شماره ۱۹۸۵ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
کن 2020، بی عطر و بوی ایران

[شهروند] پير لسكور و تيرى فرمو، مديران جشنواره فيلم كن فهرست 56 فيلم انتخابى هفتادوسومين دوره كن را اعلام کردند تا برای اولین‌بار در تاریخ، بدون اکران در کاخ جشنواره و تنها با عنوان «برچسب كن ٢٠٢٠» راه خود را به بازارهای فیلم باز كنند. جشنواره كن که پیش از این، فقط در اولين دوره خود در ‌سال ١٩٣٩ به علت شروع جنگ جهانى لغو و در ‌سال ١٩٦٨ هم به دلیل اعتراضات دانشجويى نيمه‌كاره رها شده بود، امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است. این جشنواره در دوره گذشته 59 فیلم و در ‌سال 2018 نیز 56 فیلم برای نمایش انتخاب کرده بود.
پير لسكور و تيرى فرمو روز گذشته اعلام کردند که فیلم‌های امسال از بین ٢هزار و 67  فيلم بلندی که از ١٤٧ كشور به جشنواره كن ارایه شده بود، برگزیده شده‌اند. جالب آنكه از این تعداد، ٩٠٩ فيلم ساخته اول كارگردانان بوده كه ٢٥٨ فيلم آن را نیز كارگردانان زن ساخته‌اند که هم از نظر تعداد قابل توجه فیلمسازان تازه‌کار و هم از نظر حضور قابل توجه زنان در این عرصه، شاهد آماری نویدبخش برای برابری‌خواهان هستیم.
در نشست رسانه‌اى جشنواره فيلم كن همچنین اعلام شد که فرانسه با ٢٠ فيلم، آمريكا با ٦ فيلم، انگلستان با ٤ فيلم و ژاپن با ٣ فيلم بیشترین آثار را در جشنواره امسال دارند. وس اندرسون با «اعزام فرانسوى»، فرانسوآ اوزون با «تابستان ٨٥»، نائومى كاوازه با «مادران واقعى»، استيو مك كوئين با «راك عاشق»، توماس وينتربرگ با «دور ديگر»، ايم سانگ- سو با «بهشت: سرزمين خوشبختى»، فرناندو تروئبا با «فراموش‌شده خواهيم بود»، شاروناس بارتاس با «در غروب»، لوكاس بلوو با «جلوى خانه»، كوجى فوكودا با «چيز واقعى»، پت دكتر با انيميشن محصول پيكسار «روح»، فرانسيس لى با «گوش ماهى»، ويگو مورتنسن با «سقوط»، جيمى كيروز با «كليدهاى شكسته»، گريگورى كرشاو و مايكل دوئك با «شكارچيان تروفل»، گورو ميازاكى با انيميشن «آيا و جادوگر» و جاناتان نوسيتر با «آخرين واژگان» ازجمله فيلمسازان انتخابى كن ٢٠٢٠ هستند. متأسفانه با وجود شایعات و شنیده‌ها، نام هيچ فيلم و فيلمساز ايرانى در فهرست انتخابى كن امسال ديده نمى‌شود.

 

 


تعداد بازدید :  271