شماره ۱۹۶۶ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
مسئولان چابهار از آتش‌سوزی کپرهای حاشیه‌نشین می‌گویند
«جنگلوک» خاکستر شد

[شهروند] آتش به جان کپرها افتاد تا چوب‌‌ها، حصیرها، مقواها و پارچه‌ها، سقف خانه اهالی «جنگلوک» را به کام بکشد. عقربه‌ها روی 15 و30دقیقه نشسته بودند که آژیر آتش‌نشانی از جنوب بندر چابهار، انتهای بلوار صیاد به گوش رسید. ماشین‌ها می‌رفتند تا آتشی را که به جان زندگی 30 خانواده افتاده بود، خاموش کنند. شیلنگ‌های آتش‌نشانی کپرها و آلونک‌های خاکسترشده را نشانه رفتند تا چادرهای اسکان موقت هلال‌احمر جای آنها را بگیرند؛ تا زمانی که پای طرح ساماندهی کپرنشینی به «جنگلوک» برسد. «جنگلوک» خاکستر شد تا سومین آتش‌سوزی چابهار را در چند روز گذشته به نام خود ثبت کند. بعد از آتش‌سوزی محدوده اسکله صیادی هفت‌تیر و پلاژ ساحلی تیس «جنگلوک» هم سوخت. ‌سال گذشته معین‌الدین سعیدی، عضو شورای شهر چابهار از حدود 20هزار نفری گفت که بدون آب و برق در لابه‌لای کپرها و تایرها زندگی می‌کنند. «اینجا در کنار زیبایی‌های منطقه آزاد شاهد معضل جدی سکونتگاه‌های غیررسمی هستیم. قبلا مسئولان می‌گفتند حاشیه‌نشین‌ها اتباع بیگانه‌اند و نباید امکانات داد، درحالی ‌که 95درصد آنها ایرانی‌اند و هویت ایرانی دارند. حاشیه‌نشینی یکی از بحران‌های جدی ایران است.» هرچند در دوم اردیبهشت محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی از خاتمه یافتن کپرنشینی در چابهار گفته بود: «از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواسته‌ایم در موضوع حاشیه‌نشین چابهار ورود کند تا موضوع کپرنشینی در این منطقه خاتمه بیابد.»

کاش این آتش‌سوزی باعث شود «جنگلوک» دیده شود
 «نوید» دوسال پیش سری به «جنگلوک» زد تا قصه آلونک‌ها و کپرهای در هم لولیده را به چشم ببیند. «حاشیه شهر نیست. پشت شرکت نفت است، نزدیک ساحل بزرگ. اگر بگوییم وسط شهر است، دروغ نگفته‌ایم. نه آب دارند، نه برق و نه سقف محکمی بالای سر. از تنها تیر چراغ برق منطقه سیم‌های شِلَخته خودشان را تا کپرها رسانده‌اند تا نوری باشند برای آلونک‌نشین‌ها.»  او می‌گوید: «نصف جمعیت 112هزار نفری شهر چابهار حاشیه‌نشین‌اند و در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. اهالی «جنگلوک»، «مرادآباد»، «کُمب»، «هوت‌آباد» و... بیشترشان کارگر روزمزد و دستفروش‌اند و گرانی خانه و نبود کار و درآمد ثابت باعث شده اینها کپرنشین شوند.»  شناسنامه‌دارها با یارانه روزگار می‌گذرانند و بی‌شناسنامه‌ها چشم دوخته‌اند به درآمد روزانه بساط‌شان. «چابهار در 40-30سال اخیر تغییر چندانی نداشته و تنها اسم زیبای منطقه آزاد را یدک می‌کشد. تصمیمات کلان چابهار در تهران گرفته می‌شود. زمین‌های اینجا مال بنیاد مسکن و شهرسازی است.»

کپرها مال دیروز و امروز نیستند
«30کپر آتش گرفته است.» رحمدل بامری، فرماندار چابهار سکونتگاه‌های غیررسمی را داستان امروز و فردا نمی‌داند. او به «شهروند» می‌گوید: «اینها حاشیه‌نشین‌های چابهار هستند و مال دیروز و امروز هم نیستند. مطابق برنامه دولت برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی باید فکری به حال اینها کرد.»در دو روز گذشته چابهار شاهد سه آتش‌سوزی بود. مجتمع غذایی پلاژ ساحلی تیس سوخت. انبار سوخت قایق‌های کوچک و محله فقیرنشین «جنگلوک» تن به آتش دادند. بامری گستردگی آتش‌سوزی در این نقاط را به چوب‌ها، کپرها و کامپوزیت فشرده به کاررفته نسبت می‌دهد. «جنس‌های به کاررفته در محل حریق دامنه آتش را بالا بردند. متأسفانه روز- 18 اردیبهشت- آشپزی روی پیک‌نیک  و نَشت گاز باعث حریق در منطقه «جنگلوک» شد. شعله‌های آتش به کپرهای دیگر هم سرایت کرده و 30 کپر در آتش سوختند.»   بامری از برنامه‌هایی می‌گوید که در سال‌های مختلف سعی داشتند حاشیه‌نشینی را حذف کنند، هرچند هنوز آمارها از حدود 20هزار حاشیه‌نشین در چابهار می‌گویند. او معتقد است با ورود بنیاد مسکن در سال‌های آتی سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار ساماندهی خواهند شد. «درحال حاضر بنیاد مسکن ورود کرده و طرح در سطح استانی و ملی آغاز شده است. چابهار 14 منطقه با سکونتگاه‌های غیررسمی دارد. این طرح از یک‌سال پیش کلید خورده. در «کُمب» ساماندهی شروع شده. در «میرآباد» و «مرادآباد» به ‌زودی کار آغاز می‌شود. در «عثمان‌آباد» و «احمدآباد» کارهایی انجام شده و اعتباراتی هم درنظر گرفته شده است.» رسول راشکی، مدیرعامل هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان هم به «شهروند» از 27-28 کپری می‌گوید که جان به آتش دادند و جای آنها را چادرهای اسکان اضطراری گرفتند. «ساعت 4 و30دقیقه همزمان با آتش‌نشانی به یکی از مناطق حاشیه‌نشین چابهار به نام «جنگلوک» رسیدیم. 27-28 کپر کاملا سوخته بودند. مشخص نبود سیم اتصالی کرده بود یا به دلیل دیگر آتش‌سوزی شروع شده بود.»  اما حسن تاوانه، رئیس بهزیستی چابهار به «شهروند» از شروع خدمات مشاوره به خانواده‌هایی که تمام دارایی‌شان را در این آتش‌سوزی از دست داده‌اند، می‌گوید: «جنگلوک» 300 خانوار را در خود جای داده که از این تعداد 50 خانواده تحت‌ پوشش بهزیستی‌اند؛ خانواده‌هایی دارای معلولیت، خانواده زندانیان و...  با وجود حادثه آتش‌سوزی تیم مشاوره اورژانس اجتماعی از فردا- 20 اردیبهشت- مشاوره به این خانواده‌ها را شروع می‌کند تا از آسیب‌های دیگر جلوگیری شود.»


تعداد بازدید :  426