شماره ۱۹۸۵ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
میز خبر

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:  عینک انتقال‌دهنده کرونا نیست
[شهروند] عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با یادآوری اینکه ویروس کرونا از طریق مخاط بینی، چشم و دهان منتقل می‌شود، گفت که عینک به دلیل فاصله‌ای که با چشم دارد، منتقل‌کننده ویروس کرونا نیست. مینو محرز درباره نگرانی‌های مردم در استفاده از لنز و عینک گفت: «کرونا از طریق لنزی که تمیز شسته شده باشد و سپس داخل چشم قرار بگیرد، منتقل نمی‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.» او ادامه داد:   «در صورتی که دست آلوده به ویروس به چشم زده یا مالیده شود، کرونا از این طریق منتقل می‌شود. بنابراین اگر دست آلوده باشد و لنز هم درست شسته نشده باشد ویروس‌ها خواه ویروس کرونا یا هر نوع ویروس دیگری را به بدن منتقل می‌کند. اما اگر همه نکات بهداشتی رعایت شود، استفاده از لنز مشکل‌ساز نخواهد بود. موضوعی که انجمن اپتومتریست آمریکا هم اعلام کرده که شواهدی مبنی بر تأثیر استفاده از لنزهای تماسی بر افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد.» به گزارش «ایرنا» این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه با گلایه از اینکه فعالیت بیشتر مراکز اداری و تجاری آغاز شده بدون اینکه کسی ماسک بزند یا نکات بهداشتی را رعایت کند، گفت: «در صورتی که مردم نکات بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت و در آن دقت نکنند دوباره ویروس بازمی‌گردد.» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: «در مورد بازگشایی رستوران‌ها هم همین مسأله وجود دارد، یعنی وقتی افراد بدون رعایت فاصله و ماسک در رستوران کنار هم می‌نشینند و با هم حرف می‌زنند، ویروس از راه صحبت‌کردن منتقل می‌شود. بنابراین آن هم خطرناک است.»


آخرین آمار از کرونا در ایران
۷ استان در وضع هشدار

[شهروند] رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که تاکنون ۱۶۷‌هزار و ۱۵۶ نفر به‌ طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۸‌هزار و ۱۳۴ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، وضع خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌ شرقی و غربی در وضع هشدار قرار دارند.کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور گفت: «تا ظهر دیروز (شانزدهم خرداد) براساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو‌هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری شده و دو‌هزار و ۳۵۹ مورد (حدود ۸۲درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به ۱۶۷‌هزار و ۱۵۶ نفر رسید.»


هوا خنک می‌شود
هشدار وقوع سیلاب و برخورد صاعقه در 7 استان

[شهروند] براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از روز شنبه جریانات خنک شمالی در کشور فعال می‌شود. سازمان هواشناسی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که امروز، شنبه هفدهم خرداد ۹۹، شاهد بارش باران پراکنده در نیمه شمالی کشور خواهیم بود. بر این اساس، از روز شنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی، کاهش دما در نوار شمالی کشور رخ خواهد داد و تا اواسط هفته آینده این هوای خنک ماندگار خواهد بود. همچنین این سازمان اعلام کرد که در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات زاگرس مرکزی و سواحل دریای خزر ابرناکی و رگبار پراکنده باران دور از انتظار نیست. همچنین طی پنج روز آینده در بیشتر مناطق کشور سرعت وزش باد قابل ملاحظه بوده و در برخی نقاط به‌ویژه در مناطقی در جنوب شرق، مرکز، جنوب و جنوب غرب کشور موجب خیزش گرد و خاک می‌شود.سازمان هواشناسی کشور نسبت به آبگرفتگی معابر و برخورد صاعقه هم از امروز، شنبه، تا روز دوشنبه در ۷ استان کشور هشدار داد. شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، نوار غربی اردبیل و ارتفاعات مازندران برای روز شنبه، هفدهم خرداد، ارتفاعات و شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی برای یکشنبه، هجدهم خرداد و خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی برای دوشنبه، نوزدهم خرداد شامل این هشدارند.


تعداد بازدید :  404