شماره ۱۹۶۱ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
صادق درودگر در گفت‌وگو با «شهروند» فعالیت‌های سازمان اقتصادی فوتبال را تشریح کرد:
یک نفر نمی‌تواند به من انگ مالی بزند
کارهای انحلال موسسه غیرتجاری سازمان اقتصادی درحال انجام است

[شهروند] پیگیری‌های روزنامه شهروند درباره تأسیس شرکتی خصوصی در سایه سازمان اقتصادی فوتبال با سهامداران کاملا شخصی که البته از افراد شاغل در فوتبال کشور هستند، باعث شد مدیران سازمان لیگ و فدراسیون تصمیم به انحلال این شرکت بگیرند. بعد از گزارش‌هایی که در این‌باره منتشر شد، صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون  در گفت‌وگو با «شهروند» توضیحاتی را پیرامون ابهام‌های موجود ارایه کرد. درودگر ضمن تأکید بر اینکه دستور انحلال این شرکت را داده است، موضوعات مالی سازمان اقتصادی را شفاف کرد که ماحصل صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:  
فعالیت‌های سازمان اقتصادی در ماه‌های گذشته با ابهامات بسیار زیادی در رسانه‌ها همراه بود و در روزنامه شهروند هم گزارش‌هایی درباره این تشکیلات منتشر کردیم. لطفا در ابتدا درباره اتفاقاتی که باعث تشکیل این سازمان شد برای ما توضیح می‌دهید؟
ما آمدیم براساس دستور رئیس وقت فدراسیون فوتبال سازمانی را تأسیس کردیم. هیأت رئیسه این طرح را تأیید و مجمع عمومی فدراسیون هم آن را تصویب کرده بود، همه چیز هم شفاف است و  اعضا برای دو‌سال انتخاب می‌شوند و هیچ‌کدام هم در این سازمان سهمی ندارند.
یعنی سهامداران موسسه غیرتجاری ثبت‌شده فدراسیون، اشخاص نیستند.
خیر، در صورت‌جلسه هم آورده‌ایم که هیچ‌ کسی سهم و سودی نداشته باشد، برای شرکت در جلسات هم هیچ‌کدام از اعضای هیأت رئیسه یک ریال دریافتی نداشته‌اند. ما برای سازمان اقتصادی حتی حساب بانکی اختصاصی هم باز نکرده‌ایم. اگر یک جا حساب بانکی خاصی دیدید، جایزه خواهید داشت. این نکته را هم باید بگویم که در راستای آماده‌کردن تجهیزات دفتر و راه‌اندازی اینجا بودجه کامل تنخواه را هم دریافت نکرده‌ایم و نصف آن هنوز پرداخت نشده است.
ولی اتفاق مشکوک این بود که مدت زمان فعالیت اعضای هیأت‌مدیره نامحدود ثبت شده بود.
در اساسنامه ابتدایی به دلیل اینکه عزل و نصب برعهده رئیس فدراسیون بود،  مدت فعالیت اعضای هیأت رئیسه را نامحدود ثبت کرده بودند. ما دوباره در ماده 10 این بند را آوردیم که اعضای هیأت‌مدیره به مدت دو‌سال انتخاب می‌شوند. ما این را تغییر دادیم‌ و فرستادیم برای شرکت ثبت کارا تا کارهای مربوط به این اصلاحات  و ثبت قانونی را انجام بدهد.
این تغییرات هنوز انجام نشده است. چرا از همان ابتدا مدت زمان فعالیت را دو‌سال ثبت نکردید؟
برای اینکه شرکت ثبت این را گفته بود. ما اساسنامه‌ای نوشته بودیم و به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کردیم. با آقای میرزامحمدی رئیس و آقای حسن‌زاده کارشناس این اداره جلسه گذاشتیم و آنها اصلا اساسنامه سازمان ما را کنار گذاشتند. ما نوشته بودیم سازمان اقتصادی و دنبال ثبت چنین تشکیلاتی بودیم که گفتند باید بروید از بانک مرکزی و اداره بورس مجوز بگیرید. گفتیم پس با عنوان شرکتی برای تبلیغات محیطی این تشکیلات را ثبت کنیم که گفتند باید بروید از وزارت ارشاد مجوز بگیرید.
یعنی به خاطر مخالفت اداره ثبت شرکت‌ها، موسسه به این شکل ثبت شد؟
بله. آنها به ما گفتند تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که یک اساسنامه تیپ بنویسیم و براساس آن ثبت شوید. بعد از ثبت و شروع کار هر چقدر خواستید می‌توانید تغییراتی را که مدنظرتان است، با روال قانونی و بدون مشکل و محدودیت انجام بدهید. به هر صورت سیستم اقتصادی هم برای اینکه با دستگاه‌هایی که با آنها مکاتبه برای انعقاد قرارداد داشت، به مشکل بر نخورد و کد ثبت در اختیارمان باشد، این روال را طبق توصیه اداره ثبت انجام دادیم.
الان سازمان اقتصادی به‌عنوان یک شرکت خصوصی یا مستقل اقدام به عقد قرارداد با اسپانسرهای فوتبال می‌‌کند؟
به هیچ عنوان این‌طور نیست. تمام قراردادها هم سه نسخه است. ما اصلا طرف اول و دوم قرارداد نیستیم و تنها پاراف‌کننده هستیم. شما در هیچ کجا نمی‌بینید که سازمان اقتصادی برود خودش قراردادی امضا کند. این سازمان نقش یک کاتالیزور را دارد. سیستم کاری به این شکل است که با شرکت‌ها مذاکره می‌کنیم و به نتایج دو طرفه می‌رسیم. اگر قرارداد متعلق به فدراسیون فوتبال باشد، آن را به فدراسیون می‌دهیم و اگر برای سازمان لیگ باشد، به آنجا ارجاع می‌دهیم. هیچ‌ درصدی هم برای خودمان در نظر نگرفته‌ایم و بنده و کارکنان و اعضای سازمان اقتصادی هم سهمی از قراردادها نمی‌برند و همه چیز کاملا شفاف است. هر کدام از باشگاه‌‌ها و اعضای مجمع سوالی داشته باشند، آماده شفاف‌سازی کامل برای آنها هستیم. (درودگر دو نمونه قرارداد منعقدشده به نمایندگان روزنامه شهروند نشان داد که قراردادها را حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ و مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون برای این دو مجموعه به امضا رساندند و مسئولان اقتصادی هیچ امضایی پای قراردادها نزدند و فقط آن را پاراف کردند.)
درباره ماجرای موسسه غیرتجاری ثبت‌شده و فعالیت‌های سازمان هم تا به امروز گزارشی پیرامون عملکرد مالی منتشر نشده است. باز هم می‌گوییم بحث بر سر ثبت غیرقانونی تشکیلات است.
باز هم تأکید می‌کنم ما سازمانی نیستیم که طرف قرارداد کسی باشیم. خدا را شکر در تمام عمر فعالیت خودم در سازمان اقتصادی، کمیته بازاریابی، باشگاه ملوان و هر جایی که بودم، عملکردم شفاف بوده است. وقتی ملوان بودم، یک نفر درباره حقوق نجومی‌ام ادعایی مطرح کرد و نه‌تنها به دادگاه شکایت کردم، بلکه تمام اسناد و مدارک را در سایت منتشر کردم. حسین هدایتی گفت که 8‌میلیارد پول داده و من اسناد را دوباره منتشر کردم. هر جایی هم که رفتم، گفتم مدیر مالی با خودم نمی‌آورم. از طریق من فقط دستور صادر می‌شود و سیستم مالی مجموعه اقدامات لازم را انجام می‌دهد. من هیچ کجا اسناد مالی را امضا نکردم. از 21‌سال قبل هر جایی که مدیریت کردم هم یک نسخه از اسناد و قراردادهایی که متعلق به خودم و سیستم زیرمجموعه‌ام بود، کپی گرفتم تا اگر لازم شد درباره‌اش شفاف‌سازی کنم، حتی در همین سازمان اقتصادی هم برای قرارداد با یک شرکت وقتی مذاکرات انجام شد، با نهادهای نظارتی صحبت کردیم. گفتم اگر قرار است بعدا مچ‌گیری شود، از همین ابتدا که چیزی اجرایی نشده است، اگر موردی وجود دارد، پیشگیری شود تا به بحران و مشکلات برنخوریم. آنها هم پذیرفتند و راهنمایی کردند و گفتند این کار را نکنید و براساس همان فرمایش کار را پیشگیری کردیم و اتفاقات مثبتی هم افتاد. از شما هم درخواست دارم که اگر سوالی دارید، قبل از انتشار از خود ما بپرسید و اگر جوابگو نبودیم، بروید بنویسید جوابگو نبود.
باز هم تأکید می‌کنیم گزارش‌های منتشرشده به هیچ عنوان نقد بر عملکرد مالی نبوده است و در این حوزه متخصصان باید نظر بدهند. بحث ما تشکیل غیرقانونی شرکت بود.
کلا ما را بردید زیرسوال.
موسسه  غیرتجاری به صورتی غیرقانونی ثبت شده است. قبول ندارید؟ شما به ما بگویید که براساس کدام بند اساسنامه این اتفاق رخ داده است؟
ما یک چیزی داریم به نام عرف. در فدراسیون فوتبال شرکت ایفا مگر درست نشد؟ آیا کسی گفت که غیرقانونی است؟
در این‌باره هم رسانه‌ها و مجمع عمومی حساس شدند.
آنها خودشان ورشکسته شدند. پول نداشتند و حساب‌هایشان مشکل داشت، حتی شرکت افق سبز را هم فدراسیون تشکیل داد، پس فدراسیون می‌تواند برای خودش سازمان و شرکت‌هایی درست کند.
ولی آقای درودگر! این‌طور نمی‌شود که هر مسئولی در فدراسیون برود برای خودش یک شرکت مستقل ثبت و فعالیت کند. درباره شرکت افق سبز و ایفا هم قراردادها،‌ حقوق‌های نجومی و ابهاماتی که پیرامون سرنوشت پول‌های واریزی به این شرکت در چرخه مالی وجود داشت، هم اعضای مجمع و هم رسانه‌ها افشاگری‌های مهمی انجام دادند. آن‌قدر ابهامات مالی و حتی تخلفات بزرگ بود که دیگر کسی به ثبت غیرقانونی این شرکت‌ها هم توجهی نکرد.
بله. من خودم در آن مقطع عضو مجمع و ناظر جلسه بودم و ورود کردم و گفتم فعالیت‌های شما غیرقانونی است.
پس جلوی فعالیت‌های این شرکت‌ها گرفته شد. الان هم درباره موسسه غیرتجاری بحث همین است. کسی مخالف وجود تشکیلات قدرتمند اقتصادی در ساختار مدیریتی به شرط شفافیت نیست، ولی مخالف اقدام غیرقانونی هستیم.
هیأت رئیسه و مجمع عمومی تصویب کردند.
الان مجمع عمومی فدراسیون می‌تواند قانونی تصویب کند که فراتر از اختیارات خودش باشد؟ مثلا قانون بگذارد که حجاب در فوتبال زنان برداشته شود.
چنین کاری نمی‌تواند بکند، اما مجمع عمومی بالاتر از اساسنامه و عالی‌ترین رکن است.
هم مجمع چنین اختیاری نداشته و هم هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به شکل غیرقانونی این طرح را برای تصویب به مجمع ارایه داده است. شما می‌‌توانید طبق قانون با عنوان کمیته بازاریابی و طبق مفاد اساسنامه فعالیت کنید و اگر بحث سازمان اقتصادی است، باید در اصلاحات اساسنامه بیاید.
اتفاقا پیشنهاد ما این بود که بخش حقوقی‌مان این موضوع را پیگیری کند و به ما پاسخ دهد. اینکه شرکتی که در بیرون ثبت شده است، چگونه می‌تواند زیرمجموعه فدراسیون باشد و پیشنهاد دادیم این شرکت با فرمت اساسنامه فعالیت کند و از شکل شرکت خارج شود تا در چار چوب اساسنامه دیده شود. اتفاقا خود بنده هم در نامه‌ای به شماره 9910087 که در اتوماسیون اداری فدراسیون هم موجود است، خطاب به آقای حیدر بهاروند نوشتم و پیشنهاد انحلال موسسه غیرتجاری فدراسیون فوتبال را دادم. البته سازمان اقتصادی در اساسنامه جدید موضوعش در مجمع عمومی برای تصویب ارایه می‌شود. در نامه نوشته‌ام با توجه به مجموعه شرایطی که می‌بینم به‌صلاح فوتبال کشور است که این سازمان منحل شود و برود در همان فدراسیون و طبق اساسنامه فعالیت داشته باشد.
گزارش‌های منتشر شده روزنامه شهروند هم همین بود. تأکید روی اجرای اساسنامه و انحلال موسسه غیرقانونی که ثبت شده است.
من هم با ارایه یک گزارش کار مفصل گفته‌ام چون یک سال به سازمان اقتصادی پولی نیامده است، کارمند بیمه‌ای نداریم و حساب بانکی هم وجود نداشته است که گردش داشته باشد، به‌راحتی برای رفع هرگونه ابهام موسسه را منحل کنیم که کارهای آن هم درحال انجام‌شدن است.
ما امیدواریم هرچه زودتر خبر رسمی انحلال این شرکت در سایت فدراسیون منتشر شود. اما قبول دارید که ثبت چنین شرکتی نیاز نبود؟
فقط یک دلیل داشت. مهدی تاج برای پیگیری موضوع حق پخش تلویزیونی با رئیس صداوسیما جلسه داشت و آقای علی عسگری گفته بود تبلیغات را به توسکا فروخته است و باید با آنها وارد مذاکره شویم  و هیچ چیزی دست آنها نیست. بر همین اساس مدیران فوتبال گفتند اگر صداوسیما تبلیغات را به توسکا داده، فدراسیون هم حق پخش را به سازمان اقتصادی بدهد تا بر این اساس بتوانیم وارد مذاکره با توسکا شویم. آقای تاج هم گفتند وقتی من با شما طرف نیستم، فدراسیون هم یک شرکت درست می‌کند تا حق پخش را بگیرد. پس هدف از ثبت این شرکت این بود که حق پخش فوتبال را از فدراسیون بخریم و با توسکا و صداوسیما وارد مذاکره شویم. اصلا همین اتفاق باعث شد آقای علی عسگری با معاونانش درباره پرونده حق پخش جلسه بگذارد. برنامه ما هم این بود که بعد از روشن‌شدن تکلیف، حق پخش تلویزیونی این موسسه ثبت‌شده را منحل کنیم، چون نیازی به آن نداشتیم.
راستی تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که مجمع عمومی فوتبال این طرح را تصویب نکرد که فدراسیون و شما بروید یک شرکت ثبت کنید. مجمع به‌طور مثال روی انتصاب آقای اسماعیل خلیل‌زاده که خودشان در باشگاه استقلال ذی‌نفع بودند، مصوبه‌ای نداشت. این انتصاب‌ها بدون آگاهی مجمع صورت گرفت و جای انتقاد دارد، چون هیچ شفاف‌سازی هم درباره شما نبوده است.
آقای خلیل‌زاده با نظر آقای تاج، رئیس وقت فدراسیون عضو شدند. با این وجود بهترین کار هم این است که این شرکت منحل شود و ما هم تقاضایش را کرده‌ایم و نیاز به هیأت انحلال هم به دلایلی که عرض کردم، نیست.

 


تعداد بازدید :  504