شماره ۱۹۶۷ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
پاسخ علی مطهری به دبیر شورای نگهبان
بخشی از انتخاب را هم به عهده مردم بگذارید

علی مطهری، نماینده مردم تهران با انتشار نامه‌ای در کانال اطلاع‌رسانی خود به سخنان آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان واکنش نشان داد. آیت‌الله جنتی چهارشنبه گذشته در نطق پیش از دستور خود درباره طرح اصلاح قانون انتخابات که عده‌ای از نمایندگان مجلس دهم طراحی کرده‌اند، گفت: «در حالی که مدت‌ها و پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آن هم با این کیفیت افتاده است.» آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات را امری ضروری و واجب می‌داند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، یادآور شد: «بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکره‌ای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متأسفانه طرح اخیر نه‌تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.» دبیر شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.
در ادامه، علی مطهری روز شنبه در نامه‌ای‌ خطاب به آیت‌الله جنتی نوشت: «در صحبت اخیرتان مطالبی درباره طرح مجلس درخصوص اصلاح قانون انتخابات گفته‌اید که قابل تأمل و حاکی از نگاه از بالا به پایین به مجلس است. گویی نه این است که شورای نگهبان صرفاً باید مصوبه مجلس را از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی و اظهار نظر کند، بلکه نیت‌خوانی می‌کنید که این طرح با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «به شما و آقای (عباسعلی) کدخدایی - که از همان ابتدا از این طرح ابراز نگرانی کرد- حق می‌دهم که نگران باشید، چرا که سال‌ها مطلق‌العنان تحت عنوان مبهم «نظارت استصوابی» هر کاری که خواسته‌اید، کرده‌اید و اکنون بناست این نظارت بر اساس معیارهای مشخص انجام شود.» مطهری در پاسخ به اظهارات آیت‌الله جنتی که گفته بود مجلس توجهی به اصلاح قانون انتخابات نکرد و حالا در روزهای پایانی خود به فکر اصلاح قانون انتخابات افتاده است، یادآور شد: «اولا مجلس طرح مفصلی در اصلاح قانون انتخابات مجلس ارایه کرد و شما رد کردید. ثانیا چه فرقی می‌کند مجلس طرحی را در روزهای پایانی ارایه کند یا در روزهای آغازین یا در وسط دوره؛ شما وظیفه دارید منصفانه درباره آن اظهارنظر کنید.»
مطهری درباره بخش دیگری از سخنان آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه اصلاح قانون انتخابات باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، تأکید کرد: «اینها را مجلسی‌ها بهتر می‌دانند و عمل می‌کنند. پاسخ دهید چه کرده‌اید که هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب، هم رد صلاحیت شده و هم رد صلاحیت نشده در جریان بررسی این طرح در مجلس فریادش بلند بود. نمایندگان به دستور قرآن عمل کردند که خداوند فریاد به بدگویی را دوست ندارد، مگر از سوی کسی که مظلوم واقع شده باشد.» نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «جالب است که در آخر، مکنون قلبی خود را بروز داده‌اید و آن اینکه گفته‌اید امیدوارم مجلس یازدهم اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند، یعنی از پیش مصوبه اخیر مجلس دهم  را رد و تمایل خود را برای اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس خودساخته اعلام کرده‌اید. در این‌صورت تکلیف شرط عدالت در اعضای شورای نگهبان چه می‌شود؟»
گفتنی است، نمایندگان مجلس چهاردهم اردیبهشت‌ماه طرح اصلاح قانون انتخابات را تصویب کردند که بر اساس این طرح، بندهای یک تا ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس تغییر یافت. مطهری در پایان یادآور شد: «این تفکر را که همه مراحل انتخاب را شما باید انجام دهید، از سر خود بیرون کنید، بخشی از انتخاب را هم به عهده مردم بگذارید. فرضا دو نفر فاسد وارد مجلس شوند بهتر از آن است که ده‌ها اصلح از ورود به مجلس باز بمانند. امیدوارم در روش خود تجدید نظر کنید.»

دیدگاه‌های دیگران

م
متین |
مخالف 0 - 0 موافق
انتخابات به مردم واگذار شده مگه ندیدید سرلیست اصلاح طلبان سی و هفتم شد

تعداد بازدید :  360