شماره ۱۹۸۵ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
تبادل زندانی میان ایران و آمریکا

 در پی تبادل دو زندانی میان ایران و آمریکا دونالد ترامپ بار دیگر خواستار توافقی جایگزین برجام شد  
 بعد از انتشار خبر آزادی مایکل ری وایت و مجید طاهری که در ایران و آمریکا زندانی شده بودند و بازگشت آنها به کشورهای خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «چه خوب که مایکل به خانه برگشته. همین الان رسید. از ایران متشکرم.» ترامپ در ادامه با اشاره به انتخابات پیش‌رو در نوامبر امسال بار دیگر از توافقی به‌عنوان جایگزین برجام صحبت کرد: «برای انعقاد توافقی بزرگ تا انتخابات آمریکا صبر نکنید. من برنده خواهم شد. شما الان می‌توانید به توافق بهتری برسید.» چند ساعت قبل از آن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری خبر از گفت‌وگوی تلفنی خود با مایکل وایت، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا در زوریخ داد و نوشت: «از زمانی که روی کار آمده‌ام، بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آورده‌ایم. از ایران متشکرم، این نشان می‌دهد که توافق امکان‌پذیر است.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این اظهارات ترامپ مبنی بر توافقی جدید با ایران در پیامی توییتری او را خطاب قرار داد و نوشت: «باوجود تلاش‌های زیردستان شما، توانستیم به تبادلی بشردوستانه دست پیدا کنیم. زمانی که شما سرکار آمدید، ما یک توافق داشتیم. ایران و دیگر شرکای برجام، هیچ‌وقت میز مذاکره را ترک نکردند. مشاوران شما -که اکثرشان تاکنون اخراج شده‌اند- شرط‌‌بندی احمقانه‌ای کردند. اینکه چه زمانی می‌خواهید تصمیم بگیرید آن را اصلاح کنید، برعهده خودتان است.»
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران نیز در پیامی خطاب به دونالد ترامپ تأکید کرد: «سوم نوامبر شکست خواهی خورد و ما این را می‌دانیم. پس پیشنهادات شما باید خیلی بیشتر از اوباما باشد.» مایکل وایت چهل‌وهشت ساله، دو‌سال پیش به ایران آمد و دی ماه ۹۷ در شهر مشهد به دلیل جرایم امنیتی و شکایت شاکیان خصوصی دستگیر و به ۱۳‌سال زندان محکوم شد.»
همزمان با آزادی وایت، مجید طاهری، ‍‌پزشک ایرانی نیز به ایران بازگردانده شد. طاهری که ۳۳‌سال است در ایالت فلوریدای آمریکا زندگی و طبابت می‌کند،‌ به اتهام دور زدن تحریم‌ها نزدیک به ۱۶ماه را در بازداشت گذرانده بود. دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن با اعلام خبر آزادی طاهری تأیید کرد که دادگاه آمریکا ضمن در نظر گرفتن این ۱۶ ماه به‌عنوان مجازات او پرونده‌اش را مختومه کرده است.
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه درباره پرونده وایت توضیح داد که او علاوه بر جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی در مورد سایر جرایم مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوران محکومیت خود و همچنین ملاحظات حقوق بشری با حکم قاضی آزاد و پس از اطمینان از منفی‌بودن آزمایش کرونا از ایران خارج شده است. موسوی همچنین تأکید کرد که وایت «به دلیل نداشتن خویشاوند در ایران به درخواست سفارت سوییس به‌عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده در اختیار آن سفارت قرار گرفت.»
گفته می‌شود در جریان آزادی و تبادل این دو زندانی، کشور سوییس و بیل ریچاردسون، فرماندار پیشین آمریکا نقش داشته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کردکه ریچاردسون ماه‌ها قبل با محمدجواد ظریف و مجید تخت‌روانچی دیدارهایی داشته است. موسوی گفت: «ما به تلاش‌های انسان‌دوستانه که منجر به آزادی گروگان‌های ایرانی در آمریکا و خارج از آن شود، همواره پاسخ مثبت داده و استقبال کرده‌ایم.» یک روز قبل از تبادل این دو زندانی ایرانی و آمریکایی، سیروس عسگری، دانشمند ایرانی که به اتهام سرقت اطلاعات محرمانه تجاری در آمریکا زندانی بود، در دادگاهی با صدور حکمی تبرئه شد. وزیر امور خارجه ایران با اعلام خبر آزادی عسگری در پیامی توییتری نوشت: «این اتفاق می‌تواند برای تمام زندانی‌ها بیفتد. نیازی به دستچین‌کردن آنها نیست. گروگان‌های ایرانی که یا خود در آمریکا یا به نیابت از آن اسیر شده‌اند، باید به خانه خود بازگردند.» ایران بارها اعلام کرده است که برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بدون هیچ پیش‌شرطی آمادگی دارد و پیشتر نیز فهرستی برای مبادله زندانیان با آمریکا ارایه کرده است.  


تعداد بازدید :  298