شماره ۱۹۸۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

با امضای حکم محدودکردن مصونیت شبکه‌های اجتماعی
ترامپ: قانون اجازه دهد توییتر را می‌بندم

رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد در صورتی که قانون این اجازه را بدهد شبکه اجتماعی توییتر را می‌بندد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تأکید کرد: «آن‌طور که می‌دانم امکان بستن توییتر را دارم، اما باید این را از لحاظ قانونی پیش برد و نمی‌دانم می‌توانم این کار را انجام دهم یا خیر، باید با وکلایم مشورت کنم.»
ترامپ ادامه داد: «اگر این مسأله قانونی باشد و از لحاظ قانونی بتوان توییتر را بست، حتما این کار را خواهم کرد. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.» او اشاره کرد که پایگاه‌های اینترنتی زیادی هستند که می‌توانند جانشین توییتر شوند. این اظهارات عصر پنجشنبه بعد از آن ایراد شد که او فرمانی اجرایی را در جهت محدودکردن حفاظت‌های حقوقی که شرکت‌های شبکه اجتماعی از آنها بهره می‌برند، امضا کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر تهدید کرده بود آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که آنها را به خاموش‌کردن صدای محافظه‌کاران متهم کرده، خواهد بست. ترامپ هنگام امضای این فرمان در کاخ سفید گفت: «ما امروز اینجا هستیم تا از آزادی بیان در مقابل بزرگ‌ترین خطری که آمریکا در تاریخ با آن روبه‌رو بوده است، دفاع کنیم. تعداد انگشت‌شماری شرکت‌های قدرتمند و انحصاری شبکه اجتماعی بخش وسیعی از تمامی ارتباطات خصوصی و عمومی در ایالات متحده را کنترل می‌کنند.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که این شرکت‌ها «قدرتی مهارنشده برای سانسور، محدودکردن، ویراستن، شکل‌دادن، پنهان‌کردن یا تغییر» بخش بزرگی از ارتباطات را دارند. رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که دولت امیدوار است این دستور درنهایت زمینه را برای اعمال مقررات تازه و نظارت بیشتر بر عملکرد این شرکت‌ها ازجمله توییتر و فیس‌بوک فراهم کند. این دستور به سازمان‌های مجری مقررات امکان می‌دهد علیه شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر به علت نحوه نظارت بر محتوای موجود در این شبکه‌ها دست به اقدام قانونی بزنند.


طالبان افغانستان ۸۰ زندانی دیگر را آزاد کرد
طالبان دیروز اعلام کرد که ۸۰ زندانی دولت افغانستان در ولایت‌های بغلان و کندز را آزاد کرده است. روزنامه «صبح کابل» گزارش داد سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان گفته است، این زندانیان روز پنجشنبه در ولایت‌های بغلان و کندز از زندان آزاد شدند. به گفته او برای هر کدام از این افراد، لباس و مبلغ 5هزار افغانی داده شده است. گروه طالبان پیش از این بیش از ۲۷۰زندانی را از زندان‌های خود آزاد کردند و دولت افغانستان نیز تاکنون حدود ۲هزار زندانی طالب را آزاد کرده است. از سوی دیگر دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه بیست‌وهشتم می 2020 از آمدن یک هیأت فنی گروه طالبان به کابل خبر داد و گفت قرار است این افراد طالبان با هیأت فنی دولت درباره چگونگی روند رهایی زندانیان دو طرف گفت‌وگو ‌کنند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی نوشت که یک گروه پنج نفری طالبان برای رهایی زندانیان این گروه و تصدیق و تثبیت آنان به کابل فرستاده شده‌اند.


اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه سوریه را یک‌سال دیگر تمدید کرد
شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها علیه سوریه را تا ژوئن ۲۰۲۱ تمدید کرده است. پارلمان اروپا تأکیدکرد که تمدید این تحریم‌ها برای حکومت سوریه و حامیان آن در راستای راهبرد اتحادیه اروپا در قبال سوریه به علت آنچه «ادامه اقدامات سرکوبگرانه علیه ملت سوریه» است. جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که این تحریم‌ها علیه «مقاماتی است که در رنج‌های ملت سوریه طی سال‌های جنگ نقش داشته‌اند و این شامل مقاماتی از حکومت سوریه و حامیان این کشور و فعالان اقتصادی‌ای می‌شود که به دولت سوریه کمک می‌کنند و از «اقتصاد جنگ» بهره‌می‌برند.» بورل این اقدام را در راستای حمایت از ملت سوریه و پایبندی ثابت اتحادیه اروپا به استفاده از هر ابزاری برای حمایت از راه‌حل سیاسی در نزاع سوریه که به نفع همه شهروندان سوریه باشد، خوانده است. لیست سیاه اتحادیه اروپا شامل ۲۷۲ نفر می‌شود که اموال آنها ضبط و سفر آنها به کشورهای عضو اتحادیه ممنوع شده، همچنین حساب‌های ۷۰ شرکت در راستای این تحریم‌ها مسدود شده است.


تعداد بازدید :  425