شماره ۱۹۸۵ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
سی.ان.ان: ممکن است ترامپ در انتخابات با اختلاف اندکی به جو بایدن ببازد
انتقاد به استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات آمریکا
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که استفاده از نیروهای ارتش درحال حاضر ضرورتی ندارد و او هم قصدی برای چنین اقدامی ندارد: «به عنوان یک سرباز سابق و یکی از اعضای سابق گارد ملی می‌گویم که گزینه استفاده از نیروهای نظامی در نقش مجریان قانون تنها باید به‌عنوان آخرین گزینه و در شرایط بسیار وخیم باشد. ما درحال حاضر در هیچ یک از این شرایط قرار نداریم»

[مجتبی پارسا] دیروز، دهمین روز اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید، سیاهپوست چهل‌وشش ساله بود. سراسر آمریکا همچنان در التهاب و اعتراض به شیوه برخورد با سیاهپوستان و رفتار خشونت‌آمیز پلیس است. اعتراض‌ها به رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس، شکل دیگر و بی‌سابقه‌ای به خود گرفته است. گاردین گزارش داده است، چند گروه حقوق بشری از ترامپ و پلیس آمریکا به علت سرکوب جمعیت تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز در اطراف کاخ سفید شکایت کرده‌اند. آنها گفته‌اند که پلیس و نیروهای نظامی حق اعتراض مسالمت‌آمیز را که در قانون اساسی تضمین شده است، نقض کرده‌اند.
این شکایت‌ها درحالی مطرح می‌شود که اعتراض‌ها در آمریکا به سطح تازه‌ای رسیده است. ترامپ تهدید کرده است که برای مقابله با معترضان و شهرهای تحت تصرف آنها از ارتش آمریکا استفاده خواهد کرد. او پیش‌تر هم خطاب به فرماندار مینه‌سوتا توییت کرده بود که اگر نمی‌تواند شرایط را در شهر مینیاپولیس به کنترل خود درآورد، دولت، ارتش را برای «تمام کردن کار» به آنجا ارسال خواهد کرد. این درحالی است که وزیر دفاع آمریکا علنا با تهدید دونالد ترامپ برای استقرار نیروهای ارتش مخالفت کرده است. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که استفاده از نیروهای ارتش درحال حاضر ضرورتی ندارد و او هم قصدی برای چنین اقدامی ندارد: «به عنوان یک سرباز سابق و یکی از اعضای سابق گارد ملی می‌گویم که گزینه استفاده از نیروهای نظامی در نقش مجریان قانون تنها باید به‌عنوان آخرین گزینه و در شرایط بسیار وخیم باشد. ما درحال حاضر در هیچ یک از این شرایط قرار نداریم.» بلومبرگ نیز گزارش داده که این حرف‌های مارک اسپر به مذاق ترامپ خوش نیامده و باعث عصبانیت او شده است. با این حال، کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که اگر ترامپ بخواهد از گزینه نظامی استفاده کند، به لحاظ قانونی هیچ‌کس نمی‌تواند مانع او شود و تصمیم‌گیرنده در این میان رئیس‌جمهوری است.  گزارش‌های زیادی از رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس از سراسر آمریکا شنیده می‌شود. در ویدیویی که روز گذشته منتشر شد، افسران پلیس در منطقه بوفالو در نیویورک یکی از معترضان به مرگ جورج فلوید را هل می‌دهند و او را نقش بر زمین می‌کنند. این معترض هفتادوپنج ساله هنگام افتادن سرش با زمین اصابت می‌کند و بی‌هوش می‌شود. افسران پلیس به راحتی از کنار او می‌گذرند. از سوی دیگر، نیروهای نظامی آمریکایی حتی مانع خبرنگاران از پوشش‌دادن اتفاقات و فیلمبرداری از حوادث می‌شوند. گزارش‌هایی هم از بازداشت برخی از خبرنگاران در حین پوشش زنده منتشر شده است. مقابله با خبرنگاران و ممانعت از فعالیت آنها در هیچ ‌کجای دنیا به جز معدودی از کشورها اتفاق نمی‌افتد. در والهو در کالیفرنیا نیز پلیس به یک فرد غیرمسلح بیست‌ودو ساله شلیک کرده که روی زانوانش نشسته و دستانش بالا بوده است. این فرد جانش را از دست داده است. پلیس و معترضان در بسیاری از شهرها با یکدیگر درگیر شده‌اند. در این میان تاکنون بیش از 10‌هزار نفر بازداشت شده‌اند.

8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت
روز گذشته درحالی‌که بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات و اعتراض‌های مردمی بود، مراسم یادبودی برای جورج فلوید در شهر مینیاپولیس برگزار شد. به غیر از دوستان و اعضای خانواده جورج فلوید، بسیاری از چهره‌های سرشناس ازجمله شهردار مینیاپولیس در این مراسم شرکت کردند. وکیل خانواده فلوید در سخنانی در این مراسم گفت که همه‌گیری نژادپرستی و تبعیض منجر به مرگ جورج فلوید شده است. یورونیوز گزارش داده است که آل شارپتون، روحانی مسیحی و از کنشگران سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا نیز در این مراسم حضور داشت. او در سخنان خود گفت که تا تغییر کامل نظام دادگستری آمریکا دست برنخواهند داشت: «اگر از ۴۰۱‌سال پیش تاکنون نتوانسته‌ایم آن‌ چیزی باشیم که رویایش را داشتیم، به این دلیل بوده که زانوهایتان را بر گردن ما گذاشته‌اید.» در این مراسم شرکت‌کنندگان 8 دقیقه و 46 ثانیه به احترام جورج فلوید سکوت کردند. این مدت زمانی است که افسر پلیس زانوی خود را روی گردن جورج فشار داده بود.

روزهای بد برای ترامپ
در حالی که فقط 151 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری  2020 در آمریکا باقی مانده است، به نظر می‌رسد که شرایط برای ترامپ کاملا تغییر کرده است. سی.ان.ان در تحلیلی به قلم کریس سیلیزا نوشته است که نقشه آرا به شکل بدی به ضرر ترامپ درحال تغییر است. در این گزارش تحلیلی آمده است که به دنبال مرگ جورج فلوید به دست پلیس و همچنین به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در چند ماه گذشته اتفاقات سیاسی پیش‌بینی‌نشده‌ای در آمریکا درحال وقوع است: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ کمتر از 270 رأی الکترال که برای رئیس‌جمهوری شدن دوباره نیاز دارد، به‌دست خواهد آورد. او ممکن است این رقابت را با اختلاف اندکی به جو بایدن ببازد.»


تعداد بازدید :  275