شماره ۱۹۵۴ | ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
منهای سینما

    مرکز فرهنگی‌-هنری کانون پلدختر در سیل فروردین ‌سال گذشته لرستان دچار خسارت‌های فراوانی شد اما گویا روند بازسازی و تجهیز این مرکز به پایان رسیده است و  پس از عادی‌شدن شرایط بهداشتی و اعلام ستاد کرونا، بازگشایی خواهد شد. این مکان فرهنگی در پلدختر با زیربنای حدود ۴٠٠ مترمربع یک سالن اجتماعات با ظرفیت حدود ٨٠ نفر و کارگاه‌های ادبی و هنری، سالن نوجوان و... دارد.
 گلچهره اعظم‌آوا، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تاشکند و مولف چند کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی، دوم اردیبهشت در 68 سالگی به علت بیماری کلیوی در شهر تاشکند درگذشت. او از فارغ‌التحصیلان دانشگاه خاورشناسی تاشکند در رشته زبان و ادبیات فارسی بود و جز آموزش زبان و ادب فارسی در مراکز و موسسات مختلف آموزشی و دانشگاهی ازبکستان و همکاری با رایزنی فرهنگی در کارنامه کاری خود، دو عنوان کتاب آموزش زبان فارسی و چند رساله نیز به یادگار گذاشته است.
 سریال جدید «جنگ ستارگان» با محوریت داستانی زنانه در دیزنی پلاس در دست ساخت است. لزلی هدلند که از خالقان، سازنده و تهیه‌کننده اجرایی سریال تحسین‌شده «عروسک روسی» بود، این سریال را می‌سازد. هنوز جزئیاتی از خطوط داستانی دقیق سریال جدید منتشر نشده اما منابع آگاه می‌گویند این پروژه داستانی زن‌محور خواهد داشت که اتفاقاتش در یک بازه زمانی متفاوت با دیگر پروژه‌های «جنگ ستارگان» به وقوع می‌پیوندد.
 رمضان فرخ‌رو یکی از قدیمی‌ترین مخالف‌خوانان تعزیه استان تهران که به «خسرو شمر» معروف بود، روز  پنجشنبه به دلیل  ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفت. در چند روز گذشته هم چند تعزیه‌خوان قدیمی دیگر ازجمله حسن عقیقی، حاج رمضان یحیایی و مصطفی فقیه حبیب آبادی بر اثر این بیماری از دنیا رفته‌اند.
 فضل‌الله اویسی، استاد موسیقی و اندیشمند ایرانی، روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت در نودوهفت سالگی به علت کهولت سن درگذشت و روز پنجشنبه در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد. او در خواندن آواز دشتی زبانزد بود و دستی هم در ادبیات داشت.  کتاب‌های «گلبانگ اویسی»، «هفت‌شهر عشق»، «نفایس اویسی» و «گنج بی‌رنج» (ارمغان اویسی) ازجمله آثار مکتوب این هنرمند ایرانی است.


تعداد بازدید :  278