شماره ۱۹۷۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
با جانل شین، نویسنده جدیدترین کتاب علمی درباره هوش مصنوعی
شما را دوست دارم مثل یک شی‌ء!

[ترجمه فرشاد رضایی] چرا باید به هوش مصنوعی اهمیت بدهیم؟ قبل از گرفتن کتاب جانل شین با عنوان «شما مانند یک شیء به نظر می‌رسید و من شما را دوست دارم» این مسأله برای من سوال بود. جانل، دانشمند اپتیک و محقق هوش مصنوعی مرا با خود به سفری طنزآمیز و انسان‌دوستانه برد و درباره هوش مصنوعی بسیار به من آموخت. هوش مصنوعی به‌طور دقیق نام‌گذاری شده است ؛  این‌گونه نیست که هوش مصنوعی یک روز به اندازه کافی باهوش شود که جای ما را بگیرد، مشکل اینجاست که به اندازه کافی هوشمند نیست تا درحال حاضر به ما کمک کند. جانل شین دکترای مهندسی برق و کارشناسی ارشد فیزیک است. او در وبلاگ خود «شگفتی هوش مصنوعی» درباره هوش مصنوعی و روش‌های خنده‌دار و گاه دردسرسازی می‌نویسد که در آن الگوریتم‌ها، داده‌ها را اشتباه می‌گیرند. نام او در مجله تجاری فست کامپانی به‌عنوان یکی از صد فرد خلاق در تجارت ثبت شده است. او سخنران کنفرانس تد 2019 است و کارهایش در نیویورک تایمز، اسلیت، نیویورکر، آتلانتیک، پاپیولر ساینس و نشریات دیگر منتشر شده است. جانل شین در کتاب «شما مانند یک شیء به نظر می‌رسید و من شما را دوست دارم» که اخیرا منتشر شده است، تلاش می‌کند به هر سوالی درباره هوش مصنوعی پاسخ دهد؛ مانند اینکه هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند وچرا دنیا را به مکانی عجیب‌تر تبدیل‌می‌کند. گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید، گپی با جانل شین درباره موضوع کتابش است.
در ابتدا می‌شود بدانیم هوش مصنوعی چیست؟
خب، مسأله ظریفی است، چون معنای هوش مصنوعی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بستگی به شخصی دارد که با او صحبت‌می‌کنید. مثلا ممکن است طرف صحبت شما نویسندگان داستان‌های علمی-تخیلی باشند. بعد افرادی که درباره هوش مصنوعی تحقیق می‌کنند و بعد از آن هم عده‌ای که سعی دارند چیزهایی مرتبط با هوش مصنوعی را به فروش برسانند؛ هرکدام تعاریف مختلفی ارایه می‌دهند. بنابراین آنچه در کتابم نوشته‌ام، بر همین اساس است. شروع کردم به نوشتن این کتاب و رفتم به سمت تعاریف.
پس به نظر می‌رسد سوال سختی است. اما چرا باید مراقب باشیم؟ من از هوش مصنوعی برای سیری یا الکسا استفاده می‌کنم، اما از این گذشته، چرا وقتی برنامه‌نویس نیستم یا دنبال یادگیری ماشین نیستم، باید به هوش مصنوعی اهمیت بدهم؟
این یکی از مواردی است که حتی به‌عنوان مصرف‌کننده باید به آن اهمیت داد یا به‌عنوان شخصی که سعی دارد تصمیم بگیرد شرکت یا گروه شما باید از هوش مصنوعی برای چیزی استفاده کند یا خیر. به ما انواع زیادی با عنوان هوش مصنوعی مانند برنامه‌های هوش مصنوعی ارایه می‌دهند که خیلی خوب نیستند یا اصلا کار نمی‌کنند یا اگر می‌خواهند کار کنند، این کار جانبدارانه صورت می‌گیرد یا آی‌پیِ هوش مصنوعی دیگری را به ما می‌دهند که روی سیستم سرفیس مانند هوش مصنوعی است. اما هنگامی که چک می‌کنید، می‌گویید چگونه ممکن است این کار واقعا سخت را انجام دهد، در حالی که می‌دانم هوش مصنوعی واقعا قادر به انجام آن نیست. کاری که آنها می‌کنند، معادل‌سازی انسانی در لباس ربات است؛ همان‌طور که درواقع یک ربات کنترلی این‌گونه است! آنها پشت ماجرا کلیک می‌کنند و هوش مصنوعی آنها همین است! بنابراین منظور من این است که باید به اندازه کافی در مورد هوش مصنوعی آگاهی داشته باشیم تا ببینیم آیا این چیزها به درستی بیرون می‌آیند.
به همین دلیل است که شما این کتاب را برای کمک به دیگران نوشتید؟ از آنجا که برای برنامه‌نویسان نوشته نشده، برای افراد غیرمتخصص نوشته شده است. حداقل برای افرادی مثل من که. از خواندن آن لذت بردم و به نظر می‌رسید برای من نوشته شده باشد. بنابراین، آن را نوشتید زیرا این‌گونه به نظر می‌رسید که برای درک هوش مصنوعی در دسترس‌ترین راه است؟
بله، فکر می‌کنم واقعا مهم است. منظورم این است که به‌عنوان مصرف‌کننده، حتی به‌عنوان رأی‌دهنده درباره هوش مصنوعی که می‌خریم و اینکه چگونه از آن استفاده می‌شود، اظهاراتی داریم. دیدم باید به سوالات از طریق داستان‌پردازی پاسخ دهم، زیرا داستان‌های زیادی درباره هوش مصنوعی وجود داشت، ولی ما هوش‌های مصنوعی آینده را نداریم، مثل آن چیزهایی که در داستان‌ها به آن می‌پردازند. اصلا در مورد هوش‌های مصنوعی که امروز با آنها کار می‌کنیم، چیزهای زیادی وجود ندارد. بنابراین می‌خواستم کتاب من راهی برای دستیابی به برخی از این داستان‌های مهم در ذهن شما باشد. مثلا شما عموما وقتی به هوش مصنوعی فکر می‌کنید، به الگوریتمی که برای مرتب‌کردن لیست اعداد خواسته شده است، فکر می‌کنید، اما از نظر فنی برنامه‌نویسان از آن خواسته‌اند تا خطاهای مرتب‌سازی را از بین ببرد!
پس شما درواقع با چند اصل عجیب هوش مصنوعی آشنا شدید؛ درست است؟ اینکه خطر هوش مصنوعی این نیست که خیلی هوشمند است، بلکه به اندازه کافی هوشمند نیست و واقعا مشکل را نمی‌فهمد. اصل بعدی این است ‌که شما می‌خواهید گاهی هوش مصنوعی مسأله را حل کند یا حداقل می‌خواهید تلاش کند و کمی مقاومت کند. باید بگویم من اینها را در کتاب‌تان خوانده‌ام.
درست است.
در آخر آیا راهی برای کمک به هوش مصنوعی برای باهوش‌تر شدن آن وجود دارد؟ چون از خودم می‌پرسم آیا می‌‌تواند راهی روشن برای درک بهتر پیش پای انسان‌ها قرار دهد. داشتن دقت یا تشخیص لحن یا اینکه چگونه انسان می‌تواند مسأله‌ای را از دیگری تمایز دهد.
بله، راه کمک به هوش مصنوعی برای باهوش‌تر شدن آن در این نوع پروژه‌ها این است که تا جایی که می‌توانی روی آن کار کنی. بنابراین به جای امید داشتن به اینکه هوش مصنوعی شما بتواند نکته‌های ظریف یا مکالمه‌ای آزاد را تشخیص دهد، شاید موارد را محدود کنید تا مشتریان شما بتوانند تنها تعدادی اندک از گزینه‌های متفاوت را انتخاب کنند و اینها همه گزینه‌هایی است که می‌دانید هوش مصنوعی شما قادر است این نوع کارها را انجام دهد و می‌دانید گروه‌هایی هستند که هوش مصنوعی آنها مانند سیری و الکسا است و از آنها در مکانی استفاده می‌کنند که دارای توابع ساخته‌شده‌ای هستند که می‌توانند از عهده آن برآیند.
برگرفته از سایت برگمن لیدرشیپ


تعداد بازدید :  384