شماره ۱۹۵۹ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
به وقت بامیه

این روزها اگر ویروس کرونا اجازه خروج دهد و گذرتان به قنادی‌های شهرتان بیفتد، اولین چیزی که در ویترین دلبری می‌کند سینی زولبیا و بامیه است. وجود این شیرینی در سفره افطار که در ماه رمضان بازار را قبضه می‌کند به سنت تبدیل شده است. درواقع سفره افطار بدون زولبیا و بامیه، سفره چای عصرانه‌ای بیش نیست. زولبیا در بین مردم کشور هندوستان که به نوعی مخترع این شیرینی هستند، به «جلبی» معروف است. در تاریخ نیز ورود این شیرینی به سفره ایرانیان را زمان حکومت ناصرالدین شاه می‌دانند. نویسنده معتقد است بامیه به‌راحتی گوی سبقت را از زولبیا ربوده است، به‌طوری که همیشه هنگام خرید زولبیا و بامیه از قناد درخواست می‌کند بامیه‌اش بیشتر باشد و از هر دو رنگ قهوه‌ای و روشن در جعبه موجود باشد. بامیه، این خوردنیِ تُپُلِ تردِ شیرینِ آبدارِ لقمه‌ای. همین موضوع که هر بار که دست پایین و بالا می‌شود امکان خوردن یک بامیه فراهم می‌شود، کافی است که شما بین زولبیا و بامیه، بامیه را انتخاب کنید. متأسفانه محدودیت تعداد کلمات این ستون امکان پرداختن بیشتر به این موضوع را از بنده سلب می‌کند. شاید در جایی دیگر و در زمانی دیگر با دلیل و برهان بیشتر، علت محبوبیت بالای بامیه نسبت به زولبیا را بیان کردم. حالا که در این زمان تاریخی شیوع ویروس کرونا به‌ سر می‌بریم، شاید نحوه پخت بسیار آسان و فوری بامیه بیش از پیش به‌ کارتان بیاید.
طرز تهیه بامیه در ۲۰ دقیقه  
مواد لازم برای شربت بامیه:
شکر ۲ پیمانه
آب یک پیمانه
زعفران به‌ مقدار دلخواه
گلاب نصف پیمانه
آبلیمو یک قاشق غذاخوری
 ابتدا شکر و آب را در قابلمه‌ای کوچک کمی حرارت دهید تا شکر به‌خوبی در آب حل شود. سپس گلاب، آبلیمو و زعفران را به این مخلوط اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه روی حرارت کم اجازه دهید تا شربت قوام یابد.
مواد لازم برای بامیه:
آرد یک پیمانه
آب یک پیمانه
شکر ۲ قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
شربت بامیه ۲ قاشق غذاخوری
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
ابتدا آب را در قابلمه ریخته و کره را به آن اضافه کنید. پس از آنکه کره آب شد، آرد را به آرامی به مخلوط اضافه کنید و هم‌زمان روی حرارت کم به هم زدن ادامه دهید. سپس دو قاشق شربت بامیه اضافه کنید. این شربت برای درست کردن بامیه قهوه‌ای‌رنگ است. اگر می‌خواهید بامیه‌ای با رنگ روشن داشته باشید نیازی نیست این دو قاشق شربت را اضافه کنید. سپس مخلوط به‌دست آمده را روی حرارت کم به مدت هشت تا ده دقیقه تفت دهید. حال اجازه دهید خمیر کمی سرد شود و تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی به خمیر به‌دست آمده اضافه و خوب مخلوط کنید.
 در انتها خمیر را در قیف قنادی ریخته و با دقت برش دهید. بعد مستقیما در روغن سرخ‌کردنی که از قبل داغ شده است، بگذارید و اجازه دهید روی حرارت کم خوب مغزپخت شود. سپس بامیه‌ها را از روغن خارج کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه در شربت بامیه قرار دهید. بامیه شما آماده است. نوش جان


تعداد بازدید :  489