شماره ۱۹۸۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
نماينده مقام‌معظم‌رهبری در آيين معارفه دبیرکل جمعيت هلال‌احمر: ‏
برنامه‌محوری، بازتعریف فعالیت‌های اقتصادی و تقویت توان عملیاتی ضرورت‌های فعلی هستند

[شهروند] حجت‌الاسلام والمسلمین معزی سخنان خود را در مراسم  معارفه دبیرکل هلال‌احمر با تبریک عید سعید فطر آغاز کرد‌.  نماینده رهبر معظم انقلاب در ‏جمعیت هلال‌احمر ضمن خیرمقدم به مسئولان جدید جمعیت هلال‌احمر به بیان توصیه‌ها و رهنمودهایی درباره فعالیت‌های ‏آتی این جمعیت پرداخت‌‏‎.
او در بخش نخست سخنان خود خدمت‌صادقانه را یکی از مولفه‌های اصلی در جمعیت هلال‌احمر برشمرد و بیان کرد:   «زمانی که ‏فردی در حادثه‌ای گرفتار می‌شود، جمعیت هلال‌احمر برای نجات او می‌شتابد و نخستین پرچمی که در زمان وقوع حوادث برای ‏کمک‌رسانی بر افراشته می‌شود همین پرچم است‎.»
نماینده رهبر معظم انقلاب با اشاره به خدمتگزار بودن جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: «جمعیت هلال‌احمر صرفاً خدمتگزار است ‏و بدون هیچ‌گونه رنگ و بوی دیگری و بدون وابستگی حزبی و جناحی فقط و فقط خدمات‌رسانی به مردم را برعهده دارد‌‏‎.»
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر مسئولیت خدمت به درماندگان را وظیفه خود می‌داند، یادآور شد:   ‏«در قرآن و احادیث اهل بیت، خدمت به درماندگان بسیار سفارش شده است. قرآن کریم‌ رمز ماندگاری را خدمت‌رسانی سودمند ‏عنوان می‌کند‎.»
او با تأکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر با اهداف بلند در عرصه‌های گوناگون امدادی، درمانی و حلقه اتصال توان توانمندان به ‏نیاز نیازمندان و گسترش عرصه‌های فرهنگی میان جوانان فعالیت می‌کند، عنوان کرد: «چتر حمایتی جمعیت هلال‌احمر بایستی ‏بدون نگاه سیاسی و منفعت‌طلبانه و با نگاه انسان‌دوستانه و بی‌طرف بر سر تمامی مردم کشور گسترده شود و در زمینه خدمات ‏رسانی به مردم اهتمام لازم صورت پذیرد‎.»
او در ادامه مردمی بودن را سرمایه عظیمی برای مجموعه هلال‌احمر دانست و افزود: «اگر بخواهیم از یاری مردم استفاده کنیم ‏و دست ارتباط مردم با نیازمندان باشیم باید اعتماد مردم را جلب کنیم و این موضوع بسیار پر‌اهمیت است. مردم باید بدانند که این ‏نهاد مردمی شفاف است.»
ایشان با تأکید بر دوری از فعالیت‌های صرف اقتصادی به سابقه نامطلوب هلال در امور اقتصادی اشاره کرد و با انتقاد از شرایط ‏فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های وابسته به جمعیت، خواستار بازنگری در تعریف فعالیت‌های اقتصادی و تناسب آنها با اهداف و ‏وظایف هلال‌احمر شد‎.
برنامه محور بودن از دیگر موضوعاتی بود  که نماینده رهبر معظم انقلاب در این مراسم به آن اشاره کرد‎.
اودر این زمینه با تأکید بر اهمیت توجه به اسناد بالادستی افزود:   «جمعیت هلال‌احمر باید برنامه محور باشد. باید در هر زمان ‏مشخص باشد، چگونه، کجا و به چه افرادی خدمات ارایه می‌دهد‎.»
بنا به گفته نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر، بیانیه گام دوم، اساسنامه جمعیت و نظام‌نامه‌ ابلاغی از سوی دفتر ‏مقام معظم رهبری و برنامه پنج ساله جمعیت، ازجمله اسناد بالادستی هستند که باید در این برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گرفته ‏شود‌‏‎.
او در ادامه با تأکید بر چابک‌سازی جمعیت هلال‌احمر افزود: «این برنامه‌ریزی‌ها هم برای ما و هم برای آیندگان می‌تواند نقشه ‏راه‌ باشد‎.‎
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه بر سرعت‌ عمل بالا و پرهیز از رفتار سلیقه‌ای تأکید كرد. نماینده رهبر معظم انقلاب ‏تقویت نظام ارزشیابی و ارزیابی را از دیگر ویژگی‌های مهم در جمعیت هلال‌احمر دانست‌ و با تأکید بر نقش نظارتی و هدایتی ‏حوزه نمایندگی ولی‌فقیه افزود: «ما برای صیانت از جایگاه مردمی و اعتبار اجتماعی این نهاد به وظایف خود عمل خواهیم کرد ‏و کمک‌کار همه ارکان جمعیت در تحقق اهداف دینی و بشردوستانه هستیم. نظارت دقیق باعث جلوگیری از فساد خواهد شد و ‏هدایت سبب ارتقای جایگاه و برنامه‌محوری خواهد بود‎.‎»
نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر در بخش بعدی سخنان خود با یادآوری دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه مسائل جوانان ‏گفت: «بیانیه «گام دوم انقلاب» که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است، باید سرمشق همه ما قرار بگیرد تا علاوه‌بر ‏رشد سازمان به اعتلای جامعه نیز کمک کنیم. همچنین سازمان جوانان باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی ازجمله پیشگیری از ‏اعتیاد، فروپاشی خانواده و نظایر آن فرهنگ‌سازی کند‎.‎»
نماینده رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری انتخاب مجامع در جمعیت هلال‌احمر در ‏شرایط کرونایی افزود: «انتخابات مسأله بسیار مهمی است که هر چهار‌سال یک بار در جمعیت برگزار می‌شود‌. برگزاری انتخاب ‏قانونمند و بدون حاشیه می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تشکیل یک مجمع توانمند‌ و پویا در جمعیت هلال‌احمر شود‌‏‎.»
اهمیت رسیدگی به مراکز درمانی خارج از کشور یکی دیگر از موضوعات مورد تأیید نماینده رهبر معظم انقلاب در این مراسم ‏بود‌. او این مراکز را علاوه بر وظایف و مأموریت‌های درمانی، پایگاه‌ و بستری فرهنگی برای کشور عنوان کرد که باید ‏مورد توجه قرار گیرد‌‏‎.‎
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی همچنین رئیس و دبیرکل جدید جمعیت را به توجه به نیازهای معیشتی کارکنان پرتلاش و خدوم ‏جمعیت توصیه کرد‎. به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب سوابق دکتر قوسیان مقدم در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور و شناخت جامع او نسبت به ‏مسائل هلال‌احمر، نقاط مثبتی برای ارایه خدمات اجرایی در نهادی چون جمعیت هلال‌احمر است‌‏‎.‎
او در پایان عملکرد جمهوری اسلامی در مدیریت بحران کرونا را درخشان ارزیابی کرد و از همه همکاران در این نهاد مردمی ‏اعم از داوطلبان، امدادگران و جوانان که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان بر کف در حوادث مختلف به مردم خدمت کرده‌اند، ‏تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست‎.‎
یادآور می‌شود در این جلسه مسئولان استانی نیز به صورت ویدیو کنفرانس حضور داشتند‌‏‎.‎


تعداد بازدید :  465