شماره ۱۹۵۶ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
رویداد

اعضای شورای شهر تهران به صورت یک فوریت تصویب کردند
ارایه تسهیلات به کارگران مبتلا به کرونا

[شهروند] اعضای شورای شهر تهران روز گذشته و در جلسه علنی به احتمال موج دوم شیوع ویروس کرونا در پایتخت و راهکارهای مقابله با آن پرداختند. محسن ‌هاشمی، رئیس شورای شهر همچنین از بررسی دوفوریت لایحه بسته محرک‌های اقتصادی در شرایط بحران ناشی از شیوع کرونا خبر داد. لایحه‌ای که از سوی شهردار تهران به شورا ارایه شده و پیروز حناچی هم درباره‌اش گفت: «این لایحه ۱۷ بندی طی دو فوریت به شورا تقدیم شده که ممکن است اعضا با یک فوریت آن موافقت کنند اما درخواست ما این است که این لایحه با فوریت مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم چرخ‌های اقتصادی را  که درشرایط فعلی متوقف شده‌اند به حرکت دربیاوریم.» به گفته حناچی، موارد مطرح‌شده در این لایحه بیشتر حول صنعت ساختمانی است و در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت طرح جامع و تفصیلی و مصوبات شورای‌عالی شهرداری، کمیسیون ماده ۵ و بخشی از آن نیز مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ است.
درحالی بسته محرک اقتصادی از سوی شهردار ارایه شده است که اعضای شورای شهر هم در جلسه روز گذشته یک فوریت طرحی را تصویب کردند که به موجب آن، به کارگرانی که در شهرداری تهران در حین انجام وظایف محوله دچار کرونا شده‌اند، تسهیلاتی ارایه خواهد شد. احمد مسجد جامعی به‌عنوان طراح این پیشنهاد گفت: «این طرح برای جبران خدمات افرادی است که در خط مقدم کرونا قرار دارند. درحالی که درباره خدمات جامعه پزشکی تبلیغات زیادی شد؛ اما به نظر می‌رسد درباره حوزه فعالیت‌های شهری کم‌لطفی شده و نقش بی‌بدیل برخی از کارگران همچون پاکبانان نادیده گرفته شده است.» از جمله دیگر مواردی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، بحث خرید اتوبوس و اضافه‌شدن آن به ناوگان شهری بود. حناچی درباره رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری در اتوبوس‌ها و کمبود در این ناوگان، از خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خبر داد که با کمک دولت این موضوع محقق شود و خرید دستگاه‌های اتوبوس به‌طور ترکیبی از داخل و خارج از کشور خواهد بود. درحالی صحبت از خرید اتوبوس‌های جدید مطرح می‌شود که افشین حبیب‌زاده، رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در این جلسه عمده‌ترین مشکلات کارگری را در حوزه معاونت حمل‌ونقل دانست. او با بیان اینکه از معاون جدید حمل‌ونقل می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر نسبت به حل مشکلات کارگری تحت قرارداد پیمانکاران شهرداری اقدام کند، گفت: «یکی از مشکلات عمده عدم پرداخت 4‌درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور است که در این حوزه این مشکل موجب شده که 400نفر از بازنشستگان شرکت واحد که باید بازنشسته شوند، تنها به این دلیل که این 4‌درصد پرداخت نشده، همچنان مشغول به کار هستند و با اینکه هرساله در این خصوص تذکر می‌دهیم اما هنوز حل‌ و فصل نشده است.»

وزیر میراث فرهنگی خبر داد: معافیت مالیات تولیدکنندگان صنایع‌دستی تا سقف درآمد 2‌میلیارد ریال
[شهروند] درحالی که با شیوع بیماری ویروسی، کار فعالان صنایع دستی کساد شده و در روزهای اخیر انتقاد آنان را به دنبال داشته است، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از معافیت مالیاتی تولیدکنندگان این حوزه تا سقف درآمد 2‌میلیارد ریال خبر داد.به گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی‌اصغر مونسان با اشاره به تلاش‌های این وزارتخانه برای جلوگیری از حذف ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم، خبر داد: «بر اساس تصمیم سازمان امور مالیاتی درآمد اشخاص حقیقی بابت تولید فرش دستباف و صنایع‌دستی مجموعا تا مبلغ 2میلیارد ریال از پرداخت مالیات معافند.»او ادامه داد: «سال گذشته دغدغه‌هایی برای هنرمندان صنایع‌دستی درخصوص احتمال حذف ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم پیش آمد که این موضوع به ‌صورت جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و تلاش‌ها برای جلوگیری از حذف این ماده انجام شد. در همین خصوص علاوه بر رایزنی با سازمان امور مالیاتی، در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری و نیز به وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به ارزش‌های والای فرهنگی، هنری و سایر ویژگی‌های مادی و معنوی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، خواستار جلوگیری از حذف ماده مذکور (142) شدیم.»

 


تعداد بازدید :  283