شماره ۱۹۴۶ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
ترامپ درباره لغو قرنطینه‌های ایالتی:
حرف آخر را من می‌زنم

در حالی که داده‌شمارها پیش از طلوع خورشید در شرق آمریکا شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا را بیش از 2‌میلیون نفر ثبت خواهند کرد، دونالد ترامپ می‌گوید کاخ سفید اختیار آن را دارد که به فرمانداران ایالت‌ها دستور دهد قرنطینه را لغو کنند. قدرتی که کارشناسان قانون‌ اساسی‌ آمریکا آن را در دست فرمانداران می‌دانند.
به گزارش ایسنا، عصر دوشنبه (سیزدهم آوریل) خبرگزاری آسوشیتدپرس عبور آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا از مرز ۲‌میلیون نفر را ارسال کرد، هر چند داده‌شمار هوشمند دانشگاه جانز‌ هاپکینز آمریکا تا نیمه‌شب دوشنبه به وقت شرق آمریکا، هنوز این رقم را یک‌میلیون و ۱۹‌هزار نفر و آمار جان‌باختگان را هم در مرز ۱۲۰‌هزار نفر گزارش می‌داد.
آمریکا با ۲۳‌هزار قربانی و بیش از ۵۸۰‌هزار مبتلا حالا در جدول داده‌شمار دانشگاه جانز ‌هاپکینز وخیم‌ترین اعداد را به خود اختصاص داده است و همین وضع موجب شده تا پیکان انتقادی رسانه‌های این کشور هم تیزتر به سوی دونالد ترامپ و عملکرد دولت او نشانه رود. عصر دوشنبه، پائولا رید، خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس نیوز آنچنان عملکرد ترامپ در ماه فوریه را زیر سوال برد که میان او و رئیس‌جمهوری آمریکا برای چند دقیقه جدال لفظی درگرفت و هیچ‌کدام حاضر به ساکت‌شدن و گوش‌کردن به دیگری نبودند.
با وجود این، ترامپ که نحوه پوشش خبری رسانه‌های آمریکا از عملکرد دولتش را نمی‌پسندد، با دفاع از تصمیمات خود مدعی‌شد که اگر او به‌عنوان رئیس جمهوری به این نتیجه برسد که قرنطینه و محدودیت‌های ایالتی کرونا باید لغو شود، فرمانداران نمی‌توانند از دستور او عدول کنند.
او گفت: «این رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که تصمیم‌گیرنده است.» این درحالی است که بسیاری از کارشناسان می‌گویند قانون اساسی آمریکا اختیاراتی از این دست را به عهده فرمانداران ایالات آمریکا گذاشته و حتی در صورت دستور ترامپ برای بازگشایی کسب‌وکارها، فرمانداران الزامی برای اجرای آن ندارند. ترامپ همچنین تأکید کرد که دولتش در آستانه تکمیل طرحی برای به جریان انداختن دوباره اقتصاد است. او گفت شمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده درحال ثابت‌شدن است و این نشان می‌دهد که تلاش‌های مرتبط با «فاصله‌گذاری اجتماعی» موفقیت‌آمیز بوده است.
دوشنبه کنفرانس مطبوعاتی ترامپ با خبرنگاران بسیار جنجالی شده بود، چراکه با انتشار گزارش‌هایی در چند روز اخیر، ترامپ متهم شده که با وجود هشدارهای مشاوران و مقام‌های کابینه خودش، شیوع کرونا را دست‌کم گرفته و در ماه‌ فوریه دست روی دست گذاشته است. نیویورک تایمز در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد، مدعی شد به ایمیل‌ها و مکاتباتی دست یافته که نشان می‌دهد چند مقام و مشاور ارشد کاخ‌سفید به ترامپ درباره خطرات ناشی از شیوع کرونا هشدار داده بودند، اما او آنها را به «حساسیت بیش از حد» و داد و قال راه انداختن متهم کرده بود.
از سوی دیگر دکتر فاوچی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا که این روزها در رسانه‌های آمریکا به لقب «دکتر آمریکا» و «عقل سلیم کابینه» شهرت گرفته، در مصاحبه‌ای پذیرفته است که اگر اقدامات محدودکننده در آمریکا زودتر به اجرا گذاشته می‌شد، آمار جان‌باختگان و مبتلایان کرونا در این کشور کمتر از آمار فعلی می‌شد. آمریکا تا پایان روز دوشنبه حدود ۳‌میلیون تست کرونا از افرادی که نشانه‌های کووید-۱۹ را بروز داده‌اند، گرفته است که از این میان بیش از ۵۸۱‌هزار نفر مبتلا به این ویروس شناسایی شده‌اند. همزمان وب‌سایت داده‌شمار دانشگاه جانز ‌هاپکینز، آمار جان‌باختگان کرونا در آمریکا را هم تا پایان دوشنبه به وقت شرق این کشور، ۲۳‌هزار و ۶۰۸ نفر ثبت کرده است. نکته قابل تأمل در آمار کرونا در آمریکا مربوط به ایالت نیویورک است. در این ایالت تا روز دوشنبه حدود ۵۰۰‌هزار تست کرونا گرفته شده که نتایج آن برای ۱۰۳‌هزار و ۲۰۸ نفر مثبت بوده است. به عبارت دیگر از هر پنج فردی که در ایالت نیویورک تست کرونا دادند‌، یکی مبتلا به این ویروس بوده است.
نیویورک با بیش از ۱۰‌هزار جان‌باخته به تنهایی حدود نیمی از آمار قربانیان کرونا را به دوش می‌کشد. با وجود این، اندرو کومو، فرماندار این ایالت گفته است با توجه به ادامه روند نزولی آمار تازه مبتلایان و آنهایی که نیاز به بستری دارند، او درصدد آماده‌کردن برنامه برای کاهش تدریجی محدودیت‌های آمدوشد در نیویورک و بازگشایی کسب‌وکارهاست.


تعداد بازدید :  191