شماره ۱۹۵۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
سِفرِ عُسرت

[امیر بهاری‎ ‎] ‏«سِفرِ عُسرت» حدود 11‌سال پیش در یکی از مهم‌ترین فراز‌های تاریخ معاصر ایران منتشر شد؛ فرخزاد لایق، آهنگساز این آلبوم برای نخستین اثرش جمعی از بهترین نوازندگان (ارسلان کامکار،بیژن کامکار، ‏سیامک آقایی، همایون نصیری،شروین مهاجر و...) را با آواز شهرام ناظری همراه کرد تا با چیدمانی درخشان از اشعار مهدی ‏اخوان ثالث، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، احمد شاملو و هوشنگ ابتهاج تجربه‌ زیسته خویش را روایت کند، حماسه‎ای که در‌سال 1388 به بازار آمد‎.
‏«سِفرِ عُسرت» چندین‌سال در وزارت ارشاد ماند تا مجوز بگیرد و وقتی منتشر شد، جامعه‌ ایرانی مویه‌گویی‌های ‏شهرام ناظری را نتوانست به‌درستی بشنود، در صورتی که این منظومه موسیقایی کاملا منطبق با حال و هوای آن روزها بود.
 آلبوم با نغمه تکرار شونده‌ ساز عُود آغاز می‌شود و بعد از همراهی کمانچه و سه‌تار، شهرام ناظری با این عبارت‌ها کلام را ‏آغاز می‌کند: «موج‌ها خوابيده‌اند، آرام و رام/ طبل طوفان از نوا افتاده است...». و از همان آغاز به خوبی مخاطب را آماده می‌کند ‏تا در این سفر تغزلی به اکتشاف شخصی خود برسد.‏ لایق در این آلبوم تلاش کرده تا زاویه نادیده‌ای از موسیقی آوازی ایران را نشان دهد. به‌عنوان نمونه در قطعه دوم (روایت) ‏مسیر کلام برگرفته از الگوی ساز و آواز ایرانی است اما لایق با ساختن دورهای ریتمیک (گروُو) برای سازهای مختلف در کنار ‏تمبک تجربه جالبی در این بستر به انجام می‌رساند. آلبوم به واسطه طراحی پر فراز و فرودش، جذاب و شنیدنی است‎.‎
«سِفرِ عُسرت» با «پایان شاهنامه»ِ اخوان ثالث آغاز می‌شود و با غزلی از ابتهاج به پایان می‌رسد: «آن سرخ و سبز سايه بنفش و ‏کبود شد /سرو سياه من ز غروب چمن بگو» و در حقیقت راوی اندوه و عصیانی معاصر است.‏


تعداد بازدید :  418