شماره ۱۹۷۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

شورای امنیت نام سَرکرده جدید داعش را در فهرست تحریم خود قرار داد
[ایرنا] شورای امنیت رهبر کنونی داعش یعنی امیرمحمد عبدالرحمان المولی یا ابو ابراهیم الهاشمی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به گزارش ایسنا، کمیته تحریم‌ها در شورای امنیت امیرمحمد عبدالرحمان المولی (عراقی‌الاصل) را براساس قطعنامه ۲۳۶۸ ویژه اعمال تحریم‌ها بر دو تشکیلات القاعده و داعش به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات به نیابت از داعش و القاعده و تأمین مالی این تشکیلات در فهرست تحریم‌ قرار داد. این کمیته یادآور شد المولی نقش بسیاری در ربودن زنان ایزدی، کشتار و قاچاق انسان داشته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتر ضمن استقبال از این تصمیم شورای امنیت آن را گامی مهم از سوی جامعه جهانی برای تضمین شکست دائمی داعش دانست. وزیر خارجه آمریکا، المولی را اواسط مارس در فهرست ترور این کشور قرار داد. بیست‌وهفتم اکتبر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از قتل ابوبکر بغدادی در عملیات ویژه نیروهای کشورش در شمال‌غرب سوریه با هماهنگی ترکیه، روسیه و عراق خبر داد.


المرت:نتانیاهو آماده به آتش کشیدن اسراییل است
[ایسنا] نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو آماده است برای آنکه بازداشت نشود، کل اسراییل را به آتش بکشد. ایهود المرت، نخست‌وزیر پیشین اسراییل در اظهاراتی مطبوعاتی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی را به «سرکرده‌ای که اطرافش باندی جنایتکار از وزیران حزب لیکود هستند»، تشبیه کرد. المرت عنوان داشت: «من سخنان نتانیاهو پیش از جلسه تحقیقات را دیدم و احساس کردم که یک صحنه‌ از فیلم پدرخوانده است. رئیس یک گروه جنایتکار که در اطرافش افرادی هستند که دستورات او را اجرا می‌کنند. آنچه روز گذشته رخ داد، آشوبی بود که توسط مجرمانی به ریاست نتانیاهو انجام شد.» المرت همچنین تصمیم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در اوایل ژوییه را «گامی اشتباه» خواند. او مدعی شد: «نباید به سرعت توافق صلح با فلسطینی‌ها را منعقد کنیم. «تمام کرانه باختری از حیث تاریخی و عاطفی، متعلق به ما است.» اما آیا ما خواهان سرزمینی هستیم که میلیون‌ها فلسطینی در آن زندگی‌می‌کنند؟ برای دستیابی به صلح باید از بخشی از «سرزمین‌مان» چشم‌پوشی کنیم.»


توافق الکاظمی و حشد شعبی برای آرام نگه داشتن اوضاع عراق
از زمانی که مصطفی الکاظمی سمت نخست‌وزیری عراق را برعهده گرفته است، منطقه سبز یا الخضرا بغداد شاهد هیچ‌گونه حمله موشکی یا خمپاره‌ای از سوی نیروهای حشد شعبی نبوده است، جز یک بار که یک خمپاره به خارج این منطقه شلیک شد و تحلیلگران آن را به منزله اعتراضی علیه برافراشتن پرچم همجنس‌گرایان در مقر اتحادیه اروپا دانستند. سایت العربی‌الجدید نوشت که سوالات زیادی درباره اینکه چرا مقاومت عراق دست از حمله به مقرهای آمریکا برداشته‌ و در مقابل نیز پادگان‌های عراقی مورد حمله نیروهای خارجی قرار نگرفته‌ است، وجود دارد. تنش میان گروه‌های مقاومت عراق و آمریکا بعد از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس سازمان حشد شعبی افزایش یافته است. به گفته منابع امنیتی عراق، منافع آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در عراق از اوایل ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ بار در معرض حملات موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفته است. سفارت آمریکا، پایگاه‌ها و پادگان‌ها در بغداد، الانبار، صلاح‌الدین، نینوا و کرکوک و شرکت‌های نفت آمریکایی در بصره مورد هدف قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین آنها پادگان التاجی، فرودگاه وبسمایه در شمال و غرب و جنوب بغداد، منطقه سبز بغداد و کاخ‌های ریاست‌جمهوری در نینوا، کی وان در کرکوک، بلد در صلاح‌الدین، عین‌الاسد در الانبار، مقر شرکت‌های نفت در البرجسیه در بصره و پایگاه‌های دیگری مثل البعاج، القائم در نینوا و الانبار هستند.دو مسئول عراقی درباره وضع کنونی اعلام کردند که مصطفی الکاظمی هفته گذشته در سفرش به مقر سازمان حشد شعبی با رهبران حشد درباره توقف حملات موشکی کاتیوشا صحبت کرد.


تعداد بازدید :  386