شماره ۱۹۸۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
تاجگردون تأیید نشد محمدباقر قالیباف: مجلس یازدهم بنای تقابل و مچ‌گیری ندارد
بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مورد اعتراض جمعی از منتخبان تهران قرار گرفته است. علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک که به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کرده درباره دلایل این اعتراض گفت: «اعتراض ما نسبت به احتمال جعلی بودن مدرک دکتری، ایجاد شبکه خانوادگی و فامیلی در دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی، همچنین کسب منافع اقتصادی ویژه از راه رانت و سودجویی از طریق سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی بوده است»

روز گذشته، نخستین جلسه رسمی مجلس یازدهم پس از انتخاب هیأت‌رئیسه دائمی آن برگزار شد؛ جلسه‌ای که قرار بود طبق روال به اعتبارنامه نمایندگان رسیدگی کند. در جلسه مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی، مهم‌ترین فرصت جمهوری اسلامی را «وجود مقام معظم رهبری و راهبری حکیمانه ایشان» دانست و گفت: «رهبری هوشمندانه ایشان، کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت عبور داده است. فرصت دیگر ما باور دینی عمیق مردم به‌ویژه جامعه ایثارگری، خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم و اعتقاد آنان به آرمان‌های انقلاب اسلامی است که زمینه‌ساز امداد الهی در دشواری‌های بزرگ می‌شود.» قالیباف با اشاره به تهدیدهایی که این روزها نظام اسلامی را هدف گرفته است، افزود: «تهدید نخست، کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع‌شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده است و متأسفانه چالش اقتصادی و معیشتی به وجود آورده که زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است. تهدید دیگر، فساد نگران‌کننده‌ای است که در تار و پود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض، نارضایتی و محقق‌نشدن عدالت شده است. همچنین نظام اداری - اجرایی متورم و به هم ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد مهم خانواده از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی، تهدید نگران‌کننده‌ای تلقی می‌شود که نیازمند توجه ویژه و فوری است.»

دستگاه اجرایی کشور به الگوی مدیریت جهادی باور ندارد
قالیباف ادامه داد: «اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی کشور است که علاوه بر ناکارآمدی، آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی باور ندارد. در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به‌خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند. مجلس نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به‌عنوان نهادی مردمی و انقلابی، که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به‌عنوان وظیفه‌ای انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد‌داد و با این شاخص، تعامل خود را با دولت فعلی و دولت آینده تنظیم می‌کند.»
قالیباف تأکید کرد: «مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد، نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند. مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت را در مسیر خدمت‌رسانی به مردم حذف و اصلاح کند، اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند. رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تأکید داشتند و اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب‌نظران، این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی محقق می‌شود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوزه فرهنگی کشور هم تصریح کرد: «موضوع دیگر که اهمیت فراوان دارد، مقوله فرهنگ است. فرهنگ همیشه از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده، اما با آن برخورد شعاری شده است. مجلس یازدهم تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را اولویت اصلی خود قرار‌می‌دهد و اجرایی‌شدن سند تحول آموزش و پرورش و اصلاح و تقویت کمّی و کیفی رسانه ملی را پیگیری خواهد کرد. همچنین تلاش خواهیم‌کرد با شتاب‌دادن به روند شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولان این حوزه، ضمن قانونمندسازی فضای مجازی، دستگاهای مسئول را مکلف کنیم با بهترین کیفیت ممکن خدمات زیرساختی و محتوایی را در حوزه فضای مجازی به مردم عرضه کنند.»

ارجاع اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون
به شورای نگهبان
روز گذشته همچنین بررسی نتایج اعتبارنامه‌های نمایندگان جدید مجلس انجام شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت تمامی شعب در صحن علنی، تصویب اعتبارنامه منتخبان مردم را در مجلس اعلام کرد و بدین ترتیب با تصویب اعتبارنامه افراد، کار نمایندگان رسمیت یافت. بر این اساس، اعتبارنامه نمایندگان مردم در مجلس یازدهم تأیید شد و تنها اعتبارنامه سه منتخب مردم شامل سیدکاظم دلخوش، غلامرضا تاجگردون و حسین محمدصالحی از حوزه‌های انتخابیه صومعه‌سرا، گچساران و فریدن و فریدون‌شهر از سوی شعب اعلام نشد. محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ ملت با بیان اینکه اعتبارنامه قریب به اتفاق نمایندگان تصویب شده است، گفت: «در مورد اعتبارنامه‌هایی که تصویب نشده، شعب اعتراضات را بررسی می‌کند. اگر اعتبارنامه در شعبه به تصویب رسید، به صحن علنی مجلس می‌آید و تأیید آن در صحن اعلام می‌شود و در صورتی که اعتبارنامه در شعبه رد شود، به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد. این کمیسیون هم ۱۵ روز فرصت بررسی دارد و نتیجه را به شعبه اعلام می‌کند.»
 ناصر موسوی لارگانی نیز درباره آخرین وضع بررسی اعتبارنامه‌های ارجاع‌شده به شعبه 12 مجلس شورای اسلامی از جمله اعتبارنامه تاجگردون گفت: «همه اعتبارنامه‌هایی را که به این شعبه ارجاع شده، بررسی کردیم.» او با بیان اینکه 18 اعتبارنامه به شعبه 12 ارجاع شده، تصریح کرد: «17 اعتبارنامه به اتفاق آرا تصویب شد، اما اعتبارنامه آقای تاجگردون، منتخب گچساران که به این شعبه ارجاع شده، به دلیل اعتراض 9 نفر از منتخبان در دست بررسی است.» رئیس شعبه 12 بررسی‌کننده اعتبارنامه منتخبان مجلس ادامه داد: «با توجه به مواد 29 و 30 آیین‌نامه داخلی مجلس، نامه‌ای به همراه مستنداتی که معترضان به این اعتبارنامه به شعبه تحویل دادند، به شورای نگهبان دادیم که آیا این مواردی که معترضان اعلام کردند در زمان بررسی صلاحیت آقای تاجگردون در ایام انتخابات بررسی شده است یا نه.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی لارگانی افزود: «پس از دریافت جواب استعلام از شورای نگهبان، شعبه تشکیل جلسه می‌دهد و درباره این اعتبارنامه اعلام نظر می‌کند.»
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مورد اعتراض ‌اکبر کریمی منتخب اراک، روح‌الله نجابت
منتخـــــــب شیــــــــــراز، علیرضـــــــــا زاکانی، علی خضریان، نظام‌الدین موسوی، مجتبی رضاخواه، احمد نادری، مالک شریعتی و اقبال شاکری از منتخبان تهران قرار گرفته است. علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک که به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کرده درباره دلایل این اعتراض گفت: «اعتراض ما نسبت به احتمال جعلی بودن مدرک دکتری، ایجاد شبکه خانوادگی و فامیلی در دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی، همچنین کسب منافع اقتصادی ویژه از راه رانت و سودجویی از طریق سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی بوده است.» در زمان برگزاری انتخابات هم نوع تبلیغات غلامرضا تاجگردون بسیار حاشیه‌ساز شد. گفتنی است، از مجلس ششم به بعد، یعنی در چهار دوره اخیر مجلس، اعتبارنامه هیچ منتخبی رد نشده است.


تعداد بازدید :  540