شماره ۱۹۸۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
دست چپ ویلموتس زیر سر کولاکوویچ
سرمربی برکنارشده تیم‌ملی والیبال هم قصد شکایت از ایران را دارد؛ او حاضر نیست برای دریافت چمدان پول به ایران بیاید و فدراسیون را به دردسر انداخته است

[شهروند] با اینکه بیش از یک‌ماه از جدایی رسمی ایگور کولاکوویچ از تیم‌ملی ایران می‌گذرد، اما این مربی مونته نگرویی هنوز روی صفحه اینستاگرام خود خاطرات خوبی که در سه‌سال حضورش روی نیمکت تیم‌ملی ایران داشته را یادآوری می‌کند. این درحالی است که کولاکوویچ هدایت یک تیم لهستانی را هم برعهده گرفته، اما گویا دلش هنوز با ایران است. شاید او یکی از معدود مربیانی باشد که یک تیم را راهی المپیک کرده، اما خودش این شانس را ندارد که همراه با تیمش به المپیک برود! با وجود روابط صمیمانه‌ای که بین کولاکوویچ و ایران در 4، 3‌سال اخیر بوده، حالا طلب 65‌هزار یورویی او از فدراسیون والیبال به دردسری بزرگ تبدیل شده و ممکن است با ادامه روند فعلی کار به شکایت و شکایت‌کشی هم برسد.

طلب 2/1میلیاردی کولاکوویچ
شاید اگر مبالغ قراردادهای نجومی مربیان خارجی در فوتبال ایران را بدانید، با دانستن این موضوع که ایگور کولاکوویچ در ایران با حقوق ماهیانه 15‌هزار یورو کار می‌کرد، برایتان تعجب‌آور باشد. در واقع به صورت سالیانه کولاکوویچ 180‌هزار یورو از فدراسیون ایران دریافتی داشته و نهایتا این مبلغ با پاداش‌هایی که درنظر گرفته شده، به 200‌هزار یورو در‌ سال رسیده است. حالا این مبلغ را می‌توانید با قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران مقایسه کنید که گفته می‌شد بیش از 2‌میلیون یورو در یک‌سال ارزش داشته است. از نظر سطح فنی هم قطعا جایگاه کولاکوویچ در دنیای والیبال پایین‌تر از جایگاه ویلموتس در دنیای فوتبال نیست. مربی مونته نگرویی سابق تیم‌ملی والیبال که تا اول دی‌ماه ‌سال 98 و زمان اعزام به مسابقات انتخابی المپیک حقوق خود را دریافت کرده، تا زمان فسخ قرارداد رسمی با ایران یعنی پایان فروردین 99 چهارماه دیگر از حقوقش را طلبکار است. این یعنی کولاکوویچ 60‌هزار یورو از فدراسیون ایران طلب دارد؛ اگرچه 5‌هزار یورو هم به خاطر پاداش صعود به المپیک باید به حساب او واریز شود. در مجموع طلب این مربی از ایران 65‌هزار یورو است که بیش از 1.2‌میلیارد با قیمت فعلی ارز برآورد می‌شود.

تخفیف ایگور به ایران به خاطر کرونا
اگر ایگور کولاکوویچ درخواست فسخ قرارداد با ایران به صورت توافقی را رد می‌کرد و از داورزنی می‌خواست که طلب او را تا پایان قراردادش یعنی تا شهریور 99 پرداخت کند، طلب او سنگین‌تر از اینها می‌شد و فدراسیون باید حداقل برای چهارماه دیگر هم حقوق 15‌هزار یورویی را به حساب کولاکوویچ واریز می‌کرد. این مربی مونته نگرویی به خاطر شرایطی که کرونا به وجود آورد و المپیک را به تعویق انداخت، به فدراسیون ایران تخفیف داد و هیچ پول اضافه‌تری به‌عنوان خسارت فسخ قرارداد نگرفت. البته که کولاکوویچ هم می‌خواست با تیم جدیدی قرارداد امضا کند و این موضوع نیز در تصمیم او برای تخفیف‌دادن به ایران تأثیرگذار بود؛ وگرنه تا شهریورماه نمی‌توانست با هیچ تیمی قرارداد امضا کند.

درخواست فدراسیون: به تهران بیا و پولت را بگیر!
همیشه برای فوتبالی‌ها این سوال وجود داشت که چطور باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال برای انتقال پول به بازیکنان و مربیان خارجی دچار مشکل هستند، اما در فدراسیونی مثل والیبال که سال‌هاست از مربی خارجی استفاده می‌کند، مشکلی بابت انتقال دستمزد مربیان وجود ندارد؟ جواب ساده است. ایگور کولاکوویچ و دستیارانش در مدت سه‌سال همکاری با ایران، با هماهنگی‌هایی که فدراسیون با مسئولان فرودگاه داشت، دستمزد خود را به صورت نقدی دریافت می‌کردند و داخل چمدان آن را به کشور خود می‌بردند. حالا هم که کولاکوویچ از ایران رفته و در لیگ لهستان مشغول است، از فدراسیون خواسته تا طلب 65‌هزار یورویی او به حسابش واریز شود، اما تحریم‌ها اجازه چنین کاری را تا امروز به فدراسیون نداده. راهکار جدید فدراسیون هم حضور دوباره کولاکوویچ در تهران برای دریافت طلبش است! میلاد تقوی، سرپرست دبیری فدراسیون والیبال در این‌باره می‌گوید: «فدراسیون والیبال بدهی خود به کولاکوویچ را تأمین کرده، اما پرداخت این مبلغ به او فراتر از توان اجرایی فدراسیون است. برای پرداخت این مبلغ هم پیشنهاداتی به کولاکوویچ داده‌ایم و او هم نظرات خود را اعلام کرده است. برخی مسیرها از طریق مراجع خصوصی وجود دارد که ما بتوانیم به هدف خود برسیم، اما فدراسیون به‌عنوان یک ارگان قانونمند به دنبال راهکاری قانونی است. اگر نتوانیم از راه‌های غیرحضوری بدهی خود را پرداخت کنیم، مجبور هستیم از همان روش قبلی اقدام کنیم؛ یعنی احتمالا کولاکوویچ مجبور شود برای دریافت طلب خود به ایران بیاید.»

کار به شکایت می‌کشد؟
ایگور کولاکوویچ به برخی از دوستان نزدیک خود در ایران و حتی به فدراسیون اعلام کرده دیگر حاضر نیست برای دریافت پول به تهران بیاید و طبیعی است که باید طلب او به حسابش واریز شود. به نظر می‌رسد ایگور نمی‌خواهد ریسک انتقال پول را بار دیگر به جان بخرد و روی دریافت او از طریق انتقال بانکی تأکید دارد. درحالی ‌که طبق توافق‌نامه فدراسیون و کولاکوویچ فقط امروز و فردا برای انتقال این پول مهلت وجود دارد. بعید است فدراسیون بتواند در تعطیلات پایانی هفته تقویم میلادی طلب 65‌هزار یورویی کولاکوویچ را به دستش برساند. کولاکوویچ فدراسیون ایران را تهدید کرده که اگر طلبش در موعد مقرر پرداخت نشود، این موضوع را به اطلاع فدراسیون جهانی می‌رساند تا از آن طریق بتواند به پولش برسد. به نظر می‌رسد بعد از پرونده‌های متعددی که فدراسیون فوتبال ایران در فیفا دارد، این‌بار نوبت به والیبال رسیده و شاید موضوع کولاکوویچ هم در مسیر کی‌روش و ویلموتس پیش برود.


تعداد بازدید :  427