شماره ۱۹۵۲ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
کوچ‌کردن به لیگ‌های خارجی برای ستاره‌های ایرانی خوشایند نبود؟
کرونا علیه لژیونرهای والیبال

[شهروند] در حالی ‌که این روزها گمانه‌زنی‌ها پیرامون تاریخ شروع دوباره لیگ‌های مختلف اروپایی در رشته فوتبال به اوج خود رسیده، در والیبال که یکی از پرتماشاگرترین رشته‌های ورزشی در جهان است، تقریبا همه لیگ‌های معتبر به صورت نیمه‌کاره رها شده و بازیکنان هم به خانه‌های خود بازگشته‌اند. از سری آ ایتالیا تا پلاس لیگای لهستان که اتفاقا بازیکنان ایرانی هم در آنها مشغول هستند، به صورت کامل تعطیل شدند تا حالا بتوانیم دقیق‌تر درباره عملکرد لژیونرهای والیبال ایران در فصلی که گذشت، بنویسیم .
موسوی؛ اوج‌گرفتن در 32 سالگی
سیدمحمد موسوی یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان فعلی تیم‌ملی والیبال ایران در سی‌ودو سالگی تصمیم گرفت برای نخستین‌بار لژیونر شود. او با تیم اولشتین در لهستان قرارداد امضا کرد و فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. این مدافع روی تور والیبال ایران، در تیم باشگاهی خود که جزو تیم‌های مدعی پلاس لیگا هم نبود، درخشش خیره‌کننده‌ای داشت؛ به‌طوری که اخیرا به‌عنوان یکی از پدیده‌های این فصل لیگ لهستان معرفی شد. البته افتخار بزرگ‌تر برای موسوی کسب عنوان بهترین مدافع روی تور پلاس لیگا بود.
عبادی‌پور؛ ادامه ثبات در اسکرا
میلاد عبادی‌پور نه ‌تنها در سال‌های اخیر خودش را به ‌عنوان یک بازیکن ثابت در ترکیب تیم‌ملی ایران جا انداخته بلکه در تیم اسکرا بلهاتوف لهستان هم همین ثبات را داشته است. او برای سومین فصل متوالی در ترکیب این تیم لهستانی به میدان رفت و عملکرد خوبی هم داشت. در حالی ‌که اسکرا مثل همیشه جزو مدعیان لیگ لهستان بود، کار عبادی‌پور و یارانش به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه‌کاره ماند.
امیر غفور؛ بدشانسی در بهترین تیم جهان
سال گذشته اتفاق بزرگی برای امیر غفور رخ داد و این بازیکن ایرانی توانست با عقد قراردادی به تیم لوبه که قهرمانی اروپا را کسب کرده بود، ملحق شود. لوبه که مثل همیشه در ایتالیا جزو مدعیان بود و در میانه راه قهرمانی جام باشگاه‌های جهان را هم با حضور امیر غفور کسب کرد، در چند ماه اول از درخشش پشت خط زن ایرانی استفاده کرد، اما مصدومیت جدی غفور باعث شد او چند ماهی از ترکیب تیمش دور بماند و به محض آماده‌شدن او برای بازگشت سری آ به خاطر شیوع کرونا تعطیل شد.
بدشانسی بزرگ برای معروف
شاید باورتان نشود اما نزدیک به یک ‌سال است که سعید معروف به‌عنوان یکی از بهترین پاسورهای جهان در هیچ بازی باشگاهی به میدان نرفته است. مغز متفکر والیبال ایران که بعد از یک فصل حضور در ترکیب تیم سیه‌نا در سری آ ایتالیا تصمیم گرفت با قراردادی قابل توجه راهی لیگ چین شود، هنوز نتوانسته برای تیم بایک موتور بازی کند. کاپیتان تیم‌ملی ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا در چین با وجود حضور در تمرینات بایک موتور با تعویق لیگ والیبال چین مواجه شد و هنوز هم شرایط بلاتکلیفی دارد.
درخشش جوان اول ایران در ترکیه
مرتضی شریفی، دریافت‌کننده جوان تیم‌ملی والیبال ایران، نیز مثل معروف بعد از یک فصل حضور در سری آ      ایتالیا از این کشور خارج شد. او به ترکیه کوچ کرد و در ترکیب تیم بورسا، در لیگ نسبتا سطح بالای این کشور به میدان رفت. شریفی که یکی از پدیده‌های والیبال ایران در سال‌های اخیر است، به صورت ثابت برای بورسا بازی کرده و چند باری هم در ترکیب تیم هفته سوپرلیگ ترکیه قرار گرفته تا امیدوار باشد فصل آینده در لیگ سطح بالاتری به میدان می‌رود.
دردسر بزرگ برای لژیونرها
در شرایطی که لیگ برتر والیبال ایران هم مثل لیگ‌های اروپایی تعطیل شده، اما فدراسیون به باشگاه‌ها توصیه کرده دستمزد بازیکنان و مربیان را به‌طور کامل پرداخت کنند. از سوی دیگر اما نه‌تنها باشگاه‌های اروپایی حقوق بازیکنان خود را کامل نپرداختند بلکه اخبار حاکی از پایین‌آمدن محسوس بودجه باشگاه‌های اروپایی برای فصل آینده است. در روزهای گذشته رسانه‌های لهستانی از نصف‌شدن بودجه باشگاه اسکرا بلهاتوف که عبادی‌پور را در اختیار دارد، خبر دادند. همچنین امیر غفور در گفت‌وگویی از مشکلات مالی باشگاه‌ها در ایتالیا خبر داده و از احتمال تشدید این بحران برای فصل بعد گفته است. به نظر می‌رسد کرونا علیه لژیونرهای ایرانی و دستمزدهای نسبتا مناسب آنهاست و با این وضع شاید تعدادی از آنها راه بازگشت به لیگ ایران را در پیش بگیرند.

 


تعداد بازدید :  383