شماره ۱۹۶۱ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
منهای سینما

 «سفیدی مرگبار» چهارمین جلد از پنج‌گانه پلیسی جی‌کی رولینگ، نویسنده پنجاه‌وچهار ساله و خالق «هری پاتر» به فارسی ترجمه و وارد بازار کتاب شد. سفیدی مرگبار که در آغاز همه فصل‌ها نقل‌قولی از نمایشنامه روسمرس‌هولم از نویسنده نروژی هنریک ایبسن را دارد، این‌گونه آغاز می‌شود: «اگر فقط قوها روی آب سبزه تیره دریاچه کنار هم شنا می‌کردند، این عکس شاهکاری میان تمام آثار حرفه‌ای عکاس مجالس ازدواج می‌شد. هیچ دلش نمی‌خواست وضع عروس و داماد را تغییر بدهد، چون نور ملایم زیر سایه درخت‌ها عروس را با موهای باز حلقه‌حلقه طلایی متمایل به قرمز درست مثل فرشته‌های دوره پیشارافائلی کرده بود و برجستگی گونه‌های همسرش را دوچندان می‌کرد. به یاد نداشت پیش از آن برای عکاسی از زوجین به این زیبایی و برازندگی قراردادی بسته باشد. آقا و خانم متیو کالیف هیچ نیازی به ترفندهای ماهرانه نداشتند.»
 نمایش «خانم آنلاین» به نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی و با بازی نسیم ادبی روزهای پنجشنبه و جمعه هجدهم و نوزدهم اردیبهشت به شیوه‌ آنلاین و تعاملی در سایت تیوال اجرا می‌شود. آریان رضایی این نمایش را براساس نمایشنامه‌ «روز عزیز مرده»  محمد چرم‌شیر برای اجرای آنلاین نوشته و  قصه‌ آن درباره‌ زنی است که در ایام قرنطینه به صورت آنلاین به مردم آموزش آشپزی می‌دهد.
 کتاب «زیر آسمانی به رنگ خون» به قلم مارک سولیوان، نویسنده آمریکایی با ترجمه ساسان گلفر منتشر شد. در توضیح این کتاب آمده است: «بزنگاه‌های عجیبی در تاریخ وجود دارد که از انسان‌های عادی، شخصیت‌هایی خارق‌العاده می‌سازد و به رویدادهای واقعی که در همان مقطع، عادی و حتی بدیهی به نظر می‌رسند، مدتی بعد جلوه‌ای باورنکردنی می‌بخشد. آخرین‌ سال جنگ جهانی دوم در ایتالیای تازه از چنگ فاشیست‌ها گریخته و دوباره به زیر چکمه‌ آلمان نازی غلتیده، چنین شرایطی را برقرار کرد؛ گرچه ایتالیایی‌ها ترجیح دادند آن را به فراموشی جمعی بسپارند، بنابراین بسیاری از واقعیت‌هایش را ناگفته و سربسته نگه داشته‌اند، تا جایی که تاریخ‌نویسان به ایتالیای آن‌ سال لقب «جبهه‌ فراموش‌شده» دادند.»


تعداد بازدید :  420