شماره ۱۹۸۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد
صفحه را ببند
روی خط موسیقی

 کتاب «موسیقی‌شناسی قومی؛ تاریخی‌نگری موسیقی ایران» نوشته‌ محسن حجاریان توسط موسسه‌ «آبی پارسی» و انتشارات «پل فیروزه» منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده‌ 14 گفتار پیرامون مباحث تاریخی و تحلیلی موسیقی دستگاهی ایران از تشریح روابط موسیقی ایران با حوزه‌ عرب و ترک تا تحلیل مفاهیم و بازخوانی تعاریف صوت و نغمه در آثار فارابی، ابن سینا، صفی‌الدین ارموی و قطب‌الدین است.
 اداره کل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی، در شبکه «شاد» آثاری را در قالب فیلم‌های کوتاه آموزشی درباره موسیقی نواحی، فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، نقالی، ساخت عروسک‌های نمایشی، کاریکاتور، نقاشی آبرنگ و هنرهای دستی تجسمی منتشر کرده تا به این ترتیب دانش‌آموزان براساس علاقه خود از آنها بهره ببرند. دانش‌آموزان می‌توانند برای مشاهده کانال اختصاصی اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، نرم‌افزار شاد را نصب کنند و وارد کانال‌های آموزش‌وپرورش شوند.
 به مناسبت بیست‌وپنجمین سالروز درگذشت استاد بهاری، بزرگداشت آنلاین او با حضور و سخنرانی استادان کمانچه‌نوازی و پخش اجرای کمانچه در لایو صفحه اینستاگرام «کمانچه» نوزدهم و بیستم خرداد ساعت ۲۱ با حضور شهرام صارمی و مسعود توسلی برگزار می‌شود. علی‌اصغر بهاری، زاده ۱۲۸۴ و درگذشته بیستم خرداد ۱۳۷۴ بود. او از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده برجسته کمانچه بود. بهاری در دهه ۱۳۶۰ با فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی و سیدمحمد موسوی در «گروه اساتید موسیقی ایران» همکاری داشت.


تعداد بازدید :  511