شماره ۱۹۷۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
یونهاپ:
نظر آمریکا به سازوکار کره‌جنوبی برای تجارت با ایران مثبت است

[ایرنا] یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که آمریکا نسبت به سازوکار پیشنهادی کره‌جنوبی برای تجارت بشردوستانه با ایران بدون نگرانی از زیرپاگذاشتن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران دیدگاه مثبتی دارد.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ از سئول، آمریکا و کره‌جنوبی در مورد طرح سئول مبنی بر «توافق تجارت بشردوستانه کره» (KHTA) رایزنی کرده‌اند که البته مذاکرات در مورد این مسأله به دلیل مقابله با ویروس کرونا به کندی انجام شده است. به موجب این طرح، از یک بانک ایرانی همچون بانک خاورمیانه که مشمول تحریم‌های آمریکا نیست، برای فراهم‌کردن زمینه تبادلات تجاری بشردوستانه با ایران استفاده می‌شود.
منبع دیپلماتیک با اشاره به یک روش پرداختی برای تسهیل فروش مواد غذایی و دارو از طرف شرکت‌های سوییسی به ایران، به خبرگزاری یونهاپ گفت: «آمریکا به تلاش سئول برای توافق تجارت بشردوستانه کره با دیدی مثبت می‌نگرد؛ زیرا این توافق مشابه توافق تجارت بشردوستانه سوییس (SHTA) است.» این منبع افزود: «به‌رغم موضع مثبت آمریکا، واشنگتن نتوانسته در ارتباط با این مسأله به‌سرعت عمل کند و دلیل آن موضوعات داخلی مرتبط با کروناست اما مذاکرات تا حدی پیشرفت داشته است. سئول همچنین برای ازسرگیری تجارت بشردوستانه با تهران، از طرح توافق سوییس (SHTA) و مجوز عمومی شماره ۸ دولت آمریکا (سازوکاری که اجازه تعاملات بشردوستانه خاصی با ایران را حتی در صورت دخیل‌بودن بانک مرکزی ایران می‌دهد) بهره برده است.
با اینکه گفته می‌شود صادرات کالاهای بشردوستانه مشمول تحریم‌ها نیست، شرکت‌های کره‌جنوبی برای از سرگیری فروش دارو و محصولات دیگر به ایران با مشکلاتی مواجه هستند؛ زیرا نگران احتمال مجازات‌شدن از سوی آمریکا هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرد سازوکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوییس و ایران به ‌طور کامل عملیاتی شده است.
آمریکا تلاش کرده است تا از طریق این سازوکار که آن را «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوییس» می‌نامد، چهره‌ای بشردوستانه برای خود ایجاد کند. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ایران شامل دارو و کالاهای کشاورزی نیز شده و شرایط دشواری را ایجاد کرده است.


تعداد بازدید :  311