شماره ۱۹۶۳ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار روز

جزئیات تازه از عملیات قتل بن لادن
در نهمین سالروز کشته‌شدن اسامه‌بن‌لادن، عضو سابق نیروهای ویژه «نیوی سیلز» آمریکا که گلوله مرگبار را به سرکرده سابق القاعده شلیک کرده بود، جزئیات جدیدی را درباره این عملیات برملا کرد.
به گزارش ایسنا، راب اونیل، نظامی سابق آمریکایی، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه فاکس‌نیوز برای نخستین‌بار جزئیاتی از نحوه برنامه‌ریزی تفنگداران دریایی آمریکا معروف به «نیوی سیلز» برای نابودی اسامه‌بن‌لادن، سرکرده سابق القاعده و اجرای آن عملیات منتشر کرد. اونیل تأکید می‌کند که آموزش‌ها برای عملیات هفته‌ها در منطقه کوهستانی در آمریکا قبل از اعزام تیپ ششم ناوی سیلز به پاکستان برای انجام عملیات ادامه داشت. این نظامی سابق اذعان می‌کند که احتمال می‌داد این مأموریت «جاده یک‌طرفه» باشد و او هرگز سالم به خانه بازنگردد. طبق اظهارات اونیل این عملیات ۳۸ دقیقه طول کشید.
این نظامی سابق روایت می‌کند که او به همراه یکی از هم‌قطارانش به طبقه سوم منزلی که آخرین پناهگاه رهبر القاعده بود، رفته و وارد اتاق بن‎لادن شده و گروهی از زنان ازجمله دختران و یکی از همسران بن‌لادن را رویت کرده بود. اونیل ادامه می‌دهد: «در آن لحظه تنها در دو قدمی من مردی قرار داشت که خود را پشت همسرش پنهان کرده بود و دستانش روی شانه‌های زنش بود.»
به گفته اونیل، این صورت را هزاران‌بار دیده‌ بودم او اسامه‌بن‌لادن بود. او می‌گوید که این ملاقات تنها یک ثانیه طول کشید و بن‌لادن قبل از تیراندازی چیزی نگفت. با دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اسامه‌بن‌لادن رهبر گروه القاعده در تاریخ یکم می ۲۰۱۱ ساعت ۱۷ به وقت گرینویچ به وسیله نیروهای نظامی آمریکایی در ایبت‌آباد پاکستان و در جریان تیراندازی در ساختمانی در داخل خاک این کشور کشته شد.


درخواست سوسیال‌دموکرات‌ها برای تخلیه تسلیحات هسته‌ای آمریکا از آلمان
متحدان چپ‌گرای محافظه‌کار حاکم آنگلا مرکل با ارایه طرحی اعتراضی خواستار تخلیه تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده از آلمان شدند. به گزارش ایسنا، دو چهره ارشد حزب سوسیال‌دموکراتیک آلمان (SPD)، شریک کوچک‌تر در ائتلاف دولت، اعتراض شدید خودشان را به استقرار این تسلیحات اعلام کردند.
رالف موتزنیش، رهبر پارلمانی حزب سوسیال دموکراتیک آلمان به روزنامه تاگس اشپیگل گفت: «تسلیحات هسته‌ای در خاک آلمان منجر به تقویت امنیت ما نمی‌شود بلکه برعکس. زمان آن فرا رسیده است که آلمان دیگر اجازه استقرار آنها را در آینده  ندهد.» دیدگاه او همچنین از سوی نوربرت والتر-بوریانس، از روسای این حزب، تکرار شد. او به روزنامه روز یکشنبه فرانکفورتر آلگماینه گفت: «موضع من علیه استقرار اینها در آلمان، در دسترس‌بودن و البته استفاده از آنها روشن است و بارها آن را گفته‌ام.» حزب سوسیال‌دموکراتیک آلمان بعد از یک‌سری فاجعه‌های انتخاباتی، بیشتر به سمت چپ‌ها متمایل شد و رهبری جدیدش ازجمله والتر-بوریانس همچنان کنترل آن را به دست دارد، اما این حزب همچنان در نظرسنجی‌ها با رضایت مردمی ۱۶‌درصدی روبه‌رو است.کمپین این متحدان چپ‌گرا علیه تسلیحات هسته‌ای آمریکا در شرایطی انجام می‌شود که برلین به دنبال جایگزین‌کردن ناوگان فرسوده بمب‌افکن‌های تورنادو است که می‌تواند تسلیحات هسته‌ای آمریکا را به‌عنوان بخشی از نیروی بازدارنده ناتو حمل کند. ایالات متحده حدود ۱۵۰ کلاهک هسته‌ای مستقر در بلژیک، هلند، ایتالیا و همچنین پایگاه هوایی بوشل در آلمان دارد.
والتر-بوریانس تأکید دارد که مخالف «خرید جنگنده‌های جایگزین برای انتقال بمب‌های هسته‌ای» است؛ اینها می‌توانند سیاست امنیتی پساجنگ آلمان را که تحت چتر هسته‌ای آمریکا ایجاد شده است، از بین ببرند.


تعداد بازدید :  385