شماره ۱۹۶۵ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
رمز پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا

لحظات به یادماندنی کمپین جو بایدن تاکنون رویارویی عمیق و خودجوش با مردمی بوده که همانند این نامزد انتخاباتی‎ ‎‏دوران مبارزه و ‏باخت را تحمل کرده‌اند. احساس همدردی بایدن، یکی از بارزه‌های منحصربه‌فرد او در این دوران مصیبت‌بار است. اما او حالا در ‏زیرزمین خانه‌اش حبس شده و از راه دور همانند فضانوردی است که به تازگی از ایستگاه فضایی بین‌المللی تازه به زمین برگشته. ‏
معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، دولتمردی با تجربه‌های بسیار است. او در‌سال 2009 و در دوران رکود اقتصادی قانون بهبود و ‏سرمایه‌گذاری مجدد را در زمان باراک اوباما اجرا کرد و در طی بحران‌های دیگر مانند فراگیری آنفلوآنزای مرغی در همان‌سال و شیوع ‏ویروس ابولا در‌سال 2014 در کنار رئیس‌جمهوری فعالیت کرد. ‏
اما در میانه حضور این ویروس فاجعه‌بار و در این اغمای ویرانگر اقتصادی که نیاز به توجه کامل دارد، بایدن بیرون از گود نشسته و نظاره ‏می‌کند. فرمانداران و شهردارها زمام امور را در این دوران پراهمیت در دست گرفته‌اند. ‏
در حالی که نشست‌های خبری دونالد ترامپ به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در تناقض بسیاری با تصویر رقیب گوشه‌نشین او ‏است که در زیرزمین خانه‌اش حبس شده. اینکه شب‌های تریبون آزاد رئیس‌جمهوری آمریکا تداوم داشته باشد و به پیروزی او در انتخابات ‏کمک کند، بسیار سوال‌برانگیز است.‌ درصد آمریکایی‌هایی که به او اعتماد دارند بسیار کم و درحال کاهش است. در نظرسنجی‌های ‏عمومی، ترامپ همواره از بایدن عقب‌تر است و سرنوشت او به درک مردم از شیوه‌اش در مقابله با بحران و راهی که ویروس و شرایط ‏اقتصادی از حالا به بعد طی خواهند کرد، بستگی دارد. اما کمپین بایدن نمی‌تواند روی این فرضیه سرمایه‌گذاری کند. ‏
همان‌طور که تمام جوانب زندگی روزمره‌ ما تغییر کرده، پاندمی کووید-19 رویکرد رقابت‌های انتخاباتی را هم تغییر داده است. کمپین‌ها باید ‏از نو بررسی شود؛ از معرفی کردن خود، جذب و سازماندهی رأی‌دهندگان تا برگزاری گردهمایی ملی در زمانی که اجازه برگزاری ‏مراسم‌های عمومی بزرگ صادر شود. ‏
بایدن باید خود را با واقعیت‌های سیاسی جدید تطبیق دهد. برای رسیدن به موفقیت و شنیده شدن، باید شور و هیجان کمپین خود را ‏بالا ببرد، از ارتش یاران قدرتمندش استفاده کند، ابزارهای جدید مجازی را که براساس داده‌های اطلاعاتی تنظیم شده‌اند و تاکتیک‌های ‏خلاقانه را به کار گیرد. گفت‌وگوهای آنلاین و یکطرفه کافی نیست. بیانیه‌های رسمی درباره مسائل مختلف زمانی جواب می‌داد اما ‏حالا اثر بسیار کمی دارد. مصاحبه‌های تلویزیونی خوب است، اما در صورتی ارزشمند خواهد بود که جمله‌ای به یادماندنی در بر ‏داشته باشد. پس بایدن باید چه کار کند؟ نخست اینکه بایدن برای شکست رئیس‌جمهوری نباید در خط دفاع بازی کند. دونالد ترامپ، هر روز ‏فرصت‌هایی برای رقیب خود به‌وجود می‌آورد. آتو گرفتن از ترامپ و شکست دادن او کار سختی نیست. باید مانند قایق پرسرعت عمل کند ‏نه یک ناو جنگی. باید او را مجبور کرد که به شما واکنش نشان دهد. بایدن می‌تواند با مداخله‌های فعال و به موقع ورق را برگرداند. برای ‏این کار او باید طغیانگر باشد، حقایق، طنز و تمسخر را با سرعت نور در فرصت‌های سورئالی که دونالد ترامپ به‌طور مرتب فراهم می‌کند، ‏به کار گیرد. از سوی دیگر اعداد دروغ نمی‌گویند. ترامپ که در‌سال 2016 با 3میلیون رأی کمتر، رأی مردمی را باخت، تنها ‏رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که دوره نخست خود را بدون رسیدن میزان رضایت‌مندی به 50درصد، به پایان می‌رساند.  تیم ترامپ که ‏می‌داند او نمی‌تواند در هیچ رفراندومی برنده باشد، پس سعی می‌کند به بایدن حمله کند. کمپینی که هم‌اکنون ترامپ با زیر سوال بردن ‏قدرت فیزیکی و هوشمندی بایدن و با خطاب کردن او به «جوی خوابالو» آغاز کرده است. بایدن برای اینکه بتواند تعداد مخاطبان فضای ‏مجازی را تا 6ماه آینده به اندازه ترامپ برساند باید از دوستان خود کمک بگیرد. افرادی مانند باراک اوباما، هیلاری کلینتون، برنی ‏سندرز، الیزابت وارن و دیگران. اما حضور در شبکه‌های مجازی کافی نیست، مطالب هم باید به همان اندازه جذاب و قابل اشتراک‌گذاری ‏باشد. بایدن همیشه خودش نباید ستاره فیلم‌هایش باشد، بلکه با کمک‌هایی از دوستان و همکاران شناخته‌شده خود می‌تواند فشار کار ‏را
تقسیم کند. ‏
منبع :  نیویورک تایمز


تعداد بازدید :  261