شماره ۱۹۸۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
به سوی بیکران و فراتر از آن

[شهروند] شاید کارکردن در ناسا آرزوی هر کسی باشد! کارکنان، کارشناسان و دانشمندان ناسا پا به جهانی می‌گذارند که پیشتر هیچ‌کس به آنجا نرفته است! این یعنی پل‌زدن بین آن‌ چیزی که انسان دارد و چیزی که دوست دارد داشته باشد!
1- «ناسا» مخفف «سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا» است.
2- ناسا بیست‌ونهم جولای‌‌ 1958 تأسیس شد و از اول اکتبر 1958 آغاز به کار کرد؛ یعنی دقیقا یک‌ سال بعد از پرتاب «اسپوتنیک 1» (نخستین ماهواره‌ جهان) به فضا به وسیله اتحاد جماهیر شوروی.
3- بلک برد یا «پرنده سیاه» هواپیمایی سرعتی، جاسوسی و مخفی بود که ناسا برای تحقیقات در ارتفاع زیاد از آن استفاده می‌کرد. این هواپیما در اواخر دهه‌ 1950 طراحی شد و برای نخستین‌بار در ‌سال 1964 به پرواز درآمد.
4- محل نگهداری ماشین‌آلات ناسا به ‌قدری بزرگ است که در روزهای گرم و شرجی ممکن است رطوبت در نزدیکی سقف به ابر تبدیل بشود! ناسا برای جلوگیری از این مسأله یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های تهویه‌ هوا در جهان را تعبیه کرده است!
5- ناسا دفتری برای حفاظت از سیاره‌ای فرضی تأسیس کرده که قرار است در آینده کشف و امکان حیات در آن فراهم شود!
6- جان اف‌کندی، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، ناسا را مأمور کرده بود که تا پایان دهه‌ 1960 میلادی یکی از فضانوردانش را به ماه اعزام کند. در بیستم جولای 1969، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین با آپولوی 11 به ماه سفر کردند!
7- مدت‌ها پیش سه مرد یَمَنی از ناسا به خاطر تحقیقاتش بر روی مریخ شکایت کرده بودند. آنها ادعا می‌کردند که این سیاره 3‌هزار‌ سال پیش از اجدادشان به آنها ارث رسیده است!
8- در ‌سال 1999 ناسا یک ماهواره‌ مدارپیما را گم کرد؛ چون‌ مهندسانش از واحدهای اندازه‌گیری مختلف برای محاسبات خود استفاده کرده بودند.
9- یکی از کارآموزان ناسا به نام تاد رابرتز به جرم خرید و فروش سنگ‌های کره‌ ماه که از آزمایشگاه دزدیده شده بود، هفت سال زندانی شد!
10- داوطلبان می‌توانند 70 روز کامل در رختخواب بمانند و ماهیانه 9‌هزار دلار حقوق بگیرند. در این مدت کارشناسان ناسا تأثیر شرایط مختلفی را که فضانوردان ممکن است با آنها مواجه شوند، روی آنها آزمایش می‌کنند!
11- در ‌سال 1989 ناسا برای نام‌گذاری یکی از ماهواره‌های جدیدش بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه مسابقه‌ گذاشت. جرج بوش پدر که در آن زمان رئیس‌جمهوری بود، نام  Endeavor  به معنای «تلاش» را برنده اعلام کرد!
12- لوگوی ناسا به مفهومی آیرودینامیکی اشاره دارد اما چون تخصصی و پیچیده است، عموم مردم به آن می‌گویند: «کرم و گوشت قلقلی»!
13- ناسا تاکنون بیش از 2200 حیوان مثل حشرات، خوک، میمون، موش، خرگوش و عنکبوت را به فضا فرستاده است.
14- نخستین فضاپیمای ناسا «کلمبیا» بود که در اول فوریه 2003 زمانی‌ که از بیست‌وهشتمین مأموریت خود برمی‌گشت، در آسمان تگزاس منفجر شد!
15- شعار ناسا این است: «پیش به سوی کشف حیات و جهان برای نسل‌های بعد، همان‌طور که ناسا توانست»!
16- در یکی از آخرین آگهی‌های استخدام فضانورد که ناسا منتشر کرده بود، تنها برای 8 فرصت شغلی 6‌هزار فرم استخدام پر شد!
17- پایگاه تحقیقاتی-فضایی لیندون‌ جانسون در ناسا 100 ساختمان با مساحتی معادل 660 هکتار دارد! (هر یک هکتار برابر با یک زمین فوتبال آمریکایی است؛ یعنی تقریبا 10‌هزار متر مربع!) این پایگاه روش خاصی برای اداره‌کردن دارد و حتی دفتر خدماتی و حفاظتی‌اش هم از دیگر دفاتر سازمان جداست!
18- در ‌سال 2014 نویسنده‌ای به نام روآن ژوزف، علیه ناسا اقامه‌ دعوی کرد؛ زیرا آنها هنگام بررسی صخره‌های مریخی امکان وجود موجودات فضایی و حقوق احتمالی آنها را در نظر نگرفته بودند!
19- در مأموریت کپلر که ‌سال 2009 به وسیله ناسا انجام شد، 2هزارو335 سیاره جدید پیدا شد که از این تعداد هزارو284 سیاره به صورت  یک جا کشف شدند!
20- چندی پیش ناسا اعلام کرد که این سازمان با همکاری اداره‌ امنیت هسته‌ای در حال کار بر روی برنامه‌‍‌هایی‌ است که از بین‌بردن سیارک‌های خطرناک را با سلاح‌های هسته‌ای ممکن می‌کند!
برگردان از thefactsite


تعداد بازدید :  832