شماره ۱۹۴۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
هر چه آقای رئیس بگوید!
فدراسیون‌های ورزشی درباره ادامه یا تعطیلی لیگ‌های خود در روزهای کرونایی سلیقه‌ای عمل می‌کنند

[شهروند] شیوع ویروس کرونا و فراگیرشدن آن در سراسر جهان همه فعالیت‌های ورزشی را به حالت تعلیق درآورده است. در ایران نیز مسابقات ورزشی کاملا تعطیل شده و هیچ رشته‌ای رقابت‌های لیگ خود را نیز فعلا برگزار نمی‌کند. از این رو فدراسیون‌های مختلف درباره تعطیلی یا ادامه رقابت‌ها بعد از کاهش شیوع کرونا تصمیم می‌گیرند؛ تصمیماتی که کاملا سلیقه‌ای است و از نظام واحدی پیروی نمی‌کند.
شاید در شرایطی که جان و سلامتی انسان‌ها و به‌خصوص ورزشکاران در این مقطع زمانی مهم‌ترین مسأله ممکن است، تعطیلی رقابت‌های فصل جاری عاقلانه‌ترین تصمیمی باشد که وزارت ورزش و جوانان باید به این مهم برسد اما این اتفاق هنوز رخ نداده و فدراسیون‌ها با تصمیم شخصی روسای خود نظرشان را اعلام می‌کنند.
مهم‌ترین رشته ورزشی که درباره‌اش مسائل زیادی مطرح شده، فوتبال است. لیگ برتر فوتبال ایران و سایر دسته‌ها تعطیل شده و از این رو مقامات فدراسیون و سازمان لیگ می‌خواهند هر طور شده مسابقات را ادامه دهند. این در حالی است که باشگاه‌های زیادی خواهان تعطیلی مسابقات بدون تعیین قهرمان شد‌ه‌اند اما فدراسیون و سازمان لیگ زیر بار نمی‌روند چون از تبعات قابل پیش‌بینی آن می‌ترسند. اینکه قهرمان رقابت‌ها چطور معرفی شود یا تیم‌هایی که نمایندگان ایران در آسیا می‌شوند چگونه انتخاب شوند و تیم‌های سقوط‌کننده با چه فرمولی کارشان را دنبال کنند همه از دلایلی است که سازمان لیگ زیر بار تعطیلی نمی‌رود و مدیران فدراسیون فوتبال قصد ادامه مسابقات را دارند.
در چنین شرایطی اما فدراسیون‌های مطرح دیگر تصمیمات مختلفی گرفته‌اند؛ مثلا فدراسیون والیبال با تصمیم شخص محمدرضا داورزنی در همان روزهای اول شیوع کرونا و در اسفندماه لیگ خود را به‌طور کامل و بدون تعیین قهرمان تعطیل کرد تا تیم‌ها برای فصل جدید آماده شوند و رقابت‌ها بعد از پایان گستردگی کرونا از نو از سر گرفته شود.
در بسکتبال هم شرایط این‌طور رقم خورد. این فدراسیون ابتدا تا بیست‌وپنجم فروردین لیگ خود را موقتا تعطیل و روز گذشته به ‌طور رسمی خبر تعطیلی مسابقات را اعلام کرد. در این رشته ورزشی با اینکه بازی‌های لیگ تا پایان دور گروهی تمام شده بود، شهرداری گرگان صدرجدول را در اختیار داشت، اما به خاطر برگزار نشدن پلی‌آف فدراسیون تصمیم گرفت قهرمان مسابقات را تعیین نکند و به رقابت‌ها پایان بدهد .
در هندبال اما ماجرا فرق می‌کرد، این فدراسیون با تصمیم رئیس خود و با اینکه  5 بازی برای هر تیمی تا پایان باقی مانده بود، مس کرمان را به‌عنوان صدرنشین کنونی قهرمان اعلام کرد و به رقابت‌ها پایان داد. فدراسیون‌های دیگر نیز به همین شکل درباره آینده لیگ‌های خود تصمیم می‌گیرند و البته که این تصمیمات با نظر روسای فدراسیون و ظاهرا بدون هماهنگی با مقامات وزارت ورزش انجام می‌شود.
از طرفی نبود یک نظام واحد در تصمیم‌گیری باعث شده حواشی زیادی به وجود بیاید که شاید نیاز به ورود وزارت ورزش و جوانان به سرنوشت لیگ‌های مختلف رشته‌های ورزشی باشد.


تعداد بازدید :  194