شماره ۱۹۷۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
نقدی بر سریال «سرباز»
آن دوربین را خاموش کن!

محمدعلی محمدپور
به‌تازگی فیلم این پسره‌ نابلد را دیدم. اسمش را یادم نیست کوئینِ تاران چی‌چی. در یک کلام فیلم یک خودشیفتگی است. فیلمساز رسما خودشیفتگی می‌کند. این پسره اصلا کارگردان نیست، سینه فیل شاید. نه آن هم نیست. بگویم هست پررو می‌شود فیلم بعدی‌اش را 5 ساعتی می‌سازد. حداکثر سینه مرغ است. کاش حداقل کتف بود، پاچین درست می‌کردیم باهاش. (از خنده می‌ترکد!) حالا او فیلمی دیگر ساخته. عنوانش هست روزی روزگاری در کجا؟ بالیوود؟‌ هالیوود؟ ‌هالیدی؟ هونولولو؟ نمی‌دانیم. فرقی هم می‌کند؟ اصلا‌ هالیوود چی هست که تو روزی روزگاری‌اش را بسازی.  
تهیه‌کننده به خیال خودش برای کستینگ فیلم دو تا بالا، دو تا پایین، چپ راست چپ راست ضربدر دایره زده که همزمان آل‌پاچینو، دی کاپریو، برد پیت و مارگو رابی را در فیلمش یک‌جا جمع کرده. اشتباهش همین جاست. همه نهایتا یک لوله مقوایند. همین آل پاچینو را الکی گنده کرده‌اند. بارها به کاربران مجازی گفته‌ام این‌قدر سلبریتی‌ها را گنده نکنید، نتیجه‌اش می‌شود همین. آل پاچینو کلا 0.75 فیلم خوب بازی کرده که آن هم اگر بالشت جایش می‌گذاشتی با این همه فیلم بالاخره چیزی می‌شد. فیلم در یک نگاه کلی درباره هیچ است. ظاهرا فیلمساز بهشان گفته برای خودتان ول بچرخید، حالا آن وسط یک مشت و لگدی به آن پسره بروسلی هم خواستید بزنید. بروسلیِ فیلم به کل ماقبل غوداست. حتی در فیلم تا قبل از صحنه نهایی از خون خبری نیست. مرد حسابی مگر فیلم تارانتینویی بی‌خون می‌شود؟ مثل این است که املت درست کنید، گوجه یا رب داخلش نریزید. بدون خون و خونریزی که منوچهر ‌هادی هم فیلم می‌سازد. صحنه‌ای در فیلم هست که مارگو رابی می‌رود توی سینما پا روی پا می‌اندازد و می‌نشیند. اینجای فیلم کارگردان و فیلمبردار برای خودشان می‌روند یک چرتی می‌زنند و تا برگردند ما 20 دقیقه فقط پای رابی را می‌بینیم.
باز خدا را شکر در انتهای فیلم بالاخره گروه تدارکات بعد از جست‌وجوی فروشگاه به فروشگاه، یه‌کم سس قرمز گیر می‌آورند و وارد فیلم می‌کنند تا درنهایت کمی خون و خونریزی ببینیم و هواداران فیلمساز یک خرده جگرشان حال بیاید.
به نظرم فیلمساز در طول فیلمبرداری فیلم کلا دو بار صدایش درآمده. یک بار در آغاز گفته «اون دوربین رو روشن کن» و پروژه کلید خورده، آخرش هم گفته «عزیزم اون دوربین رو خاموش کن!» ‌ای کاش زودتر خاموش می‌کردی. ما شنیدیم فیلم یک نسخه چهار ساعته هم داشته. باز همین که این رئیس‌ها رضایت داده‌اند 1.5 ساعت از فیلم دربیاورند بیندازند جلوی سگ پیت ما ازشان تشکر می‌کنیم.


تعداد بازدید :  388