شماره ۱۹۶۲ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت
به رسمیت شناخته شدن بشقاب پرنده‌ها ‏

[شهروند] انتشار سه ویدیو از پرواز «بشقاب پرنده‌ها» وزارت دفاع ایالات متحده و خروج آنها از حالت طبقه‌بندی ‏شده و محرمانه یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته بود. در این ویدیوها هواپیماهای ارتش ‏آمریکا با رصد اجسام ناشناس و ثبت پرواز دیوانه‌وار چند شیء عجیب با دوربین‌های مادون قرمز را شاهد هستیم. اشیایی که حتی موجب ‏گمراهی خلبان‌ها شده و این تصور را برایشان به وجود می‌آورد که چیزی جز پهپاد نیست. این البته نخستین تصاویر از ‏پرواز این نوع اجسام که اصطلاحاً ‏UFO‏ (مخفف ‏Unidentified flying object‏ به معنای «شیء ناشناس پرنده») نامیده ‏می‌شود نیست و اتفاقاً از این منظر کوچک‌ترین اهمیتی ندارد، زیرا قبلا فیلم‌ها و تصاویر واضح‌تری از آنها را ‏فیلم‌برداران آماتور ضبط و ثبت کرده و به نمایش درآورده‌اند. حتی همین ویدیوهای اخیر نیز سه سال پیش به شکل غیررسمی ‏منتشر شد و از قضا توجه چندانی نیز به آن نشد. درواقع نکته‌ای که اهمیتی فراتر از حد تصور به این سه ویدیو ‏می‌بخشد منبع انتشار آنهاست؛ یعنی مرکز فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا «پنتاگون»! سیاست واشنگتن در ‏همه سال‌هایی که دانشمندان، رسانه‌ها، مردم و حتی عالم هنر (هالیوود) از آدم فضایی‌ها صحبت می‌کردند، سکوت و ‏استفاده از زبان دیپلماتیک برای توضیح بی‌علاقگی و ایمان نداشتن دولت آمریکا به وجود چنین پدیده‌ای بود. اما حالا و با ‏انتشار این ویدیوها توسط پنتاگون، به نظر می‌رسد دولت آمریکا هر آن چیزی را که طی دهه‌ها انکار کرده و حتی روی آن ‏سرپوش ‌گذاشته به رسمیت شناخته است.   ‏

به دنبال فضایی‌ها، از اهرام مصر تا تمدن اینکاها
یوفوها داستان امروز و دیروز جهان نیستند و سال‌های‌سال است که احتمال وجود موجوداتی به غیراز انسان در عالم ‏هستی دانشمندان، سیاسیون و مرم عادی را درگیر خود کرده است.‌ سال 1947 میلادی یک خلبان آماتور آمریکایی برای ‏نخستین بار از رویت اشیای پرنده ناشناس صحبت کرد و در مصاحبه با یک روزنامه محلی از اصطلاح جهیدن ‏بشقاب روی آب برای توصیف نحوه حرکت آنها استفاده کرد. توصیفی که خبرنگار خوش ذوق روزنامه فوق را تشویق به ‏خلق واژه «بشقاب پرنده» کرد و صحبت از آدم فضایی‌ها و وسیله نقلیه عجیب‌شان را در سطح جامعه رواج داد. اما اگر ‏می‌اندیشید تجربه این خلبان آماتور قرار است شروع و مبدأ ماجرای یوفوها در جهان قلمداد شود کاملا در اشتباهید و فقط ‏برای دریافتن عمق این خام اندیشی کافی است بدانید «ناسا» (اداره کل ملی هوانوردی هوا و فضا) مدت‌هاست بررسی ‏نقاشی‌های باستانی چند‌هزار ساله در غارها و بناهای تاریخی نقاط مختلف عالم را برای یافتن نشانه‌هایی از وجود حیات ‏فرازمینی در دستور کار خود قرار داده است. تلاشی که از قضا آنقدرها هم ناموجه جلوه نمی‌کند خصوصاً وقتی اشکالی ‏شبیه به بشقاب پرنده را در بسیاری از این قبیل نقاشی‌ها آن هم در نقاطی بسیار دور از هم -از مصر تا مکزیک-  شاهد ‏هستیم.   ‏

انتخاب بین «ئی‌تی» و هیولای اسیدی «بیگانه» ‏
رویت اجسام ناشناخته پرنده از آن جهت موجب هیجان دانشمندان و حتی مردم عادی است که به یکی از مهم‌ترین سوال‌های ‏بشر یعنی احتمال وجود حیات در کرات دیگر پاسخ می‌دهد. اثبات این‌که انسان تنها موجود صاحب شعور در جهان لایتناهی ‏نیست نیاز به شواهد متقنی دارد که درحال حاضر پرواز یوفوها دم دستی‌ترین آنها به شمار می‌رود. این میان نکته‌ای که ‏دانشمندان را برای پذیرش فرضیه وجود حیات فرازمینی نرم‌تر از قبل کرده است، کشف موجودات زنده در طاقت‌فرساترین ‏شرایط زیست محیطی است. وقتی برخی میکروب‌ها از قابلیت زندگی و حتی تکثیر در سیاره‌ای غیرقابل سکونت چون ‏مریخ برخوردار هستند، چرا نباید به احتمال وجود حیات در میلیاردها‌میلیارد ستاره، آن هم در جهانی که فقط وجود 4درصد آن برای انسان زمینی مکشوف شده است بیندیشیم؟ البته اینکه درنهایت و بعد از کشف حیات احتمالی فوق، در ‏نخستین ملاقات با آدم فضایی‌ها با چه چیزی مواجه خواهیم شد خود داستان دیگری است؛ اما اگر قرار باشد به تخیل روی ‏بیاوریم و در این راه از سینما به‌عنوان یکی از پیشگامان مسیر عینیت بخشی به وجود حیات فرازمینی‌ها مدد بگیریم، در آن ‏روز موعود احتمالاً باید از بین «ئی‌تی» دوست داشتنی و هیولاهای اسیدی و آدم‌خوار فیلم «بیگانه»، منتظر رویت یکی یا ‏حداقل ترکیبی از هر دو باشیم! ‏