای با نام «دریا و درینا» گرفتند تا یادشان را زنده نگه دارند. ‏مدرسه‌ای 6کلاسه در روستای امیرآباد کهن، از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین. ‏
موسسه مهرگیتی که مأموريتش مشاركت در احداث فضاهای آموزشی و فرهنگی– به‌ویژه مدرسه – ‏در مناطق محروم و نيازمند است، پیشنهاد ساخت در این مکان را داد و پس از آن هم کارهای ابتدایی ‏انجام گرفت تا روز گذشته که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با چشمانی پراشک در جلسه‌ای در این ‏موسسه حاضر شوند و نگاه پر اشک و نفس‌های حبس شده در سینه‌شان از داغ پنج ماهه‌شان بگوید. ‏عسگرعلی جوانبخت، مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین از دیگر حاضران این جمع بود و ساخت ‏مدرسه را ازجمله کارهایی دانست که می‌تواند کمی از این درد کم کند و روان بازماندگان را التیام ‏بخشد. او همچنین گفت همه تلاش خود را به کار می‌گیرند که مدرسه برای‌سال تحصیلی جدید و مهر ماه ‏پیش رو
 آماده شود.
کریمی، مدیر روابط عمومی نوسازی استان قزوین هم از مردان و زنانی گفت که ‏در سال‌های گذشته داغ فرزند دیده‌اند و بعد با ساخت مدرسه برای فرزندان مناطق محروم، آرامش ‏وصف‌ناپذیری را تجربه کرده‌اند: «در قزوین حاج علی میرزا صمدی دو پسر سی‌ساله‌اش را از دست ‏داده بود. بعد از این داغ، دام‌هایش را فروخت و با پولش مدرسه ساخت. می‌گفت بعد از ساخت مدرسه ‏آرامشی تجربه کرده که هرگز نداشته و حتی دیگر داروهای قلبش را هم مصرف نمی‌کرده. نمونه ‏دیگرش هم خانم فاطمه بابامیر است که سینا، پسر بیست ساله‌اش در تصادف مرد و دو مدرسه در ‏بویین‌زهرا ساخت. داغ او هم با ساخت مدرسه آرام‌تر شد و من امیدوارم شما هم‌چنین حالی را تجربه ‏کنید.»
 ‏زهرا گیتی‌نژاد، مدیرعامل موسسه مهر گیتی دیگر فردی بود که در این جلسه صحبت کرد و از لذت ‏ساخت مدرسه و دیدن سختی فرزندانی گفت که در مناطق محروم حاضرند. او به‌سال 82 اشاره کرد که ‏معلم بود و به مناطق محروم میرجاوه برای تدریس به معلمان رفته و آنجا آغل‌هایی دیده بود که کلاس ‏درس بچه‌ها در آن برگزار می‌شد و معلمی با همان امکانات کم برای بچه‌ها کتابخانه درست ‏کرده و آغل را تزیین کرده بود: «وقتی به تهران برگشتم موضوع را با اولیای مدرسه شهید مهدوی که ‏در آن تدریس می‌کردم در میان گذاشتم و آنها برای ساخت مدرسه کمک کردند.»
همین ‏هم شروعی بود برای مدرسه‌سازی دیگر و ساخت موسسه در‌سال 84. او می‌گوید از آن سال‌ها تاکنون ‏‏20مدرسه در مناطق مرزی ساخته‌اند و 350 مدرسه هم در دیگر مناطق محروم کشور. «در این سال‌ها ‏بیش از 4‌میلیون جلد کتاب به مناطق محروم فرستادیم و 4‌هزار کامپیوتر هم ارسال شد و آموزش ‏معلم‌ها هم ازجمله کارهایی بود که انجام داده‌ایم.» او گفت وقتی خانواده‌ها با او تماس گرفتند به آنها ‏گفته ساخت مدرسه می‌تواند آرام‌شان کند و این بهترین کار درحال حاضر برای خودشان و دیگران ‏است.


تعداد بازدید :  497