شماره ۱۹۵۴ | ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
حسن روحانی: بازگشایی اماکن مذهبی از دغدغه‌های دولت است ‏
جهان اسلام و ویژه‌ترین ماه رمضان
با تعطیلی مساجد و برگزاری مراسم افطار در خانه‌ها، جمعیت یک‌میلیارد و 800‌میلیون نفری مسلمانان جهان خود را برای یک ماه روزه و نیایش با حال‌وهوای شخصی‌تر و محدود‌تری آماده کرده است. بعضی از کشورها ممنوعیت رفت‌وآمد را برای شهروندان خود آسان‌تر کرده‌اند تا خرید مواد غذایی برای آنها آسان‌تر شود. مصر اجازه بازگشایی کسب‌وکارهای بیشتری را صادر و مدت زمان ممنوعیت تردد در شب را نیز کوتاه‌تر کرده است. مراکز خرید و دیگر کسب‌وکارها اجازه دارند آخر هفته‌ها تا ساعت۵ عصر باز باشند

کشورهای مسلمان برای پیدا کردن بهترین راه برای کنترل بیماری کووید-۱۹ در ماه رمضان دست و پنجه نرم می‌کنند. همراه شدن ماه رمضان با محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد دودستگی در میان دولت‌های کشورهایی شده که جمعیت مسلمان بزرگی دارند؛ برخی از این کشورها محدودیت‌های قرنطینه را کاهش دادند، درحالی‌که دیگران قوانین محدودیت مسافرتی را تصویب کردند.     
با تعطیلی مساجد و برگزاری مراسم افطار در خانه‌ها، جمعیت یک‌میلیارد و 800‌میلیون نفری مسلمانان جهان خود را برای یک ماه روزه و نیایش با حال‌وهوای شخصی‌تر و محدود‌تری آماده کرده است. بعضی از کشورها ممنوعیت رفت‌وآمد را برای شهروندان خود آسان‌تر کرده‌اند تا خرید مواد غذایی برای آنها آسان‌تر شود. مصر اجازه بازگشایی کسب‌وکارهای بیشتری را صادر و مدت زمان ممنوعیت تردد در شب را نیز کوتاه‌تر کرده است. مراکز خرید و دیگر کسب‌وکارها اجازه دارند آخر هفته‌ها تا ساعت۵ عصر باز باشند.   
مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر در شرایطی این موضوع را اعلام کرد که کشورش بالاترین تعداد افراد مبتلا در یک روز را ثبت کرده است. روز پنجشنبه هفته گذشته  در مصر ۲۳۲مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا ثبت شد، 11نفر دیگر نیز جان خود را از دست داده‌اند که تعداد قربانیان در این کشور به ۲۸۷ نفر می‌رسد. مدبولی همچنین اعلام کرد که کاهش قوانین قرنطینه طی دو هفته آینده بررسی خواهد شد.
الجزیره و امارات متحده عربی هم اعلام کردند که محدودیت‌های تردد در ماه رمضان را کاهش خواهند داد. با این حال، در اندونزی، کشوری با بیشترین جمعیت مسلمان تمام سفرهای غیرضروری بین‌استانی ممنوع اعلام شده تا مقامات این کشور بتوانند در ایام تعطیلات شیوع ویروس کرونا را کنترل کنند. این ممنوعیت شامل سفرهای داخلی و خارجی به غیر از شرایط استثنایی است. پلیس نیز با استفاده از کنترل تردد جاده‌ها و بستن آنها این ممنوعیت را کنترل خواهد کرد.  
در عربستان‌سعودی که مقررات بسیار سختی را برای مقابله با گسترش ویروس کرونا تعیین کرده، دو مسجد اصلی در مکه و مدینه برای اقامه نماز و برگزاری مراسم مذهبی تنها به صورت بسیار محدود باز است و درحال حاضر هیچ زائری در این کشور به چشم نمی‌خورد.
در بیت‌المقدس نیز مسجدالاقصی که سومین مکان مقدس مسلمانان است، به‌طور موقت بسته شده است. این امر در مورد سایر اماکن مقدس، معابد و مساجد سراسر جهان نیز صدق می‌کند.  بسیاری از آنها در چند هفته گذشته برنامه‌های ویژه مذهبی را به مناسبت ماه رمضان در اینترنت ارایه کرده‌اند. در تعطیلی اماکن مقدس در کشورهای مسلمان‌نشین استثناهایی نیز  وجود دارد.
ماه رمضان به روزه گرفتن و نماز خواندن خلاصه نمی‌شود. مراسم افطار جمعی که به‌طور سنتی در خانواده و با خویشاوندان و دوستان، بخشی از آداب ماه رمضان در شماری از کشورهای اسلامی است، امسال تحت‌الشعاع بحران کرونا قرار دارد.
از مشکلات دیگر برای مراسم رمضان انجام کارهای خیریه‌ای مثل تقسیم  غذا میان مستمندان است. امسال بسیاری از اقشار پایین جامعه با توجه به شیوع کرونا کاروکسب خود را از دست داده‌اند و از هر زمان دیگری بیشتر به کمک‌های مردمی و مواد غذایی نیاز دارند.  در برخی از کشورهای مسلمان به‌طور معمول از سوی مساجد میزهای طولانی در خیابان‌ها برای پخش غذا برپا می‌شد.بحران کرونا شرایط بسیار سختی را برای نقاط فقیرنشین این کشورها فراهم کرده است. نیاز به مواد غذایی امسال بیشتر است، نیازی که تنها با تحویل بسته‌های مواد غذایی برآورده نخواهد شد. در مناطقی مانند نوار غزه تحویل کمک‌های خارجی به تعویق افتاده و  مواد غذایی ارزان‌قیمت در بعضی از مناطق کمیاب‌شده است.  در کشورهای دیگری ازجمله در عربستان‌سعودی محدودیت ساعات فروش در فروشگاه‌های مواد غذایی تغییر داده شده تا مردم بتوانند بعد از افطار مواد مورد نیاز خود را خریداری کنند.هتل‌ها و رستوران‌هایی که برای مراسم افطار در ماه رمضان رزرو شده بودند نیز زیر سایه بحران کرونا قرار گرفته‌اند. به‌طور معمول مصرف مواد غذایی در کشورهای اسلامی به شدت در ماه رمضان افزایش می‌یابد. حال با لغو برنامه‌های افطاری کسب‌وکار بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های کوچک و بزرگ در این کشورها با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده است.
سازمان بهداشت جهانی با تأکید بر ارایه مشاوره  مضاعف در مورد نحوه پیگیری اقدامات احتیاطی در ماه رمضان، بر اهمیت بهداشت شخصی و فرآیندهای فاصله‌گیری اجتماع تأکید کرد و افزود که اقداماتی مانند امور خیریه و فطریه‌ها و زکات  باید در چارچوب مقررات دقیق فاصله‌گیری اجتماعی انجام شوند. در این بیانیه همچنین از بیماران آسیب‌دیده خواسته شده است تا در زمینه روزه‌گرفتن یا نگرفتن با پزشکان خود مشورت کنند.
این سازمان بین‌المللی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای رعایت محافظت در برابر ویروس کرونا در ماه رمضان که در بیشتر کشورها و جوامع مسلمانان‌ از روز جمعه آغاز می‌شود، منتشر کرد. سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها خواسته است که به جای تالارهای گفت‌وگو و جلسات اجتماعی و مذهبی عمومی، گزینه‌های دیگری را جایگزین آن کنند و ازجمله از جلسات مجازی برای چنین رویدادهایی استفاده کنند.


تعداد بازدید :  241