شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
اف.بی.آی به صورت سهوی نام یکی از متهمان یازدهم سپتامبر را لو داد؛ یک دیپلمات سعودی
لاپوشانی بزرگ
مایکل ایزیکوف در مصاحبه با الجزیره گفته است: «وقتی من متوجه شدم که این سند حاوی این اطلاعات است، با اف.بی.آی تماس گرفتم تا واکنش آنها را بشنوم، چراکه می‌دانستم دادگستری و دولت ترامپ هر کاری را که از دست‌شان بربیاید، برای نگه‌داشتن و لاپوشانی این اطلاعات انجام خواهند داد»

[مجتبی پارسا] دفتر تحقیقات فدرال
(اف.بی.آی) به‌طور اتفاقی نام یک دیپلمات سعودی را افشا کرده که متهم به حمایت از دو عضو القاعده در حملات یازدهم سپتامبر 2001 به ایالات متحده آمریکاست. به گزارش خبرگزاری الجزیره، پیشتر چند نفر از خانواده‌های قربانیان دادخواستی را امضا کرده بودند که دولت عربستان را به دست داشتن در این حملات تروریستی متهم می‌کرد. یکی از مقامات اف.بی.آی در سندی که در پاسخ به این دادخواست منتشر شده بود، هویت یکی از مقامات سعودی در سفارت را لو داد.
«مایکل ایزیکوف»، روزنامه‌نگار یاهو نیوز نخستین کسی بود که به این اشتباه اشاره کرد. او به الجزیره گفته که متوجه شده این افشای هویت «یک اشتباه از روی بی‌دقتی» بوده است.
مایکل ایزیکوف در مصاحبه با الجزیره گفته است: «وقتی من متوجه شدم که این سند حاوی این اطلاعات است، با اف.بی.آی تماس گرفتم تا واکنش آنها را بشنوم، چراکه می‌دانستم دادگستری و دولت ترامپ هر کاری را که از دست‌شان بربیاید، برای نگه‌داشتن و لاپوشانی این اطلاعات انجام خواهند داد.» او در ادامه گفت: «در حقیقت ویلیام بار، دادستان کل آمریکا و ریچارد گرنل، سرپرست اطلاعات ملی آمریکا هر دو درخواست‌هایی را به دادگاه ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه هرگونه اطلاعات مربوط به مقام سفارت عربستان‌سعودی و تمام اطلاعات اف.بی.آی در مورد او جزو اطلاعات حساس به شمار می‌رود؛ آنها اسرار دولتی هستند و این بدان معناست که اگر منتشر شود، به امنیت ملی آسیب وارد می‌کند.» بر اساس گزارش یاهو نیوز، سند جیل سانبورن، معاون مدیر مبارزه با تروریسم اف.بی.آی ماه گذشته (آوریل) این اشتباه را مرتکب شده و آن را به دادگاه فرستاده بود؛ این سند اما هفته گذشته باز شد. «مساعد احمد الجراح» همان فردی است که نامش به اشتباه در سند ارسال‌شده به دادگاه آمده است. مساعد احمد الجراح ‌سال2001 در زمان حمله یازدهم سپتامبر، در سفارت عربستان‌سعودی در واشنگتن کار می‌کرده است. او در آن زمان یکی از مقامات سطح متوسط وزارت خارجه بود. یاهو نیوز در گزارش خود آورده که یکی از مقامات دولت آمریکا نیز به این اشتباه اعتراف کرده که نام این فرد به صورت سهوی آورده شده است. بر اساس این گزارش او مسئولیت نظارت بر فعالیت کارمندان وزارت امور اسلامی در مساجد و مراکز اسلامی در آمریکا را با بودجه عربستان برعهده داشته است. گفته می‌شود که مساعد احمد الجراح از دو نفر از هواپیماربایانی که حملات یازدهم سپتامبر را رقم زدند، حمایت کرده بود. یاهونیوز در گزارش خود آورده است، در بخشی از پرونده ‌سال2012 اف.بی.آی به ارتباط‌های احتمالی میان هواپیماربایان القاعده و مقامات دولت عربستان اشاره شده است. اگرچه در این گزارش، تمام ارجاعات به نام الجراح حذف شده بود، اما در یکی از موارد، نام او باقی مانده بود.  سند سانبورن، معاون مدیر مبارزه با تروریسم اف.بی.آی که ماه گذشته به دادگاه ارسال‌شده است، نشان می‌دهد اف.بی.آی در بررسی‌های خود ارتباط میان هواپیماربایان و سفارت عربستان در واشنگتن را کشف کرده است. با این حال، مقامات عربستان بارها هرگونه ارتباطی را با حادثه یازدهم سپتامبر رد کرده‌اند. سند سانبورن نشان می‌دهد که دو نفر از هواپیماربایان القاعده از فرد دیگری دستور می‌گرفتند که نامش حذف شده است. وکلای خانواده‌های قربانیان معتقدند این شخص سوم که دیپلمات هم بوده، همان «مساعد احمد الجراح» است. هنوز مشخص نیست که شواهد علیه مساعد احمد الجراح تا چه اندازه محکم و متقن است، اما به نظر می‌رسد دولت آمریکا تلاش زیادی را برای مخفی نگه داشتن ارتباط احتمالی عربستان‌سعودی با القاعده کرده است و مانع از انتشار سندها و اطلاعات می‌شود. این موضوع تا جایی پیش رفته که صدای وکلای خانواده قربانیان را هم درآورده است. «برت ایگلسون» سخنگوی خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر به رسانه‌ها گفته است: «این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که یک لاپوشانی بزرگ در مورد نقش دولت عربستان در میان است.» پانزده نفر از 19 شخصی که در جریان حملات یازدهم سپتامبر 2001 نقش داشتند، شهروند عربستان‌سعودی بوده‌اند. حملاتی که با هواپیماربایی آغاز شد و درنهایت هواپیماربایان، هواپیماها را به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی کوبیدند. در این حملات حدود 3‌هزار نفر کشته شدند.


تعداد بازدید :  490