شماره ۱۹۸۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
حکمفرمایی دوباره جو پلیسی در هنگ‌کنگ

  [مجتبی پارسا] هزاران تن از نیروهای پلیس به خیابان‌های هنگ‌کنگ سرازیر شده‌اند تا در مقابل اعتراض و تجمع معترضان قدرت‌نمایی کنند. تظاهرکنندگان مردمی در اعتراض به قانون جدیدی به خیابان‌ها ریختند که نقش کنترلی چین بر هنگ‌کنگ را بیش از پیش گسترده می‌کند. دولت چین به دنبال تصویب قانونی امنیتی است که هر گونه اعتراضی را که ذیل «فتنه‌انگیزی، براندازی یا تجزیه‌طلبی» هست، ممنوع می‌کند. قانونی که در صورت تصویب عملا خودمختاری یا حتی نیمه‌خودمختاری هنگ‌کنگ را از بین خواهد برد.
به گزارش خبرگزاری گاردین، روز گذشته پلیس گاز فلفل درون معترضان پرتاب و دست‌کم 180 نفر را نیز بازداشت کرد.
معترضان که از دخالت پکن در امور هنگ‌کنگ خشمگین بودند، خیابان‌های منتهی به کنگره ملی خلق را که به دنبال تصویب قانون امنیتی است تا روز سه‌شنبه مسدود کرده بودند و پیاده‌روها را هم جز برای کسانی که کارت کارمندی داشتند، باز نمی‌کردند و مغازه‌های اطراف نیز همه تعطیل بود.
صبح روز چهارشنبه اما پلیس ضد شورش با گازهای اشک‌آور و فلفل به معترضان حمله‌ور شده و افراد خصوصا جوانان را کنار می‌زدند و مسیرهای پیاده‌رو را باز می‌کردند. تصاویر و ویدیوهای این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از مردم می‌گفتند که این شهر به «شهری پلیسی» تبدیل شده است.
برخی دیگر در رسانه‌های اجتماعی به مردم توصیه می‌کردند که در سراسر شهر پخش شوند.
هنگام ظهر مردم دوباره گردهم آمدند و در آن زمان بود که پلیس دست‌کم 180 نفر را به جرم تجمع غیرمجاز بازداشت کرد.
پلیس گفت که مردم زباله‌ها را در خیابان می‌ریختند و اشیاء و اجسامی را به سمت نیروهای پلیس پرتاب می‌کردند. یکی از این نیروها به خبرنگاران گفت: «پلیس هیچ چاره‌ای جز مقابله با این افراد نداشت. ما هیچ گزینه‌ای نداشتیم جز اینکه از حداقل قدرت‌مان در خیابان‌ها استفاده کنیم؛ ازجمله پرتاب گاز فلفل برای مقابله با رفتار خشونت‌بار و غیرقانونی.» معترضانی که در خیابان‌ها باقی مانده بودند اما فریاد می‌زدند که «استقلال هنگ‌کنگ تنها گزینه است.»
یکی از معترضان که وکیلی چهل ساله است، می‌گوید: «من برای چیزی به اینجا آمده‌ام که عمیقا به آن اهمیت می‌دهم و برایم مهم است: آزادی. اگر ما سکوت کنیم، آنها این آزادی را با خود خواهند برد. فکر نمی‌کنم که کاری از دست ما بربیاید اما دست‌کم می‌خواهیم مطمئن شویم که صدایمان شنیده می‌شود.»
هنوز اعتراض مردم هنگ‌کنگ به لایحه جنجالی استرداد مجرمان به خاک چین تمام نشده بود که حالا اعتراضات به قانون امنیتی جدید بالا گرفته است. مردم هنگ‌کنگ به‌شدت از دخالت‌های روزافزون چین در این شهر نیمه‌خودمختار ناراضی‌ و معتقدند که پکن تلاش می‌کند با هدف قراردادن استقلال و آزادی آنها هنگ‌کنگ را تحت کنترل خود دربیاورد.


تعداد بازدید :  530