شماره ۱۹۵۹ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

دیده‌بان حقوق بشر: تصمیمات عربستان درباره اعدام کودکان کافی نیست
دیده‌بان حقوق بشر تصمیمات اخیر دولت عربستان را درباره اعدام کودکان زیر سن قانونی مثبت توصیف کرد، اما ناکافی دانست. به گزارش ایسنا، این سازمان در گزارش خود آورده، عربستان تغییراتی در سیستم عدالت کیفری ایجاد کرده است و برای برخی از نوجوانان بزهکار حکم اعدام و نیز برای برخی از جرایم ضرب شلاق صادر نمی‌کند.معاون مدیر بخش خاورمیانه‌ در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «با اینکه این تغییرات مثبت است، اما برای حمایت از نوجوانان در برابر نقص عمده سیستم بدنام عدالت کیفری ازجمله خطر شکنجه، محاکمه ظالمانه و اعدام کافی نیست.» او تأکید کرد: «باید این تغییرات نقطه شروع انجام اصلاحات کامل این سیستم باشد. اصلاح عدالت کیفری مهم است، اما عربستان به آغاز روندی دشوار برای اصلاح سراسری نظام قضائی و حرفه‌ای‌کردن این نهاد نیاز دارد تا همه شهروندان سعودی و افراد مقیم درباره محاکمه عادلانه اطمینان داشته باشند.»

درخواست گانتس از دادگاه عالی اسراییل برای جلوگیری از نخست‌وزیری نتانیاهو
رهبر حزب «آبی ـ سفید» از دادگاه عالی این رژیم خواست تا اجازه نخست‌وزیرشدن را به نتانیاهو ندهد. بنی گانتس، رهبر حزب «آبی – سفید» و رئیس کنست (پارلمان اسراییل) در تلاشی برای نجات توافق درباره تشکیل دولت وحدت در پیامی از دادگاه عالی این رژیم خواست تا مانع نخست‌وزیرشدن دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسراییل شود.
پیش از این دادگاه عالی اسراییل با بررسی شکایات مطرح شده علیه توافق گانتس و نتانیاهو موافقت کرده بود. طرف‌های اقامه‌کننده دعاوی مذکور، توافق نتانیاهو و گانتس را به منزله «کودتای قانونی و تغییر شدید در روش دولت» می‌دانند.
او در پیام خود خطاب به دادگاه عالی اسراییل نوشت: «قانونی که قرار است درباره چرخش در ریاست دولت تصویب شود، به دلیل بی‌اعتمادی میان دو طرف (گانتس و نتانیاهو) و ترس از اجرانشدن توافق در موعد مقرر است.»

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس ۹۰ روزه در سراسر جهان
شورای امنیت قصد دارد قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در تمامی درگیری‌های جهان به تصویب برساند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت قصد دارد برای ایجاد فرصتی برای ارسال کمک‌های انسانی با توجه به شیوع ویروس کرونا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که در آن برقراری آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در تمامی درگیری‌های مسلحانه سراسر جهان خواسته شده است.
 در طرح اولیه این پیش‌نویس که هفته گذشته فرانسه و تونس ارایه کردند، توقف جامع و فوری تمامی اقدامات خصمانه در تمامی کشورهای مندرج در دستور جلسه شورای امنیت به مدت تنها ۳۰ روز و با هدف تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با کرونا خواسته شد. اما در طرح جدید که روز دوشنبه دوباره تنظیم شد، شورای امنیت از تمامی طرف‌های درگیری‌های مسلحانه در جهان می‌خواهد فورا آتشی‌بسی انسانی به مدت دست‌کم ۹۰ روز متوالی را اجرا کنند تا فرصتی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به صورت ایمن، مستمر و بدون مانع و نیز ارایه خدمات مربوطه طرف‌های انسانی بی‌طرف ایجاد شود. شورای امنیت تا امروز تاریخی را برای تصویب این پیش‌نویس مشخص نکرده است، زیرا مشکل بزرگی که متن این پیش‌نویس دارد، یک بند خالی مربوط به نقش سازمان جهانی بهداشت است که آمریکا انتقادهای شدیدی از شیوه مدیریت آن در بحران کرونا داشته است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیست‌ودوم مارس فراخوانی برای آتش‌بس فوری و جهانی برای تقویت راه‌های مبارزه با کرونا داد و از شورای امنیت خواست از این فراخوان به‌ویژه در درگیری‌هایی که شورای امنیت بر آنها نظارت دارد، مانند درگیری‌ها در سوریه، یمن، افغانستان، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی، سودان، کولومبیا و غیره حمایت کند.اما با وجود این فراخوان، درگیری‌ها در یمن، لیبی و سودان جنوبی همچنان شدید هستند .


تعداد بازدید :  370