شماره ۱۹۸۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

لیبرمن: نتانیاهو برای نجات خودش اسراییل را به جنگ می‌کشد
رهبر حزب راستگرای اپوزیسیون «اسراییل خانه ما»، نخست‌وزیر این رژیم را به کشاندن اسراییل به سمت جنگ داخلی متهم کرد. به گزارش ایسنا، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر حزب «اسراییل خانه ما» گفت: «نتانیاهو (نخست‌وزیر اسراییل)، مردم اسراییل و دولت را به سمت جنگ داخلی می‌کشاند تا خود را از مشکلات شخصی‌اش برهاند.» او ادامه داد که نتانیاهو به جای آنکه به پرونده‌های قضائی خود مشغول باشد، گروه‌ مشخصی از مردم را علیه دیگری تحریک می‌کند و به شدت تنش‌ها و اختلافات می‌افزاید. روز یکشنبه محاکمه نتانیاهو در دادگاه مرکزی در قدس شرقی به اتهامات فساد آغاز شد. کمی قبل از آغاز دادگاه، نتانیاهو اتهاماتی را علیه نیروهایی از پلیس و دادستانی کل و احزاب مخالف و روزنامه‌نگاران مبنی بر جعل آن پرونده‌ها علیه او با هدف سرنگونی دولت راستگرا مطرح کرد. لیبرمن در این خصوص گفت: «آنچه که در دادگاه رخ داد، به منزله یک نمایش بود و نتانیاهو تمامی خط قرمزها را زیر پا گذاشت.»


احتمال آزمایش هسته‌ای آمریکا طی چند ماه آینده
یک مقام ارشد حوزه تسلیحات هسته‌ای در وزارت دفاع آمریکا عنوان کرد که مقامات این وزارتخانه ممکن است در صورت درخواست رئیس‌جمهوری طی چند ماه آینده آزمایش هسته‌ای انجام دهند. به گزارش ایسنا، اخیرا گزارش شد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دنبال اجرای نخستین آزمایش هسته‌ای آمریکا بعد از گذشت چند دهه است. دیفنس‌نیوز نوشت  که درو والتر که از معاونین امور هسته‌ای وزیر دفاع آمریکا است، تأکید کرد که هیچ تغییری در سیاست‌های مربوط به اجتناب از آزمایش سلاح هسته‌ای ایجاد نشده است. اخیرا واشنگتن پست گزارش کرده است که مذاکراتی در سطوح بالای مقامات نظامی آمریکا پیرامون امکان اجرای اولین آزمایش هسته‌ای این کشور از‌ سال ۱۹۹۲ تاکنون در جریان بوده است. از آن زمان تاکنون آمریکا برای بررسی‌های مربوط به سلاح‌های هسته‌ای‌اش از شبیه‌سازی یا مانورهای آزمایش بدون انفجار استفاده کرده است. در حال حاضر اداره‌ ملی امنیت هسته‌ای آمریکا به‌عنوان یک شاخه نیمه مستقل در وزارت انرژی این کشور ناظر بر ارزیابی سلامت و قابلیت‌های زرادخانه‌ هسته‌ای آمریکا و مسئول برنامه نظارت بر انبار تسلیحات هسته‌ای است.


 فوادحسین محتمل‌ترین گزینه وزارت خارجه
منابع خبری اعلام کردند که نخست‌وزیر عراق پس از تعطیلات عید فطر تلاش خود را برای تکمیل کابینه دولت این کشور از سر می‌گیرد. روزنامه الشرق الأوسط نوشت که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، پس از تعطیلات عید سعید فطر تلاش خود را برای تعیین تکلیف وزارتخانه‌های باقیمانده و تعیین روسای آنها  از سر می‌گیرد. طبق این گزارش، علیرغم تعیین سهم احزاب مختلف برای تعیین وزرای مختلف، ازجمله وزیر خارجه و وزیر نفت، اما اختلافات داخلی میان اعضای این احزاب مانع از تعیین تکلیف این وزارتخانه‌ها شده است. الکاظمی پیشتر وعده داده بود که تکلیف وزارتخانه‌های باقیمانده را پیش از عید فطر مشخص می‌کند اما اختلافات سیاسی مانع از آن شد. نخست‌وزیر عراق و 6 تن از وزرای کابینه او هفت وزارتخانه باقیمانده دیگر را در دولت متشکل از ۲۲ وزیر این کشور اداره می‌کنند؛ الکاظمی در کنار نخست‌وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق موقتا ریاست وزیر خارجه را نیز عهده‌دار شده است. طبق گزارش الشرق الأوسط، قرار بود که شماری از نمایندگان استان بصره در پارلمان عراق برای تعیین وزیر نفت یک روز مانده به عید فطر با الکاظمی دیدار کنند و حق آزادی انتخاب را به او بدهند اما نتایج این نشست تا این لحظه علنی نشده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده ادامه اختلافات در این زمینه است.
هم‌زمان فراکسیون پارلمانی حزب دموکرات کردستان عراق دیروز بار دیگر اعلام کرد که بر نامزدی فواد حسین برای پست وزارت خارجه در دولت جدید این کشور مصمم است. میاده النجار، نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق، گفت که فراکسیون این حزب همچنان فواد حسین را برای نامزدی پست وزارت خارجه در نظر دارد و پس از تعطیلات عید فطر معرفی خواهد شد.


تعداد بازدید :  548