شماره ۱۹۷۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی تأکید کرد:
ترامپ به دنبال آنارشیسم جهانی است

روز گذشته عباس موسوی در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر درخواست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از عراق برای میانجی‌گری با ایران با اشاره به اینکه ایران هیچ درخواستی را دریافت نکرده است، گفت: «منطقه ما نیازمند این است که به سمت صلح و ثبات حرکت کند  و اگر آنها به این سمت بروند، ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.» سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه افزود: «رابطه با آمریکا برای این کشورها چیزی جز سوءاستفاده آمریکا از منابع آنها و دوشیدن منابع و ثروت‌های این کشورها به همراه نداشته است. منطقه ما نیازمند آرامش و امنیت است و این امنیت نیز با رایزنی و همکاری کشورهای منطقه حاصل می‌شود.»
موسوی در این نشست خبری که در وزارت خارجه و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد، ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر توافق ایران و سوریه برای برکناری بشار اسد را تکذیب کرد. او با اشاره به اینکه پشت این نوع خبرسازی‌ها هدف‌های دیگری نهفته است، اعلام کرد: «ما یا هر کشور دیگری در جایگاهی نیستیم که برای ملت و دولت سوریه تصمیم بگیریم.» او همچنین تأکید کرد که حضور ایران به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور برای همکاری در راه مبارزه با تروریسم است. موسوی همچنین در واکنش به ادعاهای اخیر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به اسراییل گفت: «حضور ما در سوریه ارتباطی با آمریکا و صهیونیست‌ها ندارد و تا زمانی که دولت و ملت سوریه از ما در زمینه‌های مختلف کمک بخواهند، در آنجا خواهیم بود.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره خبر وقوع نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای اروپایی با ترکیه و روسیه ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دعوت ایران به این نشست تأکید کرد که ایران همواره در روند صلح سوریه تلاش‌های خود را انجام خواهد داد. موسوی همچنین درباره حضور کشورهای دیگر در روند مذاکرات صلح آستانه گفت که به غیر از روسیه، ترکیه و ایران که «سه بازیگر عمده در تحولات سوریه هستند و نقش اصلی و محوری» دارند، قرار شد کشور دیگری اضافه نشود. او با اشاره به اینکه مذاکرات آستانه مهم‌ترین روند برای حل بحران سوریه است، افزود که ایران با اقدامات «خیرخواهانه» کشورهای دیگر مخالفتی ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگر این نشست خبری به موضوع طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی پرداخت و درباره واکنش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود باید به آن فکر کنم، گفت: «ما مزاحم فکر کردن آنها نمی‌شویم. آنها حدود دو‌سال است که درحال فکرکردن هستند که چگونه می‌توانند به تعهدات خود در مورد ایران عمل و با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا مقابله کنند.» موسوی درباره عملکرد منفعل کشورهای اروپایی در برابر آمریکا و حفظ برجام گفت که آنها به گفتار درمانی و خطابه‌خوانی اکتفا می‌کنند: «ما در این زمینه خیلی نمی‌توانیم روی اروپایی‌ها حساب کنیم. ما اقدامات خود را به پیش می‌بریم، البته با اروپایی‌ها در تعامل هستیم و امیدواریم آنها مقداری بجنبند و از حیثیت تاریخی خود دفاع‌کنند.» او در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد ترامپ دنبال یک نوع آنارشیسم جهانی است و دود این موضوع قطعا به چشم کسانی که در برابر این قلدری سکوت کردند، خواهد رفت.»
 موسوی در ادامه افزود: «ولی بعید است که ایران بخواهد در سطح دولتی با مقامات آمریکایی تماسی داشته باشد و این موضوع در دستور کار ایران نیست.»
موسوی درباره تهدیدات آمریکا و اقدامات تحریک‌آمیز در مورد نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا درحال حرکت هستند، گفت: «انجام تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است و آنچه نامشروع است راهزنی و دخالت در امور تجاری کشورهای دیگر است که سردمدار این نوع رفتارهای غیرقانونی آمریکاست. آمریکای ترامپ درحال به هم زدن نُرم‌های جهانی و نظام جهانی است.» موسوی در ادامه تأکید کرد که اروپایی‌ها باید در برابر اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا بایستند. موسوی همچنین تصریح کرد که هر گونه اقدام علیه تردد قانونی کشتی‌ها واکنش ایران را در پی خواهد داشت.


تعداد بازدید :  327