شماره ۱۹۷۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
دیپلماسی

معاملات در اینستکس برای ایران قانع‌کننده نیست
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیرخارجه گفت: «معاملات تجاری از طریق اینستکس درحال حاضر برای ایران قانع‌کننده نیست.» به گزارش ایلنا، غلامرضا انصاری در پاسخ به این سوال که از طریق اینستکس از یک شرکت آلمانی محصولات دارویی خریداری و در فروردین امسال وارد بازار کشور شد و بانک مرکزی درحال رایزنی برای معامله‌ای جدید است، گفت: «این سازوکار (اینستکس) اگرچه برای ما قانع‌کننده نیست، اما فعالیت‌های محدودی را قبل از عید با آن شروع کرده‌ایم.» او با بیان اینکه بانک مرکزی نیز علاقه‌مند است اینستکس فعال شود، افزود: «بر این اساس امیدواریم بعد از مواردی که آن کالاها وارد ایران شد، در آینده نیز بتوانیم از این سازوکار برای خریدهای خودمان از اروپا استفاده کنیم.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه درباره اینکه اروپایی‌ها آیا همکاری‌های لازم را در این‌باره دارند، گفت: «هرچند طرف‌های اروپایی همکاری‌ دارند، اما نوع و تعداد کالاها محدود است و امیدواریم در آینده این مجموعه خودش در بخش تمام کالاها، امکان تجارت میان دوکشور را فراهم کند.»


ادعای میدل ایست‌آی:  بن‌سلمان خواستار میانجیگری نخست‌وزیر عراق در روابط ایران-عربستان شد
پایگاه خبری میدل ایست‌آی به نقل از منابعی که آنها را آگاه خوانده و نام‌شان را فاش نکرده، مدعی شد که اولین تماس تلفنی که مصطفی الکاظمی نخست‎وزیر جدید عراق پس از انتخاب‌شدنش دریافت کرد، از محمد‌بن‌سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی بوده و بن‌سلمان از الکاظمی خواسته است میانجیگری میان ایران و عربستان‌سعودی را آغاز کند. میدل ایست‌‌آی در ادامه نوشت: «اگرچه بن‌سلمان الکاظمی را از هر کاندیدای دیگری به خود نزدیک‌تر خواهد دانست، از سرگیری مذاکرات میان واشنگتن و تهران نیز از نظر راهبردی خبر خوبی برای عربستان‌سعودی نیست.» این پایگاه خبری همچنین مطرح کرد که عربستان‌سعودی به خاطر خروج سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از عربستان تحت فشار جدیدی قرار گرفته تا محاصره اقتصادی سه‌ساله قطر را به پایان برساند. تا آنجا که امیر کویت هیأتی را برای آغاز دوباره میانجیگری به قطر فرستاده است. در ادامه،
میدل ایست‌آی درباره سیاست‌های آمریکا و عربستان‌سعودی در منطقه به نقل از یک مقام عراقی نوشت: «درحالی ‌که ترامپ[رئیس‌جمهوری آمریکا] مدعی است که سیاست فشار حداکثری او علیه ایران کارآمد بوده، واقعیت این است که سیاست آمریکا در خلیج‌فارس، کارزار عربستان‌سعودی در یمن که دیگر از عهده آن برنمی‌آید و فشار بر ایران دچار مشکل شده‌اند. شکست یک راهبرد آمریکایی برای مقابله با ایران چیزی است که سعودی‌ها باید درنظر بگیرند. ترامپ تا زمانی که نام خودش روی یک توافق نباشد، وارد مذاکره با ایران بر سر یک توافق هسته‌ای جدید نخواهد شد. این امر ممکن است به توافقی فراتر میان واشنگتن و تهران منتهی شود. »


تعداد بازدید :  269