شماره ۱۹۸۶ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
بیست‌و‌هفتمین کشور جهان

[شهروند] کمپانی اپل یکی از پیشروترین‌ها در دنیاست که به هر دستاوردی برسد، همه‌ توجهات را به خودش جلب می‌کند. این کمپانی در نوآوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تاریخچه‌اش نیز شگفت‌انگیز است.
1- «اپل» نامی بود که از بنیانگذار اول آن یعنی استیو جابز به ارث رسید. دلیل نام‌گذاری‌اش هم ساده است «سیب» تنها میوه‌ای بود که جابز دوست داشت!
2- ابتدا اپل با سه بنیانگذار کارش را شروع کرد. سومین بنیانگذار آن، مردی به نام رونالد وین بود که به جمع استیو جابز و استیو وُزنیاك پیوست. اما 12 روز بعد از تأسیس از همکاری با شرکت انصراف داد و سهم 10درصدی‌اش را تنها به 800 دلار ناقابل فروخت! اگر او در اپل مانده بود، سهام امروزش چیزی حدود 60‌میلیارد دلار ارزش داشت!
3- شاید مسخره به نظر برسد اما اپل سیگارکشیدن را در زمان استفاده از کامپیوترهایش قدغن کرده است! اگر شما موقع استفاده از لپ‌تاپ‌های ساخت این کمپانی سیگار بکشید، ضمانت‌نامه‌تان را باطل می‌کنید!
4- بیش از 90‌هزار نفر در اپل استخدام شده‌اند. اما جدا از این تعداد، میلیون‌ها نفر دیگر هم، گوشه و کنار دنیا، از طریق تبلیغات، فروش و کار در فروشگاه‌های مرکزی این کمپانی نان درمی‌آورند!
5- نخستین آی‌پادی که اپل تولید کرد، قابلیت «ایستر اِگ» (بازی پنهان‌شده در دل برنامه) را داشت و کاربران می‌توانستند به منوی اصلی مراجعه کنند و با ضربه‌زدن روی دکمه‌ اصلی گوشی بازی «Breakout» را دیده و بازی کنند.
6- ثروت اپل دو برابر بیشتر از کل خزانه‌داری ایالات متحده‌ آمریکاست!
7- اپل زمان زیادی را برای طراحی و ساخت آی‌پاد صرف کرد. تونی فادل، طراح اصلی این ایده، اول این دستگاه را به شرکت‌های ریل نت‌ورک و فیلیپس معرفی کرده بود که هر دو آن را رد کردند.
8- در ‌سال 1983، اپل کامپیوتر «لیزا» را طراحی کرد که شکست خورد و کمپانی مجبور شد 2700 دستگاه را دفن و امحاء کند!
9- درآمد اپل در سه ماه اول ‌سال 2014 از مجموع درآمدهای آمازون، گوگل و فیس‌بوک بیشتر بود!
10- اپل تقریبا 150‌میلیارد دلار سرمایه‌ اضافی دارد که می‌تواند با آن توییتر، نتفلیکس، تسلا و فیس‌بوک را بخرد!
11- در یک دوره‌ای، قیمت کامپیوترهای اپل 667 دلار بود و استیو وُزنیاک برای رندشدن قیمت آن را به  66/666 تغییر داد که به نظرش اصلا هم به آن عدد شیطانی ارتباطی نداشت و صرف زیبایی این کار را کرده بود!
12- برای طراحی اولین لوگوی اپل از چهره‌ پدر علم فیزیک، ایزاک نیوتون، استفاده شد!
13- یکی از بنیانگذاران، استیو وُزنیاک، برای افزایش سرمایه‌اش در اپل مجبور شد ماشین حساب مهندسی‌اش را بفروشد!
14- اپل اولین کمپانی‌ سازنده‌ دوربین دیجیتال رنگی در جهان است!
15- نام آی‌پاد از فیلم «2001: یک ادیسه‌ فضایی» الهام گرفته شده است!
16- در حال حاضر اپل بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی در ایالات متحده‌ آمریکاست.
17- اپل تقریبا 155‌میلیارد دلار پول نقد دارد که می‌تواند به هر آمریکایی 490 دلار بدهد!
18- اگر اپل یک کشور بود، بیست‌وهفتمین کشور بزرگ جهان می‌شد؛ تقریبا بین ونزوئلا و بلژیک!
19- تا‌ سال 2011 میلادی 40‌درصد از درآمد سالیانه‌ اپل از آیفون تأمین می‌شد. تخمین زده می‌شود که بیش از سه‌چهارم کل درآمد کمپانی از محصولاتی‌ است که طی 10‌سال گذشته تولید شده‌اند!
20-  با اینکه سود خالص و دریافتی شرکت اپل به 7‌میلیارد دلار می‌رسد، فقط یک دلار به استیو جابز، مدیرعامل سابق اپل، برای استفاده از امکانات بهداشتی کمپانی پرداخت شد.


تعداد بازدید :  487