شماره ۱۹۵۶ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
علی صوفی در گفت‌وگو با «شهروند»:
استعفای موسوی لاری ارتباطی به تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری نداشت

شب جمعه برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری، متن استعفای حجت‌الاسلام «سید عبدالواحد موسوی لاری» از شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان (شعسا) را منتشر کردند. موسوی لاری در این استعفانامه که آن را به «محمدرضا عارف» رئیس شورا تقدیم کرده، دلیل اقدام خود را شرایط خاص جسمی دانسته و با اشاره به روزها و‌ سال آخر مجلس دهم و دولت دوازدهم تأکید کرده است: «در چنین شرایطی نباید از بازنگری در ساختار و سازوکار نهادهای اجماعی اصلاح‌طلبان در عرصه‌های گوناگون غفلت کرد. هر چند این استعفا با شرایط جسمی حقیر مرتبط بوده و از ماه‌های پیش هم با شما در میان گذاشته بودم، اما گمانم این است که این استعفا می‌تواند آغازی بر تغییر ساختار و سازوکارهای نهادهای اجماعی و پررنگ شدن نقش احزاب و تشکل‌ها باشد.» شهیندخت مولاوردی، عضو و دبیر شعسا در گفت‌وگو با ایرنا درباره استعفای موسوی لاری گفت: «با توجه به شرایط موجود شورا هنوز در این زمینه جلسه‌ای برگزار نکرده و تا برگزار شدن چنین جلسه‌ای نمی‌توان اظهارنظری کرد. بحث تغییر ساختار، ادامه حیات شورا و نحوه عملکرد آن یا توجه به احزاب و ساختارها بحث‌های کلی هستند که همواره در جلسات شورا مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز جلسه‌ای برگزار نشده و موضوعی هم قطعی نشده است.»
علی صوفی از دیگر اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «در شرایط کنونی، استعفای آقای موسوی لاری بسیار غیرمترقبه و پیش‌بینی‌ناپذیر بود. هرچند در شورای‌عالی سوم هم ایشان به دلایل که الان ذکر کرده است، خواستار استعفا بود، اما با اصرار اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری و با توجه به شرایط حساس اصلاح‌طلبان از این امر اجتناب کردند. شورای‌عالی هم فعلا نمی‌تواند جلسه‌ای داشته باشد، بنابراین نظردادن دراین‌باره سخت است.» برخی شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را علت جدایی موسوی‌لاری از شورای‌عالی می‌دانند و معتقدند تصمیم‌های شورای‌عالی باعث این استعفا شده است. اما صوفی با رد چنین تحلیلی ادامه داد: «در انتخابات مجلس یازدهم فرصتی برای شورای‌عالی سیاست‌گذاری وجود نداشت. اصلاح‌طلبان مجبور بودند پاسخ مثبتی به جامعه دهند و به همین دلیل بود که شورای‌عالی فهرستی را برای انتخابات ارایه نداد. استعفای موسوی‌لاری ارتباطی به تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری نداشت.»
شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سازوکاری بود که در دوران پیشاانتخابات مجلس دهم شکل گرفت و توانست در سه انتخابات سرنوشت‌ساز و پس از حوادث ۸۸ اصلاح‌طلبان را به عرصه قدرت بازگرداند. در پنج‌سال گذشته هم با وجود همه انتقادات به کار خود ادامه داده است.


تعداد بازدید :  277