شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز خبر

افزایش ۲۱درصدی جانباختگان سوء مصرف مواد مخدر در‌ سال ۹۸
[شهروند] سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ۲۱‌درصدی آمار جانباختگان سوء مصرف مواد مخدر در‌ سال گذشته خبر داد. سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد:‌ «در ‌سال گذشته چهار‌هزار و ۴۷۲ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر، محرک، داروهای مخدر و مصرف چندگانه در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل که آمار تلفات سه‌هزار و ۶۷۲ مورد بود، ۲۱.۸‌درصد افزایش یافته است. همچنین از کل تلفات سوء مصرف مواد ذکرشده در کشور طی ‌سال ۱۳۹۸ سه‌هزار و ۸۳۴ نفر مرد و ۶۳۸ نفر زن بودند. در این مدت استان‌های تهران با یک‌هزار و ۱۴۴ فوتی، فارس با ۴۰۱ و خراسان رضوی با ۳۲۳ فوتی بیشترین و استان‌های سمنان و ایلام هر کدام با ۲۶ فوتی، هرمزگان و آذربایجان ‌غربی با ۲۷ و قم با ۳۰ فوتی کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشتند. همچنین بیشترین آمار تلفات اعتیاد با ۴۰۷ نفر در تیرماه ثبت شده است. براساس آمارهای موجود از کل تلفات اعتیاد در ‌سال گذشته ۱۰۹۰ نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر، یک‌هزارو۹۰۸ نفر به دلیل مصرف داروهای مخدر، ۲۰۷ نفر بر اثر مصرف مواد محرک و یک‌هزارو۲۶۷ نفر بر اثر مصارف چندگانه جان خود را از دست دادند. از بین افراد فوت‌شده بر اثر اعتیاد ۴۶.۸‌درصد مجرد، ۳۸.۶‌درصد متأهل، ۹.۲‌درصد مطلقه یا همسر از دست داده بودند و وضع تأهل ۵.۴‌درصد نامشخص بود. همچنین از لحاظ سطح تحصیلات ۶۲.۲‌درصد افراد متوفی کمتر از دیپلم، ۲۴.۳‌درصد دیپلم،۷.۳‌درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و سطح تحصیلات ۶.۱‌درصد نامعلوم بود. از لحاظ سنی ۵.۱‌درصد کمتر از ۱۸ سال، ۲۷.۱‌درصد ۱۸ تا ۲۹ سال، ۳۰.۹‌درصد ۳۰ تا ۳۹ سال، ۲۱‌درصد ۴۰ تا ۴۹ سال، ۱۵.۸‌درصد بالای ۵۰‌ سال و سن یک‌دهم‌درصد افراد نامعلوم بود.


آغاز پذیرش کودکان در برخی از مهدهای کودک
[شهروند] مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید در برخی استان‌ها با تصویب استانداری برخی از مهدهای کودک برای پذیرش محدود کودکان مادران شاغل کادر درمانی بازگشایی شده‌اند. سعید بابایی در این‌باره گفت:   «سازمان بهزیستی کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد مهدهای کودک می‌توانند از دهم اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کنند اما مجاز به پذیرش کودکان نیستند و باید براساس بخشنامه ابلاغ‌شده عمل کنند.» او در پاسخ به این پرسش که چنانچه مهدهای کودک در این ایام اقدام به پذیرش کودکان کنند چه برخوردی از سوی سازمان بهزیستی انجام خواهد گرفت، گفت:   «اگر مهد کودکی در حال حاضر اقدام به پذیرش کرده باشد و به بهزیستی شهرستان مربوطه گزارش شود چون برخلاف مصوبه ستاد ملی کرونا عمل کرده، در درجه اول از سوی عوامل اجرایی آن ستاد و سپس بهزیستی آن استان برخورد خواهد شد.» بابایی ادامه داد: «البته در برخی استان‌ها با تصویب استانداری برخی از مهدهای کودک برای پذیرش محدود کودکان مادران شاغل کادر درمانی بازگشایی شده‌اند که ممکن است جزو موارد اعلامی باشد؛ در کل معتقدیم برای رعایت مصالح کودکان یا باید دورکاری مادران دارای کودکان زیر ۶ سال تداوم یابد یا امکان بازگشایی مرحله به مرحله مهدهای کودک فراهم شود.»  


تفاهم شهرداری با سپاه برای تبدیل عمارت کلاه‌فرنگی به موزه اسلحه
[شهروند] سخنگوی شورای شهر تهران از تفاهم‌نامه شهرداری تهران با سپاه برای تبدیل عمارت کلاه‌فرنگی به موزه اسلحه خبر داد. علی اعطا در این‌باره گفت: «این عمارت در پادگان میدان سپاه قرار دارد و مربوط به دوران قاجار است و سال‌ها به آن رسیدگی نشده است. مقدمات امضای یک تفاهم‌نامه بین مدیریت شهری و سپاه برای مرمت این بنا صورت گرفته است تا کاربری ویژه‌ای برای آن صورت بگیرد.» اعطا با بیان اینکه یکی از گزینه‌های مد نظر برای آن تبدیل‌شدن به موزه سلاح است، ادامه داد: «در همین زمینه در تلاش هستیم امکانی فراهم شود تا شرایط بازدید در روزهای پنجشنبه و جمعه صورت گیرد و از همین‌جا از سپاه محمد رسول‌الله تشکر می‌کنم که پذیرفتند تا این اقدام هر چه زودتر فراهم شود.»


تعداد بازدید :  367