شماره ۱۹۵۲ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
بازتاب گزارش «شهروند» درباره شرکتی که چندماه قبل در سکوت خبری تشکیل شده بود
سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در آستانه انحلال

‏  [حسین قهار] موسسه غیرتجاری سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال مهرماه ‌سال گذشته به‌عنوان شرکتی خصوصی ثبت رسمی شد. روزنامه شهروند در تاریخ 31 دی‌ 1398 گزارشی مفصل درباره چگونگی ثبت و تشکیل سازمان این موسسه در سکوت مطلق خبری و با پنهانکاری منتشر کرد که سروصدای زیادی هم به راه انداخت. بسیاری از رسانه‌ها و اعضای مجمع عمومی نسبت به این موضوع حساس شدند و در این مدت پیگیری‌های زیادی پیرامون سازمان اقتصادی انجام شد. حالا اما خبر می‌رسد که مدیران فدراسیون به دنبال حساسیت‌های ایجادشده برای اعضای مجمع و مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود،‌ درحال اتخاذ تصمیم نهایی برای انحلال شرکت مذکور هستند. به ‌هرحال بسیاری از اعضای هیأت‌رئیسه هم از مدت‌ها قبل موافق ایجاد این تشکیلات و موازی‌کاری در فدراسیون نبودند.
ماجرا چه بود؟
زمانی که مهدی تاج به‌عنوان ریاست فدراسیون فوتبال رسید، یکی از ایده‌های بسیار مهم او برای ایجاد تحولات مثبت در اقتصاد فوتبال کشور،‌ ایجاد سازمان اقتصادی بود. پیش از این تمام امور توسط کمیته بازاریابی زیرنظر رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه انجام و اکثر قراردادها هم با کلی ابهام و مشکل روبه‌رو می‌شد. به همین دلیل تاج در تلاش بود تا با گسترش فعالیت‌های سیستم اقتصادی قدم مثبتی بردارد و به همین ترتیب در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال طرح تشکیل سازمان اقتصادی را ارایه داد و مصوبه گرفت و در تاریخ 17 مهر 1397 هم این شرکت را ثبت رسمی کردند. محمدصادق درودگر شد مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره، محمود اسلامیان رئیس هیأت‌مدیره و اسماعیل خلیل‌زاده کلنگستانی (سرپرست سابق باشگاه استقلال) هم دیگر عضو این هیأت‌مدیره اننتخاب شدند و دارندگان حق امضا در سازمان اقتصادی لقب گرفتند. از آن روز به بعد تمام فعالیت‌های اقتصادی فدراسیون برای درآمدزایی و انعقاد قرارداد با اسپانسر‌ها به این شرکت محول شد و کارها در دفتر سازمان اقتصادی در خیابان آفتاب زیرنظر مستقیم محمدصادق درودگر پیگیری می‌شد.
اساسنامه چه می‌گوید؟
اولین اشتباه مدیریت فدراسیون فوتبال درباره سازمان اقتصادی این بود که آنها به مجمع عمومی فدراسیون توضیحات قانع‌کننده درباره نحوه فعالیت شرکت و انتصابات ارایه ندادند و مجمع هیچ دخل و تصرفی در انتصاب‌ها نداشته و اصولا گزارشی هم به آنها ارایه نشده که بخواهند روی امور سازمان اقتصادی نظارت کنند. بحران اما وقتی بزرگ‌تر می‌شود که بدانیم حتی تصویب تشکیل سازمان اقتصادی در مجمع عمومی هم اقدامی غیرقانونی و برخلاف مفاد صریح اساسنامه فدراسیون بوده است. مدیران فدراسیون فوتبال همواره تأکید دارند که با تصمیم و مصوبه مجمع عمومی به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در فوتبال ایران سازمان اقتصادی را راه‌اندازی کردند، اما اساسنامه چیز دیگری می‌گوید. تمام جامعه فوتبال ایران ملزم به رعایت مفاد اساسنامه هستند و هیچ شخص حقیقی و حقوقی قدرتی فراتر از اساسنامه نباید داشته باشد. نگاهی به بند و ماده‌های قانونی اساسنامه فدراسیون به خوبی نشان می‌دهد تصویب تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال ایران از اختیارات مجمع نبوده و نیست و هیچ‌کدام از اعضای مجمع از حوزه و حیطه اختیارات خود در زمان تصویب سازمان اقتصادی اطلاعی نداشته و مصوبه‌ای غیرقانونی داشته‌اند. در ماده ۲۳ فدراسیون فوتبال تحت عنوان «اختیارات مجمع» آمده است: «اصلاح اساسنامه، وضع آیین‌نامه‌ها و مقررات ناظر بر اجرای اساسنامه، تعیین سه‌نفر ناظر از بین اعضا برای کنترل صورت‌جلسات مجمع قبلی به منظور اخذ تأییدیه از مجمع و همچنین نظارت بر مجمع فعلی، انتخاب رئیس فدراسیون، نواب‌رئیس، سایر اعضای هیأت‌رئیسه، خزانه‌دار و بازرس، تعیین سه‌نفر شمارنده آرا (در مواردی که رأی‌گیری انجام می‌شود)، تصویب گزارش مالی سالیانه، تصویب برنامه و بودجه سالیانه، تصویب گزارش سالیانه فعالیت‌های رئیس فدراسیون، تعیین بازرس مستقل جهت رسیدگی به گزارش مالی با پیشنهاد هیأت‌رئیسه، تعیین میزان حق عضویت، تصمیم‌گیری درخصوص نامزدهای پیشنهادی هیأت‌رئیسه برای اعطای عنوان ریاست یا عضو افتخاری به افراد مورد نظر، پذیرش و تعلیق یا اخراج اعضا، رسیدگی به درخواست اعضا براساس مفاد این اساسنامه  و  انحلال فدراسیون».
اقدام غیرقانونی در بدنه فدراسیون
همان‌طور که اشاره شد، در هیچ‌کدام از اختیارات سیزده‌گانه مجمع عمومی،‌ تصویب سازمان اقتصادی نبوده و نیست و به همین ترتیب به شکلی غیرقانونی این فرآیند انجام شده و تمام مدیران فدراسیون هم از حسن‌نیت مجمع سوء‌استفاده کرده‌اند و اصلا قابل قبول نیست که طرحی را به مجمع عمومی برای تصویب بدهند که در حیطه اختیارات‌شان نبوده باشد. ضمن اینکه از اعضای مجمع برای انتصاب مدیران و اعضای هیأت‌مدیره سازمان اقتصادی هیچ مشورتی گرفته نشده است. انتصاب‌‌ها بدون اطلاع آنها انجام شده است. به هرصورت از آنجایی که این سازمان قرار بود درباره تمام معادلات اقتصادی فوتبال کشور و باشگاه‌ها تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و اقدامات اقتصادی داشته باشد،‌ باید انتصاب‌ها هم به شکلی شفاف انجام می‌شد. به‌طور مثال کسی نمی‌داند خلیل‌زاده که عضو هیأت‌مدیره استقلال است و نتوانسته بحران مالی این باشگاه مردمی را حل کند، آن‌وقت در سازمان اقتصادی فدراسیون می‌خواهد چه عملکردی داشته باشد و اصلا پشت پرده عضویت او در هیأت‌مدیره سازمان اقتصادی چه بوده است؟
موسسه مذکور تعطیل می‌شود
بعد از انتشار گزارش مفصل روزنامه شهروند درباره راه‌اندازی تشکیلات اقتصادی در سکوت خبری،‌ رسانه‌های دیگر هم زوایای مختلف این ماجرا را مورد بررسی و انتقاد قرار دادند. حالا کار به جایی رسیده که برای اعضای مجمع عمومی هم حساسیت‌های زیادی ایجاد شده و رسما به ابهامات مربوط به تشکیل سازمان اقتصادی و فعالیت‌های آن ورود کرده و قصد رسیدگی به آن در مجمع آتی عمومی فدراسیون را دارند. گفته می‌شود که بسیاری از اعضای مجمع تأکید کرده‌اند تشکیلات مورد نظر به شکلی غیرقانونی راه‌اندازی شده و اطلاعات دقیقی هم به آنها داده نشده است و به همین ترتیب موافق ادامه کار آن نیستند. حالا آخرین‌ خبرها از راهروهای فدراسیون فوتبال حکایت از این مسأله دارد که تصمیم مدیران ارشد فدراسیون برای انحلال سازمان اقتصادی تقریبا قطعی شده و حتی شخص محمدصادق درودگر به دنبال ابهامات ایجادشده هم پیشنهاد این کار را به حیدر بهاروند ارایه داده و تأکید کرده امور اقتصادی بهتر است طبق اساسنامه و خواسته اعضای مجمع عمومی انجام شود تا هیچ ابهامی در این رابطه وجود نداشته باشد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که یکی از هدف‌های اصلی برای تشکیل سازمان اقتصادی گرفتن امور اقتصادی از سازمان لیگ فوتبال ایران و محدودکردن اختیارات این نهاد تأثیرگذار و مهم در فوتبال ایران بود. حالا هم که مدیریت فدراسیون با تغییرات اساسی روبه‌رو شده، برای بازگرداندن قدرت و اجرای اساسنامه،‌ مدیران تصمیم قطعی خود را گرفته‌اند تا سازمان اقتصادی را منحل کنند.


تعداد بازدید :  281