شماره ۱۹۷۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
رویداد

خسارت ماهیانه ۱۲۰‌میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی پایتخت در دوران کرونا
[شهروند] رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از خسارت ماهیانه ۱۲۰‌میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی پایتخت در دوران کرونا خبر داد. به گفته محمد علیخانی، حمل‌ونقل عمومی تهران در شرایط عادی روزانه ۵‌میلیون سفر  را پوشش می‌داد که در شرایط شیوع کرونا کل سفر مترو و اتوبوس فعلا به یک‌میلیون سفر کاهش یافته است: «به همین دلیل درآمد مترو و اتوبوس از محل فروش بلیت نیز به یک‌پنجم کاهش یافته است. البته در دوره شیوع کرونا به صورت مستقیم ماهانه ۱۲۰‌میلیارد تومان تنها به بخش حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خسارت وارد شده است که این جدای از هزینه‌های اضافه‌شده ازجمله ضدعفونی‌کردن روزانه ناوگان حمل‌ونقل است.» او همچنین درخصوص تغییر بسته پیشنهادی ترافیکی جدید نسبت به بسته‌ پیشنهادی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا با آن مخالفت شد، گفت: «طرحی که اکنون پیشنهاد شده، قبلا مطرح نبوده و این بسته پیشنهادی مورد توافق سه‌جانبه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و پلیس راهور تهران قرار گرفته است.» آن‌طور که علیخانی به ایلنا گفته، پیشنهادات جدید همراه با ارایه تسهیلات برای شهروندان و برخی مشاغل در آن مطرح است و تنها تغییر ساعت طرح ترافیک مورد اشاره نیست و دو هدف در این بسته مدنظر است؛ اول از بین‌رفتن نابسامانی که در پی اجرانشدن طرح ترافیک ایجاد شده و بعدی حذف سفرهای غیرضروری «در این بسته پیشنهادی که به تصویب شورای ترافیک تهران رسید؛ پیش‌بینی شده است که برای شلوغ‌نشدن حمل‌ونقل عمومی، برای خودروهایی که به حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کنند، تسهیلاتی درنظر گرفته شود؛ مانند تاکسی‌های اینترنتی که بالغ بر ۲۰۰‌هزار خودرو را در برمی‌گیرند. همچنین در این طرح برای سرویس ادارات و آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌ مدارس نیز تسهیلات رایگان برای تردد درمحدوده‌ها درنظر گرفته شده است. کادر درمان بیمارستان‌ها نیز با ثبت در سامانه طرح ترافیک می‌توانند به صورت رایگان در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند.» علاوه بر این، بالغ بر ۲۰۰‌هزار ظرفیت در این بسته پیشنهادی ترافیکی به ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی هم اضافه شده است.


دیوار همدلی ماسک در مترو
[شهروند] شهروندان با اهدای ماسک در قالب پویش «خیر موثر» می‌توانند به نیازمندانی که باید برای تردد در سطح شهر از مترو استفاده ‌کنند اما امکان خرید ماسک را ندارند، کمک کنند.
زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور زنان شهرداری تهران، درباره «پویش خیر موثر» گفت: «پویش خیر موثر در حقیقت اهدای ماسک به نیازمندان است که در همه ایستگاه‌های مترو که غرفه فروش ماسک دارند، دیوار همدلی راه‌اندازی شده است. در این پویش افراد می‌توانند هر تعداد ماسک که می‌خواهند بخرند و اهدا کنند و قبض آن را روی دیوارها بچسبانند تا افراد نیازمندی که نمی‌توانند ماسک تهیه کنند، از آن بهره ببرند.» او ادامه داد: «کارهای نیکوکارانه کوچک می‌تواند تأثیر بزرگی روی زندگی دیگران بگذارد و اگر تعداد زیادی از مردم بتوانند خیر موثری داشته باشند، مشکلات جمع زیادی حل می‌شود. در ایام ماه مبارک رمضان، تمایل و مسیر شهرداری برای انجام کار خیر بازتر است، اما با توجه به شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، ممکن است مردم فکر کنند که راهکارهای نیکوکارانه قبلی مثل افطاری‌دادن یا زیارت‌رفتن ممنوع شده اما رویکرد «پویش خیر موثر» این است که راه انجام کارهای خیر بسته نیست و به صورت مداوم می‌توان انجام داد، هرچند ممکن است شکل آن عوض شده باشد.» به گزارش «مهر»، بهروزآذر گفت: «در حقیقت رویکرد پویش خیر موثر این است که مسیرهای جدیدی از کارهای خیریه را به مردم نشان دهد. با توجه به این رویکرد که پیشینه در اندیشه‌های ایرانی و اسلامی دارد، همه موظفند که کار خیر انجام بدهند ولی برای این کار باید موثرترین شیوه و شکل انتخاب شود.» به گفته او: «این پویش تا آخر سال در بخش‌های دیگر هم ادامه پیدا می‌کند. احتمالا برای شروع سال تحصیلی نیز پویش کودکان کار تشکیل خواهد شد. این پویش به کودکانی که از تحصیل بازمانده‌اند به اشکال مختلف کمک می‌کند.»


تعداد بازدید :  398