شماره ۱۹۴۸ | ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
روی خط سینما

 هالیوود ریپورتر خبر داده که دو روز پس از اعلام ممنوعیت تمام تجمعات تا نیمه جولای از زبان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، جشنواره کن در بیانیه‌ای رسانه‌ای عنوان کرد که تحت هر شرایطی امسال دو بخش مهم جنبی جشنواره فیلم کن برگزار نمی‌شود. طبق این گزارش بخش‌های تعطیل‌شده «دو هفته کارگردانان» و «هفته منتقدان» هستند. همچنین اعلام شده که «اتحادیه سینمای مستقل و پخش‌کنندگان» نیز امسال در کن برگزار نمی‌شود.
  آلن داویو، مدیر فیلمبرداری که پنج نامزدی اسکار در کارنامه داشت، در ۷۷ سالگی در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.  داویو در فیلم‌های معروفی چون «ای‌تی موجود فرا زمینی»، «امپراتوری خورشید» و «رنگ بنفش» استیون اسپیلبرگ تصاویری ماندگار به سینمادوستان هدیه کرده بود. آلن داویو همچنین برای فیلم‌های «رنگ بنفش» اسپیلبرگ و دو فیلم «آوالون» و «باگزی» از ساخته‌های بری لوینستون نامزدی اسکار بهترین فیلمبرداری را کسب کرده بود. اسپیلبرگ با انتشار بیانیه‌ای داویو را «هنرمندی فوق‌العاده» نامیده که «گرمای وجود و انسانیتش حتی از توانایی لنز دوربینش هم قوی‌تر بود.»
 در شرایطی که بسیاری از سلبریتی‌ها در روزهای قرنطینه‌نشینی با معرفی و انتشار فهرست فیلم‌های محبوب‌شان، فهرست فیلم‌های محبوب را پربرگ‌تر و انتخاب فیلم برای سینمادوستان را سخت و سخت‌تر می‌کنند؛ کیت بلانشت با معرفی یکی از بهترین و البته گمنام‌ترین فیلم‌های دهه گذشته تلاش کرده گزینه‌ای متفاوت به مخاطبانش ارایه دهد. گزینه کیت بلانشت فیلم «سفر از روز دراز به شب» به کارگردانی «بی‌گان» است، برنده بخش «نوعی نگاه» جشنواره‌ کن در ‌سال ۲۰۱۸ که از نظر بلانشت «یک فیلم محبوب دل‌پذیر» است: «من طرفدار تارکوفسکی هستم و طرفدار بزرگ «شانتال آکرمن» و «وونگ کار وای». مثل این است که بی‌گان تمامی ارجاعات آن فیلمسازان را درهم‌آمیخته و اثری نفیس را پس داده که به شکل دردناکی زیباست.»
 مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داده که انیمیشن کوتاه «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی به پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آمریکا در شهر دالاس راه یافته است. این جشنواره بین‌المللی رویدادی ۵۰ روزه است و برنامه‌های جنبی آن همچون فستیوال فیلم کودکان، نمایش‌های ویژه، بزرگداشت‌ها و کارگاه‌های آموزشی در طول ‌سال جریان دارد.

 


تعداد بازدید :  191