شماره ۱۹۸۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

نخست وزیر ارمنستان کرونا گرفت
نخست‌‌وزیر ارمنستان امروز دوشنبه اعلام کرد که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک نوشت نتایج آزمایشات نشان داده که او، همسرش و سه دخترش دچار بیماری کووید-۱۹ شده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد پاشینیان هیچ علایمی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نداشته و در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برد. وزارت بهداشت ارمنستان تاکنون از ثبت ۹هزارو۲۸۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا، بهبود ۳هزارو۳۸۶ تن از بیماران و فوت ۱۳۱ مورد از بیماران خبر داده است.


خیز آلمان برای میانجیگری میان آمریکا و چین
وزیر امور خارجه آلمان اظهار کرد که کشورش نمی‌خواهد تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین به سطح آشتی‌ناپذیری میان دو کشور برسد. به گزارش ایسنا ‌هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در حالی این صحبت را مطرح کرده که کشورش ماه آینده میلادی عهده‌دار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا می‌شود. وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتش گفت که برلین خواستار کمک به حل تنش میان آمریکا و چین به هنگام رسیدن به ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برای نیمه دوم ‌سال جاری میلادی است. او در مصاحبه با گروه رسانه‌ای فانکه که شبکه‌ای از نشریات آلمانی را تحت پوشش قرار می‌دهد، تصریح کرد: «جهان نمی‌تواند بین دو حوزه از منافع تقسیم شود.» هایکو ماس در این مصاحبه تأکید کرد: «به‌ویژه ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم از منافع متعارض میان چین و آمریکا و رسیدن آنها به سطح آشتی‌ناپذیری نفعی ببریم.» این در حالی است که آمریکا و چین در تمام طول دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با یکدیگر اختلاف داشته‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر دست‌زدن به جنگ تجاری علیه چین، این کشور را مقصر شیوع ویروس کرونا در جهان دانسته است. چند روز پیش دولت دونالد ترامپ از لغو وضع مالی و تجاری ویژه‌ای که کشورش برای هنگ‌کنگ قایل بوده، خبر داد. وزیر امور خارجه آلمان خاطرنشان کرد که کشورش در زمان تصدی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در تاریخ اول ژوئیه با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.


پولتیکو: سیا اطلاعات درباره عربستان را سیاسی کرده است
سایت پولتیکو مقاله‌ای را از مسئول سابق عملیات در سیا و دانشیار پژوهش‌های امنیتی در دانشگاه جورج تاون منتشر کرد که در آن تأکید می‌کند مدیران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مشکلات عربستان را از آمریکایی‌ها مخفی کرده‌اند. سایت پولتیکو در این مقاله که نوشته داگلاس لندن، مسئول سابق عملیات در سیا و دانشیار پژوهش‌های امنیتی در دانشگاه جورج تاون است، به اظهارات بروس ریدل، مسئول سابق سیا، اشاره می‌کند که بیست‌ویکم نوامبر ۲۰۱۷ در مقابل مرکز بروکینگز درباره روابط آمریکا و عربستان صحبت می‌کرد. اظهارات او حیرت‌آور بود؛ زیرا او ۴۰‌سال به‌عنوان ناظر حرفه‌ای آمریکا بر روابط سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی با عربستان فعالیت کرده است.
ریدل در سخنان خود به دو نکته اشاره کرد اینکه عربستان در دوره اخیر تغییر مهمی کرده و از کشوری مبهم که می‌توان برخوردها و رفتارش را پیش‌بینی کرد به یک کشور بی‌ثبات تبدیل شده که پیش‌بینی‌کردن اقداماتش دشوار است؛ اما مسأله دوم این است که دولت دونالد ترامپ بدون اینکه فکر کند تصمیم گرفته از عربستان حمایت کامل کند. ترامپ یک چک سفید امضا در زمینه سیاست داخلی و خارجی به عربستان داده است. سیاست آمریکا که بر احتیاط و دوری از ریسک مبتنی بود به سیاست ماجراجویی و مداخله و حتی افراط‌گرایی تبدیل شده است. نویسنده می‌گوید که عربستان اخیرا با به راه انداختن جنگ نفت با روسیه در میان بحران کرونا در جهان زلزله ایجاد کرد. قبل از این محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان عملیات پاکسازی را انجام داده و زیربنای حکومت خود را محکم کرده بود و همچنان مورد حمایت ترامپ است.


تعداد بازدید :  629