شماره ۱۹۴۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
ثروتمندان جهان دست به جیب می‌شوند
کمک یک‌میلیارد دلاری مدیرعامل توییتر برای مبارزه با کرونا

«جك دورسی»، بنیانگذار و مدیر عامل توییتر و اسكوئر می‌گوید او بیش از یك‌چهارم ثروت خود را برای دلایل انسان‌دوستانه و خصوصا تمركز روی تلاش‌ها به منظور مقابله با ویروس كرونا اهدا كرده است.
به گزارش خبرگزاری سی.ان.ان، دورسی در یك رشته توییت اعلام كرد كه به زودی حدود یك میلیارد دلار معادل 28‌درصد سهام خود را در شركت اسكوئر كه خود بنیان نهاده است، به یك شركت قابل اطمینان به نام «استارت اسمال» منتقل خواهد كرد.
بر اساس یكی از اسناد «گوگل داك» كه او منتشر كرده، قرار است نخستین بخش این پول به ارزش 100‌هزار دلار از شركت «استارت اسمال» به صندوق غذای آمریكا منتقل شود تا این صندوق برای افرادی كه تحت تأثیر كرونا قرار گرفته‌اند، غذا تهیه كند.
گرچه «جك دورسی» هنوز مشخصا اعلام نكرده كه چه میزان از این یك میلیارد دلار پولی كه او متعهد به اهدای آن شده، قرار است برای مقابله با ویروس كرونا خرج شود و چه میزان نیز پس از پایان شیوع ویروس برای سایر اهداف خیرخواهانه اختصاص داده خواهد شد.
او گفته است: «پس از آنكه ما این همه‌گیری و پندمی را پشت سر گذاشتیم، تمركز ما روی سلامت و بهداشت و تحصیل دختران و یو.بی.آی خواهد بود.» اشاره او به یو.بی.آی به معنای «درآمد پایه همگانی» و نوعی تامین اجتماعی است كه در آن همه شهروندان یا مقیمان یک کشور مبلغی پول را به‌طور منظم و بی‌قیدوشرط از طرف دولت، یا دیگر نهادهای عمومی مستقل از هر درآمد دیگر دریافت می‌کنند. جك دورسی گفته است: «من معتقدم كه این كار بهترین راه‌حل طولانی‌مدت ما برای مشكلات موجود در جهان است.»
اقدام دورسی به دنبال تلاش‌های افراد مشابه و ثروتمند در جهان صورت می‌گیرد. «جف بزوس»، مدیرعامل سایت آمازون و بیل گیتس، بنیانگذار شركت مایكروسافت دو نفر از ثروتمندترین افراد در جهان هریك متعهد به پرداخت 100 میلیون دلار برای مقابله با ویروس كرونا شده‌اند.
از سوی دیگر، برخی از بزرگ‌ترین شركت‌های صنعتی در جهان نیز منابع هنگفتی از ثروت خود را برای مقابله با این بیماری همه‌گیر جهانی اختصاص می‌دهند.
ماه گذشته شركت گوگل نیز متعهد شد تا 800 میلیون دلار یعنی بیشتر ثروت خود در زمینه تبلیغات را به شركت‌های كوچك كسب‌وكار و سازمان‌های بهداشتی اهدا كند. همچنین فیس‌بوك استراتژی تبلیغاتی مشابهی را اتخاذ كرده است تا با همكاری مقامات جهانی برای مقابله با اطلاعات نادرست در زمینه ویروس كرونا روی پلتفرم خود مبارزه كند.
شركت‌های جهانی اپل، سافت بانك و علی‌بابا نیز در مجموع میلیون‌ها ماسك تنفسی را به كارمندان مراقبت‌های بهداشتی اهدا كرده‌اند.
ویروس كووید-19 یا همان كرونا به یك ویروس همگانی و همه‌گیر در جهان (پندمی) تبدیل شده است. بسیاری از كسب‌وكارها در بسیاری از كشورها به حالت تعطیلی درآمده و خیلی از افراد كار خود را از دست داده‌اند. تحلیلگران سیاسی و اقتصادی، شرایط اقتصادی ترسناكی را برای چند ماه آینده پیش‌بینی كرده‌اند: از دست رفتن بسیاری از كسب‌وكارها، رشد بی‌سابقه بیكاری و چندین‌برابری بحران مالی در سال 2008 و ركود اقتصادی شدیدتر از دوران «ركود بزرگ» در اواخر دهه1930 بخشی از این پیش‌بینی‌هاست. گرچه اثرات این بیماری همه‌گیر كه كسب‌وكارها را به تعطیلی كشانده و مردم را خانه‌نشین كرده، درحال حاضر نیز خود را نمایان كرده است. از افزایش آمار بیكاری در آمریكا گرفته تا پیامدهای سنگین اقتصادی در چین، تا جایی كه سازمان ‌توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار داده که در ماه‌های آینده برخی از اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکود می‌شوند و سال‌ها طول می‌کشد آسیب اقتصادی کرونا جبران شود. گرچه این بخشی از ماجراست و تحلیلگران پیامدهای سیاسی و ناآرامی‌های اجتماعی را برای شرایط پساكرونا در بسیاری از كشورها محتمل می‌دانند. شاید تلاش ثروتمندان جهانی برای مقابله با كرونا در حقیقت ترس آنها از روزهای سخت اقتصادی باشد.

 


تعداد بازدید :  121