شماره ۱۹۵۸ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا چقدر جدی است؟
وعده تکراری و غیرممکن مدیران فوتبال

[شهروند] نامزدشدن ایران برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا در ‌سال 2027 خبری بود که دیروز سخنگوی فدراسیون فوتبال در توییتر منتشر کرد. حتما علاقه‌مندان به فوتبال به یاد دارند که این صحبت در سال‌های اخیر برای جام ملت‌های آسیا 2019 و 2023 هم مطرح شده بود، اما هیچ وقت میزبانی ایران رنگ‌وبوی جدی به خود نگرفت. به نظر می‌رسد این بار هم مطرح‌کردن نامزدشدن ایران برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا در ‌سال2027 یک دل‌خوشی کوتاه‌مدت و تکراری برای جامعه فوتبال باشد و البته کمی باعث تبلیغ برای مسئولان فدراسیون فوتبال شود.
ایران در سال‌های 1968 و 1976 میزبان جام ملت‌های آسیا بود و موفق شد هر دو بار هم جام قهرمانی را بالای سر ببرد. میزبانی ‌سال 1976 آخرین قهرمانی و میزبانی فوتبال ایران در این رقابت‌های قاره‌ای محسوب می‌شود. در منطقه غرب، ایران با همان دو دوره به همراه قطر و امارات رکورددار میزبانی به شمار می‌رود؛ اگرچه با روند فعلی به نظر نمی‌رسد ایران بتواند خودش را از این دو کشور جدا کند.
چند ‌سال قبل بود که مسئولان فدراسیون بارها روی احتمال میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا 2019 مانور دادند و حتی پای وزارت ورزش هم وسط آمد و مسئولان دیگر دولتی هم حمایت خود را از این موضوع اعلام کردند، اما قبل از اعلام نام امارات به‌عنوان میزبان این رقابت‌ها هم مشخص بود که شرایط در ایران برای برگزاری چنین رویدادی فراهم نیست.  وقتی فدراسیون فوتبال ایران در این پروژه شکست خورد، خیلی زود اعلام کرد سراغ میزبانی جام ملت‌های آسیا 2023 می‌رود، اما این بار خیلی زودتر کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت میزبان دوره بعدی را مشخص کند. این بار هم بدون اینکه نام ایران به صورت جدی مطرح شود، چین برای میزبانی معرفی شد. معمولا شرایط به این شکل بوده که یک دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در منطقه غرب و یک دوره در شرق برگزار می‌شود و به همین علت مطرح‌کردن میزبانی ایران در جام ملت‌های 2023 بی‌معنی بود.
محدودیت در ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال، امکانات پایین استادیوم‌ها، تعداد کم ورزشگاه‌های استاندارد و... مسائلی است که ایران را از میزبانی در جام ملت‌های آسیا 2027 دور می‌کند. پیشتر رسانه‌های چینی خبر دادند که برای گرفتن میزبانی حداقل به هشت استادیوم مجهز و مدرن نیاز است که شاید در خوشبینانه‌ترین حالت در ایران تنها نیمی از این تعداد ورزشگاه وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه فدراسیون اکنون با سرپرست اداره می‌شود و برگزاری انتخابات مهم‌ترین دستور کار فدراسیون به شمار می‌آید، به نظر می‌رسد احتمال میزبانی در جام ملت‌های آسیا 2027 هم فقط یک خبرسازی از سوی مدیر روابط عمومی فدراسیون بوده که آن را هم به صورت غیررسمی و از توییتر منتشر کرده است. قطعا اگر فدراسیون قصد داشته باشد برای میزبانی چنین رویدادی اقدام کند، مقام‌های بالاتر به صورت رسمی این خبر را اعلام خواهند کرد. به نظر می‌رسد سخنگوی فدراسیون فوتبال که حالا جای پایش هم سفت نیست و هر روز اخباری درباره جدایی‌اش به گوش می‌رسد، با این خبرهای بدون منبع به دنبال اعلام وجود در این مجموعه است.


تعداد بازدید :  171